پزشکی از راه دور به عنوان ابزاری برای افزایش کیفیت در سایت های مراقبتی

برای سیستم‌های بهداشتی با مکان‌هایی در چندین منطقه از ایالات متحده یا حتی سایر نقاط جهان، اطمینان از کیفیت ثابت مراقبت در سراسر سایت‌ها ضروری است، زیرا استانداردهای به خطر افتاده در تنها یک مکان می‌تواند چشمی سیاه به کل سیستم بدهد.

از آنجایی که کلینیک کلیولند در سال‌های اخیر دامنه جغرافیایی خود را گسترش داده است، مؤسسه نورولوژیکی آن دریافته است که پزشکی از راه دور برای تکرار و حفظ کیفیت بارز مراقبت در مکان‌های جدید بسیار ارزشمند است. این مقاله به چند نمونه کلیدی اشاره می کند.

مراقبت از صرع: یک برنامه در دو ایالت (و فراتر از آن)

هنگامی که کامیلو گارسیا، متخصص صرع، در سال 2015 پس از تکمیل دوره آموزشی در پردیس اصلی کلینیک کلیولند در کلیولند، به کلینیک کلیولند فلوریدا رسید، این حرکت را تغییری در جغرافیا تلقی کرد، نه تغییر در برنامه.

دکتر گارسیا که در ابتدا مسئولیت توسعه خدمات ارزیابی جراحی صرع را بر عهده داشت، می‌گوید: «برنامه صرع ما در فلوریدا مانند اوهایو عمل می‌کند، و من همچنان با بسیاری از همکاران متخصصی که در اوهایو انجام دادم مشورت می‌کنم. کلینیک کلیولند فلوریدا، که دارای تعدادی سایت مراقبت از بستری و سرپایی در بخش جنوب شرقی ایالت است. او چندین روش فعال پزشکی از راه دور را که در زیر به آنها اشاره شده است، به عنوان محوری برای تداوم برنامه صرع بین اوهایو و فلوریدا شناسایی می کند.

کنفرانس های جامع مدیریت بیماران صرع. متخصصان صرع کلینیک کلیولند هر هفته پنج کنفرانس چند رشته ای مدیریت بیمار را تشکیل می دهند و دکتر گارسیا و همکارانش در زمینه صرع فلوریدا دعوت می شوند تا به همه آنها بپیوندند  و اغلب هم انجام می دهند. دکتر گارسیا توضیح می‌دهد: «من هر زمان که لازم باشد بیمارانم را ارائه می‌کنم، و هر زمان که درگیری نداشته باشم به کنفرانس‌ها می‌پیوندم تا دیدگاه خود را در مورد بهترین روش مدیریت یک پرونده چالش‌برانگیز به اشتراک بگذارم.

او از طریق پلتفرم کنفرانس ویدئویی Cisco Webex که امکان اشتراک گذاری آسان تصاویر و ویدیوها را فراهم می کند، به کنفرانس ها دسترسی پیدا می کند. قبل از همه‌گیری ، او و همکارانش در زمینه صرع در فلوریدا و همچنین هر ارائه‌دهنده کلینیک کلیولند که از سایت‌های خارج از محوطه اصلی کلینیک کلیولند به آن ملحق می‌شدند  در اتاق کنفرانسی که جلسات حضوری در آنجا برگزار می‌شد، ویدئو کنفرانس داشتند. از زمان شروع همه‌گیری، کنفرانس‌های مدیریت بیمار تقریباً با حضور همه شرکت‌کنندگان برگزار شده است.

با ارائه بیماران در این کنفرانس ها، دکتر گارسیا و سایر کارکنان کلینیک کلیولند فلوریدا  از جمله یک جراح مغز و اعصاب که جراحی های صرع را انجام می دهد.از تخصص عمیق کارکنان مرکز صرع Charles Schor در محوطه اصلی کلینیک کلیولند، از جمله کارشناسان در زمینه های تخصصی مانند به عنوان پس پردازش تصویر از آنجا که هر دو سایت از یک سیستم برای ذخیره تصاویر استفاده می کنند، دانشمندان تصویربرداری در کلیولند می توانند به دکتر گارسیا در مورد درخواست هایی که ممکن است برای پردازش تخصصی تصاویر MRI یا SPECT یا PET داشته باشد کمک کنند و می توانند یافته های خود را در کنفرانس ها ارائه دهند.

