جمع آوری و درک داده های پزشکی

 یکی از بهترین و متفاوت‌ترین روش‌های استخراج داده‌ها در مراقبت‌های بهداشتی و درمانی، برای انجام داده کاوی، رویکرد سه سیستم (تجزیه و تحلیل، محتوا و استقرار) است. اجرای سه سیستم راهی برای پیشرفت در دنیای واقعی با هرگونه ابتکار عمل در زمینه‌های مراقبت‌های بهداشتی و درمانی است. متاسفانه اجرای هر سه سیستم تنها در تعداد بسیار کمی از سازمان‌های بهداشتی صورت می‌گیرد.

  • سیستم تجزیه و تحلیل شامل فناوری و تخصص برای جمع آوری اطلاعات، درک آن و استانداردسازی اندازه گیری‌ها می‌باشد که پایه و اساس این سیستم جمع آوری داده‌های بالینی، رضایت بیمار، مباحث مالی و سایر داده‌ها به انبار داده های سازمانی (EDW) می‌باشد.
  • سیستم محتوا شامل استاندارد سازی دانش ورز می باشد که بهترین روش‌های مبتنی بر شواهد را برای ارائه خدمات اعمال می‌نماید. دانشمندان هر سال در مورد بهترین روش‌های بالینی اکتشافات قابل توجهی می دهند اما مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا این اکتشافات در عمل بالینی گنجانیده شوند. یک سیستم محتوای قوی سازمان‌ها را قادر می‌سازد که جدیدترین اطلاعات پزشکی را به سرعت عملی نمایند.
  • سیستم استقرار شامل تغییرات مدیریتی متحرک بر روی ساختارهای سلسله مراتبی جدید به ویژه اجرای ساختارهای گروهی است که به طور مداوم در حال توانمندسازی و استقرار گسترده شرکت‌ها به بهترین شیوه‌های ممکن می‌باشد. این امر نیاز به یک تغییر سلسله مراتبی واقعی دارد تا بتواند بهترین شیوه‌های موجود در سراسر سازمان را به کار گیرد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

کاربرد داده کاوی در نظام سلامت

داده کاوی مبحث گسترده‌ای است که در صنایع بی شمار و به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته است. در مراقبت‌های بهداشتی و درمانی، امروزه داده کاوی به صورت ویژه‌ای رواج یافته است. برنامه‌های داده کاوی می‌تواند به طور باورنکردنی برای همه طرف‌هایی که در صنعت مراقبت‌های بهداشتی و درمانی شرکت می‌کنند، سودمند باشد. به عنوان مثال، داده کاوی می‌تواند به صنعت بهداشت و درمان در تشخیص سوء استفاده از کلاهبرداری، مدیریت ارتباط با مشتری، مراقبت موثر از بیمار و ارائه بهترین روش‌ها، خدمات مقرون به صرفه درمانی کمک نماید. مقادیر زیادی از اطلاعات و داده‌ها توسط خدمات بهداشتی و درمانی تولید شده که پردازش و تجزیه و تحلیل این اطلاعات به روش‌های معمولی سخت و دشوار می‌باشد.

داده کاوی چارچوب و تکنیک‌هایی را برای تبدیل داده‌های عظیم (Big Data) به اطلاعات مفید برای اهداف تصمیم‌گیری مبتنی بر داده‌ها در زمینه بررسی اثربخشی درمان، مدیریت بهداشت و درمان، مدیریت ارتباط با مشتری و کلاهبرداری فراهم می‌آورد.

زمانی که بیمار در بیمارستان بستری است به کمک دستگاه های پزشکی همچون مانیتور قلب، پمپ خون، دستگاه های تنفسی و سایر دستگاه ها مورد مراقبت قرار می گیرد . با اینحال  اجرا و ثبت اطلاعات از این دستگاه ها به زمان زیادی نیاز دارد و ممکن است با خطای انسانی روبرو گردد.  این روزها به کمک اینترنت اشیا می توان داده های بیمار را از طریق سیستم الکترونیک ثبت سلامت، به طور خودکار منتقل کرد.

این روش به افزایش دقت داده ها کمک می کند و به پرستاران اجازه می دهد زمان بیشتری را صرف مراقبت از بیمار کنند. از سوی دیگر،پزشکان نیز مجبور هستند در تفسیر داده ها شرکت کنند تا بتوانند تصمیم مناسبی در مورد سلامت و مراقبت از افراد بگیرند.به خاطر افزایش تعداد دستگاه های پزشکی، تشخیص درست برای پزشکان چالش برانگیز خواهد بود. به همین خاطر استفاده از راه حل اینترنت اشیا می تواند برای محافظت از بیماران و در عین حال ترکیب داده ها از دستگاه های مختلف و کسب بینش درست در مورد وضعیت بیمار کمک کند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

برنامه‌های داده کاوی می‌توانند برای ارزیابی اثربخشی درمان‌های پزشکی مورد استفاده قرار گیرند و این امکان را فراهم آورده‌اند که با کمک ابزارهای گوناگون به تجزیه و تحلیل داده‌ها پرداخته و مشخص گردد که کدام دوره از فعالیت با مقایسه و تمایز دلایل، علائم و دوره‌ درمانی مؤثری را در بر داشته است. همچنین به کمک این برنامه‌ها می‌توان به شناسایی و ردیابی وضعیت بیماری مزمن و بیماران بخش مراقبت‌های ویژه، کاهش تعداد پذیرش در بیمارستان و پشتیبانی از مدیریت مراقبت‌های بهداشتی و درمانی پرداخت.

داده کاوی به منظور تجزیه و تحلیل مجموعه‌های عظیمی از داده‌ها و آمارها برای جستجوی الگوهایی استفاده می‌شود که ممکن است حمله بیوتروریسم‌ را نیز نشان دهد. تعامل مشتری و مدیریت برای دستیابی به اهداف تجاری برای هر سازمان بسیار حائز اهمیت است. مدیریت ارتباط با مشتری رویکرد اصلی برای مدیریت تعامل بین سازمان‌های تجاری با مشتریان است که این مورد در زمینه مراقبت‌های درمانی و بهداشتی نیز اهمیت زیادی دارد. تعامل مشتری ممکن است از طریق مراکز تماس، بخش صدور صورتحساب و تنظیمات مراقبت‌های سرپایی اتفاق بیافتد. برنامه‌های داده کاوی می‌توانند بر روی نسخه‌های نامناسب یا غلط و کلاهبرداری بیمه‌ای و ادعاهای پزشکی متمرکز شوند.

 

همچنین بخوانید:

آیا از نشستن در اتاق انتظار پزشک بیزارید؟

e-Health چیست؟

 

بالا