مزیت های استفاده از بلاک چین در بهداشت و درمان

افزایش امنیت

یکی از مهم‌ترین ستون‌هایی که می‌توان به لطف بلاک چین آن را سوار کرد، امنیت است. در صنعت بهداشت و درمان، می‌توان از تکنولوژی بلاکچین به منظور ایجاد یک دیتابیس همتا به همتا یکپارچه و امن استفاده کرد. به لطف ویژگی تغییر ناپذیری بلاک چین، خراب شدن یا از دست رفتن اطلاعات دیگر هرگز نباید به عنوان یک نگرانی در دنیای پزشکی و درمان وجود داشته باشد.

می‌توان با استفاده از تکنولوژی بلاک چین به راحتی اطلاعات بیماران را ثبت کرد و در صورت نیاز هر اطلاعات مورد نیاز را در بین میلیون‌ها بیمار در سرتاسر دنیا بررسی کرد. این یک کاربرد بلاکچین در بهداشت و درمان است که از اهمیت بالایی برخوردار است.

بر خلاف دیتابیس‌های سنتی که به سرورهای متمرکز وابسته هستند، استفاده از سیستم توزیع شده بلاکچین اجازه می‌دهد تا تبادل داده‌ها در سطح امنیت به مراتب بالاتری انجام شود و هزینه‌های اداری و اجرایی پیچیده سیستم و قوانین کهنه را هم به کلی از بین برد. ذات تمرکز زدایی شبکه بلاک چین همچنین باعث می‌شود در برابر خطاهای تکنیکی یا حملات خارجی که اطلاعات هر بیمار یا داده‌های دنیای پزشکی را در معرض خطر قرار داده‌اند، با آسیب پذیری به مراتب کمتری رو به رو کند. امنیت تامین شده توسط بلاک چین در بهداشت و درمان در بیمارستان‌ها استفاده بسیار مهمی دارد چرا که بیمارستان‌ها و اطلاعات قرار گرفته در سیستم‌های آن‌ها، جزو اهدافی جذاب برای هکرها و باج افزارها هستند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

قابلیت همکاری

یکی دیگر از مزیت‌های بلاک چین در زمینه ثبت اطلاعات روی این شبکه مشارکتی این است که به راحتی قابلیت همکاری گسترده‌ای را بین کلینیک‌ها، بیمارستا‌ن‌ها، ارائه دهندگان سرویس‌های درمان و سلامت، پزشکان و غیره را فراهم می‌کند. در سیستم‌های سنتی، به دلیل تفاوت‌های فنی در ثبت اطلاعات میان دستگاه‌های مختلف در مراکز مختلف، دسته بندی اطلاعات برای بیماران و اشتراک گذاری آن‌ها می‌تواند سخت و در برخی موارد غیر قابل انجام باشد.

در دست مقابل بلاک چین می‌تواند با ایجاد دسترسی به افراد مجاز در دنیای پزشکی به هرگونه فایل‌های بیماران یا حتی اطلاعات ثبت شده در زمینه داروها، این مشکل را به راحتی حل کند. پس بدون نیاز به هرگونه سیستم خاص یا انجام فعالیت‌های اداری و اجرایی، بلاک چین باعث می‌شود تا تمامی افراد حاضر در دنیای سلامت در تمامی نقاط جهان، با یکدیگر به همکاری بپردازند.

دسترسی و شفافیت

شبکه بلاک چین علاوه بر این که پروسه اشتراک گذاری اطلاعات ثبت شده را ساده سازی می‌کند، همچنین به بیماران و افراد مجاز سطح بالایی از دسترسی و شفافیت به اطلاعات پزشکی خود را می‌دهد. مخصوصا که هر شخصی قادر نیست روی اطلاعات بیماران دسترسی داشته باشد و تنها افرادی مجاز به آن‌ها دسترسی دارند، یک بیمار می‌تواند با خیالی راحت مطمئن باشد که اطلاعات او شفاف هستند و در معرض خطر قرار ندارند. مسئله فقط بحث هکرها و باج افزارها نیست بلکه این ویژگی حتی باعث می‌شود خطاهای انسانی به حداقل برسند.

 

مدیریت تامین قابل اعتماد

بلاک چین در بهداشت و درمان می‌تواند روشی قابل اعتماد برای دنبال کردن و مدیریت داروسازی و ارائه دارو در تمامی بخش‌های درمانی ایجاد کند. از آن مهم‌تر، قادر است مشکل انتشار گسترده و غیر مجاز داروها و جعل آن‌ها را هم از بین ببرد. استفاده از بلاکچین در کنار پیوستگی آن با ابزارهای اینترنت اشیا (Internet of Things)  تکنولوژی‌های درمانی حتی وارد مرحله جدیدی می‌شود. همچنین از دیگر ویژگی‌های مهم آن می‌توان به تاییدیه‌های درست و مناسب ذخایر دارویی یا شرایط و میزان ارسال و همچنین تصدیق کیفیت داروها اشاره کرد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

جلوگیری از کلاهبرداری در زمینه بیمه

بلاک چین همچنین می‌تواند با انواع کلاهبرداری‌های بیمه سلامت مقابله کند. کلاهبرداری در دنیای بیمه با سیستم‌های پیش از ظهور بلاک چین امری اجتناب ناپذیر بوده.

حتی در کشور آمریکا کلاهبرداری در زمینه بیمه باعث کلاهبرداری ۶۸ میلیارد دلاری به صورت سالانه شده است. ثبت اطلاعات تغییر ناپذیر در شبکه بلاک چین و اشتراک گذاری آن با تهیه کنندگان بیمه، می‌تواند بسیاری از مشکلات متداول و کلاه برداری‌ها را از بین ببرد.

 

همچنین بخوانید:

یک دکتر برای هر نفر

مزایای تله مدیسین برای متخصصان حوزه‌ی سلامت

ممکن است شما بپرسید مراقبت سلامت از راه دور چیست؟ و منظور از مراقبت های بهداشتی چیست؟

بالا