کارکنان کلینیک کلیولند ابوظبی در نیمی از جهان دورتر از همین مزایا بهره مند می شوند و از سال 2015 به طور منظم در کنفرانس های مدیریت بیمار مرکز صرع Schor کنفرانس ویدئویی انجام می دهند.

ویدئو کنفرانس دو طرفه از طریق سبد ویدیویی موبایل. درست همانطور که ارائه دهندگان موسسه عصبی در کلیولند از چرخ دستی های ویدئو کنفرانس سیار در تنظیمات بستری برای افزایش دسترسی بیمار به تخصص فوق تخصصی استفاده می کنند (همانطور که در اینجا توضیح داده شده است)، دکتر گارسیا و همکارانش از این فناوری به روش های مشابهی در کلینیک کلیولند فلوریدا استفاده می کنند.

یکی از این چرخ دستی‌های ویدئویی موبایل با رابط صفحه نمایش لمسی، دوربین با وضوح بالا، بلندگو و میکروفون قابل تنظیم - به دکتر گارسیا اجازه می‌دهد تا زمانی که در مکان دیگری است، بیماران را ببیند و معاینه کند، تا زمانی که پرستارش در کنار بیمار حضور داشته باشد. سبد خرید، با اتصال دکتر گارسیا از طریق ویدئو در رایانه، تلفن یا تبلت. علاوه بر این، سبد ویدیویی به متخصصان صرع در پردیس اصلی کلینیک کلیولند اجازه می دهد تا در صورتی که یکی از صرع شناسان کلینیک فلوریدا در کلینیک کلیولند در تعطیلات باشد و پوشش اضافی برای گردآوری نیاز باشد، پشتیبانی پشتیبان حیاتی برای مراقبت های بستری صرع در فلوریدا ارائه دهند. مجدداً یک پرستار صرع به همراه بیمار و گاری حضور دارد تا در صورت نیاز به معاینه کمک کند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

نظارت تصویری مداوم EEG. یک اصل مشابه در مورد استفاده کلیولند کلینیک فلوریدا از نظارت تصویری EEG مداوم، که در صورت نیاز برای بیماران در ICU و سایر واحدهای بیمارستانی در دسترس است، اعمال می‌شود. در حالی که نوار مغزی این بیماران و بیمارانی که در شش تخت واحد نظارت بر صرع در کلینیک کلیولند فلوریدا هستند توسط تکنسین‌های یک واحد نظارت بر صرع در محل، به طور همزمان در واحد مرکزی نظارت بر صرع در پردیس اصلی کلینیک کلیولند نظارت می‌شوند.

علاوه بر این، فیدهای ویدئویی EEG زنده برای دکتر گارسیا و همکاران صرع شناس او از هر نقطه از جهان با اتصال به اینترنت قابل دسترسی است. دکتر گارسیا می‌گوید: من می‌توانم در هر زمان و تقریباً در هر مکانی به نوار مغزی زنده بیمار از لپ‌تاپ یا تلفن خود دسترسی داشته باشم، بنابراین اگر بیمار دچار تشنج شد، می‌توانم مدیریت را هدایت کنم.

او ادامه می دهد: "به لطف این ارتباطات مختلف برنامه صرع کلیولند کلینیک بین مکان های کلیولند و فلوریدا، ما می توانیم همان استاندارد مراقبت از صرع را در اینجا در کلینیک کلیولند فلوریدا ارائه دهیم." او خاطرنشان می‌کند که تنها شکاف‌ها کمبود فعلی مگنتوآنسفالوگرافی (MEG) و قابلیت‌های MRI 7T در سایت فلوریدا است. او می‌گوید: ما برای رفع این شکاف‌ها کار می‌کنیم، اما در عین حال می‌توانیم برای پردازش داده‌های خام MEG که در جاهای دیگر به دست آمده‌اند، به همکاران کلیولند خود تکیه کنیم و در صورت نیاز به تصویربرداری 7T، همیشه می‌توانیم بیماران را به کلیولند بفرستیم.

