هوش مصنوعی با ورود به حوزههای مختلف دانش انسانی تحولی بسیار بزرگ را در علوم طبیعی، اجتماعی و سایر زمینههای علم ایجاد کرده است. تاکنون دستاورهای ارزشمندی با بهکارگیری هوش مصنوعی به وجود آمده است و بدون شک روند رو به توسعه ورود این فناوری در اشکال متنوع علم و صنعت متوقف نخواهد شد.
هماکنون هوش مصنوعی را میتوان بزرگترین یا حداقل یکی از بزرگترین فناوریهای قرن حاضر دانست. هوش مصنوعی یا Artificial Intelligence را میتوان فناوریای با ظرفیتهای بسیار گسترده و یا حتی نامحدود دانست. از همین رو دانشمندان و مهندسان با به کارگیری ابزارهای مختلف در تلاش هستند که فناوری هوش مصنوعی را در زمینه تخصصی فعالیت خود استفاده کنند.
حوزه بهداشت و درمان یا دانش پزشکی از جمله علومی است که با روی آوردن به فناوری هوش مصنوعی تغییراتی شگفتانگیز و بزرگی را در زمینه درمان بیماران و ساخت تجهیزات پزشکی ایجاد کرده است. در حال حاضر پزشکان زیادی در سراسر جهان و بهویژه کشورهای توسعهیافته از فناوری هوش مصنوعی برای دستیابی به اهداف متفاوت در فرایند درمان بیماران استفاده میکنند.
در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط
دکتر فاطمه نعمت اللهی ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.
تعیین شرایط و میزان وجه پرداختی برای خدمات درمانی کار دشواری است، ولی هوش مصنوعی، دادههای کلان و چتباتها به حل این موضوع کمک میکنند و امر مستندسازی و محاسبه را تسهیل مینماید.
بطوری که آمار مبتنی بر تحقیقات نشان میدهد، در ده سال گذشته، مدیران و کارفرمایان هزینههای خود را 63 درصد افزایش دادهاند و پیشبینی میشود که این هزینهها در آینده، به اندازه سه برابر نرخ تورم افزایش یابد.شرکتها و سازمانها برای رفع این مانع، قصد دارند که بیشتر این هزینهها را متوجه کارکنان کنند. استفاده از طرحهای سلامت با معافیت بالا در شرکتهای مختلف از مرز 50 درصد نیز گذشته است.بر اساس پیشبینیهای انجام شده، هزینههای خدمات درمانی فردی کارکنان نسبت به دستمزد آنها چهار برابر سریعتر رشد میکند.
از شماران سیستم به نقل از ونچربیت، یکی از مشکلات اساسی بیمههای درمانی، اعطای کارت اعتباری متنوع به کارکنان سازمانها و سپس فرستادن آنها به مراکز مختلف (از جمله رستورانهایی) است که هیچ هزینهای ندارد. شرکتها به این نتیجه رسیدهاند که اگر بخواهند هزینهها را کاهش دهند، کارکنان باید از حجم و میزان مطالبات خود بکاهند.از دید متخصصین، یکی از راه حلهای دیگر برای کاهش هزینههای بهداشت و درمان، استفاده از فناوری جدید هوش مصنوعی است. یکی از علل این موضوع، ساده شدن امر مستندسازی در بیمه است.
در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط
دکتر سیروس مومن زاده ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.
سر وکار داشتن با مسئه بیمه، کار دشواری است و بر اساس نظرسنجیها، فقط چهار درصد آمریکاییها میتوانند شرایط و میزان وجه پرداختی برای خدمات درمانی را معین کنند، ولی هوش مصنوعی، دادههای کلان و چتباتها به حل این موضوع کمک میکنند و امر مستندسازی و محاسبه را تسهیل مینماید.
بدین ترتیب در عمل، شرکتها منابع مالی خود را صرف ارائه بیمه سلامت و بهداشت به کارمندان خود میکنند، با این ملاحظه که مطابق آمار، ۵۷ درصد از تمام مردم، برنامههای بهداشت و درمان خود را از طریق یک برنامه ارائه شده توسط کارفرما، دریافت میکنند.
وجه دیگر فایده فناوری هوش مصنوعی، صرفهجویی در نسخههاست. مسئله داروهای تجویزی یکی از حوزههایی است که هوش مصنوعی میتواند اثرگذار باشد.باید توجه داشت که افزایش قیمت داروها، 15 الی 25 درصد هزینه بیمه درمانی را تشکیل میدهد. هوش مصنوعی میتواند هزاران داده را در خود ذخیره کند و قیمت داروهای مختلف را با خود داشته باشد و کم هزینهترین دارو برای یک بیماری را به پزشک پیشنهاد دهد.
یکی دیگر از زمینههایی که هوش مصنوعی میتواند در آن مفید واقع شود، آزمایشات پزشکی است.نتایج مطالعات اخیر نشان میدهد که هزینه یک آزمایش پزشکی در نقاط مختلف یک شهر، میتواند تا 313 درصد متغیر باشد، اما با استفاده از یک چتبات میتوان این سوال را مطرح کرد و آزمایشگاههای ارزانتر را پیدا کرد.
همچنین بخوانید:
هر آنچه از تله مدیسین باید بدانیم
اهمیت پرونده الکترونیک
پزشکی و سلامت هوشمند