اختلالات حرکتی: ارزیابی DBS در سراسر مرزها

کنفرانس های مدیریت بیمار همچنین کانون همکاری بین سایتی در یکی دیگر از حوزه های تخصصی موسسه عصبی است: ارزیابی بیماران مبتلا به اختلالات حرکتی برای جراحی تحریک عمیق مغز (DBS).

یک هفته در میان، یک تیم چند رشته‌ای موسسه عصبی از طریق ویدئو کنفرانس برای ارزیابی تقریباً 18 تا 30 بیمار مبتلا به اختلالات حرکتی از نظر مناسب بودن برای درمان DBS تشکیل می‌شود. در حالی که اکثر بیماران توسط کارکنان اختلالات حرکتی کلینیک کلیولند در شمال شرقی اوهایو ارائه می شوند، تعداد کمی توسط کارکنان مرکز سلامت مغز لو رووو کلیولند در لاس وگاس و توسط کارکنان کلینیک کلیولند ابوظبی در امارات متحده عربی ارائه می شوند.

مراقبت یکپارچه با لاس وگاس. بیماران مرکز سلامت مغز لو رووو در سایت لاس‌وگاس توسط متخصصان اعصاب اختلال حرکتی در آنجا مدیریت شده‌اند، از جمله آزمایش‌های اولیه بیمار بر روی داروها، مطالعات تصویربرداری، ارزیابی عصبی روان‌شناختی و موارد دیگر. موارد این بیماران در کنفرانس مدیریت بیمار مشترک مورد بحث قرار می گیرد تا از تخصص جمعی در تمام سایت های موسسه عصبی بهره مند شود و به این دلیل که اگر بیمار برای جراحی DBS تایید شود، در پردیس اصلی کلینیک کلیولند در کلیولند تحت عمل جراحی قرار می گیرد. ، زیرا سایت لاس وگاس فقط مراقبت های سرپایی را ارائه می دهد. اگر برای جراحی DBS تایید شود، بیماران قبل از سفر به کلیولند برای کاشت DBS یک تله ویزیت با جراح مغز و اعصاب خود در کلیولند دارند. آنها به زودی پس از آن به خانه باز می گردند، جایی که متخصص مغز و اعصاب مرکز Lou Ruvo برای سلامت مغز آنها برنامه ریزی اولیه دستگاه DBS را انجام می دهد.

دکتر بنجامین والتر، متخصص مغز و اعصاب، که اختلالات حرکتی و برنامه‌های DBS را در مؤسسه عصبی کلینیک کلیولند هدایت می‌کند و کنفرانس‌های مدیریت بیمار را در خارج از کلیولند رهبری می‌کند، می‌گوید: این دو مکان به‌عنوان یک برنامه واحد عمل می‌کنند. این فرآیند به گونه ای طراحی شده است که برای بیماران در منطقه لاس وگاس کارآمد باشد تا نیاز آنها به سفر را به حداقل برساند و در عین حال تداوم مراقبت با کیفیت بالا را تضمین کند.

راه اندازی جراحی DBS در ابوظبی. اخیراً، کارکنان کلینیک کلیولند ابوظبی شروع به ارائه بیماران در کنفرانس‌های مشترک کرده‌اند که پیش از راه‌اندازی اخیر جراحی DBS در آنجا است. این بیمارستان تخصصی، که کارکنان آن شامل یک جراح مغز و اعصاب عملکردی و همچنین یک متخصص مغز و اعصاب اختلال حرکتی است که در پردیس اصلی کلینیک کلیولند آموزش دیده است، قبلاً تجربه نظارت بر بیماران بیماری پارکینسون با دستگاه‌های DBS را داشت که جراحی DBS خود را در خارج از کشور انجام داده بودند. اکنون آنها این تجربه را برای بیمارانی که خودشان سرنخ های DBS را در آنها کاشت می کنند  با هماهنگی نزدیک با همکاران خود در کلیولند، که از تجربه بیش از 20 سال با DBS استفاده می کنند و بیش از 150 جراحی DBS را در سال انجام می دهند، اعمال می کنند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

علاوه بر شرکت منظم تیم ابوظبی در کنفرانس های مدیریت بیمار DBS در سراسر سازمان، در نوامبر 2020 توسط جراح مغز و اعصاب کلینیک کلیولند، آندره ماچادو، MD، PhD، که برای کمک به سه جراحی اول DBS انجام شده در کلینیک کلیولند ابوظبی به آنها ملحق شد.

دکتر والتر می‌گوید: تیم ما در کلیولند به کلینیک کلیولند ابوظبی کمک کرده است تا برنامه DBS خود را تنظیم کند تا آنچه را که ما در اینجا انجام می‌دهیم، با همان استانداردها و تکنیک‌ها برای همان رویکرد با کیفیت بالا منعکس کند. هدف هماهنگ کردن تمرین در سه زمینه ضروری برای موفقیت در درمان DBS است: انتخاب بیمار، قرار دادن جراحی سرنخ های DBS و برنامه ریزی پس از عمل. دکتر والتر خاطرنشان می کند: "این مدفوع سه پا از نتایج موفق DBS است."

دکتر ماچادو، که به عنوان رئیس موسسه نورولوژیک نیز خدمت می کند، می افزاید: این رویکرد نماد فرهنگ مراقبت یکپارچه این موسسه است. او می‌گوید: مؤسسه نورولوژی کلینیک کلیولند حدود 300 پزشک متخصص با تجربه بسیار زیاد دارد. ماموریت ما این است که برای بیماران خود در اوهایو مراقبت کنیم و به سایر بخش‌های سازمانمان مانند لاس وگاس و ابوظبی کمک کنیم تا همان استاندارد مراقبت را ارائه دهند.

جمع آوری داده های استاندارد کلید ارائه آن استاندارد مراقبت یکنواخت، رویکرد جامع مؤسسه عصبی برای جمع‌آوری داده‌ها برای بیماران DBS است، که همچنین در همه مکان‌های مراقبت از جمله لاس وگاس و ابوظبی استاندارد شده است. دکتر والتر می‌گوید: ما یک رویکرد بسیار منظم برای جمع‌آوری داده‌های قبل از عمل و نتیجه بیماران DBS داریم.

طی چند سال گذشته، کارکنان موسسه عصبی یک فرم هوشمند در پرونده سلامت الکترونیک Epic (EHR) ایجاد کرده‌اند که داده‌های بیمار، اطلاعات خلاصه و مطالعات تصویربرداری را از همه متخصصان درگیر در مراقبت و ارزیابی کاندید DBS، از متخصص مغز و اعصاب، ادغام می‌کند. از جراح مغز و اعصاب تا روانشناس اعصاب و گاهی روانپزشک. دکتر والتر می‌گوید: همه چیز در یک فرم هوشمند ثبت می‌شود و در قالبی ساختاریافته ارائه می‌شود که یافتن اطلاعات را آسان می‌کند. این به ما امکان می دهد عناصر داده های گسسته را تجسم کنیم، آنها را ردیابی کنیم، آنها را برای تجزیه و تحلیل بیشتر استخراج کنیم و داشبوردهایی ایجاد کنیم تا به درک نحوه عملکرد بیماران کمک کنیم."

غلبه بر چالش ها. بیشتر داده های قبل از عمل بیمار قبل از بحث در کنفرانس مدیریت بیمار در EHR وارد می شود. دکتر والتر توضیح می‌دهد: ما بسیاری از اطلاعات ضروری را در یک مکان در اختیار داریم، که به ما امکان می‌دهد به طور مؤثر همه داده‌های مرتبط را در طول بحث کنفرانس بررسی کنیم و مطمئن شویم که همه معیارها رعایت شده‌اند. او می‌افزاید: این کمک می‌کند تا همه در طول بحث‌های موردی در مسیر خود قرار بگیرند، زیرا با افزایش تعداد بیمارانی که در کنفرانس‌ها مورد بحث قرار می‌گیرند، زمان بسیار زیاد است. "فرم های هوشمند EHR ما را سازماندهی کرده است."

دکتر والتر خاطرنشان می کند که علاوه بر کارآمد و سازماندهی جلسات، بزرگترین مانعی که در هنگام گسترش دامنه کنفرانس های مدیریت بیمار مجازی باید بر آن غلبه کرد، تلاش برای اتصال آنلاین قابل اعتماد است. او می‌گوید: وقتی افراد زیادی در یک جلسه به یک جلسه می‌پیوندند و MRI و فیلم‌های بیمار را مرور می‌کنید، کیفیت اتصال بسیار مهم است، به‌ویژه زمانی که به صورت بصری چیزی به‌عنوان لرزش را ارزیابی می‌کنید. تیم برنامه DBS پس از آزمایش چند پلتفرم جلسه آنلاین که کاملاً به این وظیفه عمل نکردند، با یکی از این پلتفرم‌ها که کاملاً خوب و قابل اعتماد کار می‌کند کنار آمدند.

دکتر والتر در پایان می‌گوید: این بسیار مهم است زیرا ما به دنبال حفظ و افزایش دسترسی به این کنفرانس‌های مهم چندجانبه و چند رشته‌ای هستیم.

تقویت همکاری بین تخصصی برای تومورهای مغز و هیپوفیز

به عنوان جراح مغز و اعصاب متخصص در جراحی قاعده جمجمه و جراحی هیپوفیز در کلینیک کلیولند، مرکز تومور مغزی و اعصاب انکولوژی رز الا بورکهارت، دکتر پابلو ریسینوس، شرکت کننده مکرر در تخته های تومور مغزی و تخته های تومور هیپوفیز است. در حالی که گستره جغرافیایی این کنفرانس ها به اندازه کنفرانس های مدیریت بیمار DBS که در بالا ذکر شد گسترده نیست، تابلوها معمولاً شامل شرکت کنندگانی از تیم های تومور مغزی و تومور هیپوفیز در کلینیک کلیولند فلوریدا و کلینیک کلیولند آکرون جنرال، یک بیمارستان منطقه ای در مورد 40 مایلی از پردیس اصلی کلینیک کلیولند.

دکتر ریسینوس خاطرنشان می‌کند که این تابلوهای تومور چند رشته‌ای دارای تعدادی از عوامل مشترک با سایر کنفرانس‌های مدیریت بیمار موسسه عصبی هستند، از جمله تغییر به حضور کاملا مجازی در پی کووید-19 و تمایل کارکنان فلوریدا و آکرون به اشتراک‌گذاری. پیچیده ترین بیماران خود را با دکتر Recinos و همکارانش در پردیس اصلی کلینیک کلیولند برای مشاوره در مورد مدیریت بهینه. دکتر Recinos مشاهده می‌کند که آنچه این تخته‌های تومور را قابل توجه می‌کند این است که چگونه حضور آنها در سال گذشته به صورت مجازی افزایش یافته است  و چگونه این ماهیت چند رشته‌ای و چندتخصصی مراقبت ارائه شده را افزایش داده است.

از آنجایی که ارائه دهندگان می توانند از راه دور شرکت کنند، می بینیم که تعداد بیشتری از متخصصان غدد هیپوفیز، جراحان هیپوفیز، رادیولوژیست ها و دیگر انواع متخصصان به هیئت مدیره ما ملحق می شوند زیرا اگر در محوطه اصلی ما تمرین نکنند، حضور آنها بسیار راحت تر است. به جای آن در یکی از بیمارستان‌های منطقه‌ای شمال شرقی اوهایو یا مراکز سرپایی ما، می‌گوید دکتر ریسینوس.

او اضافه می‌کند که این مشارکت افزایش یافته به این معنی است که او و همکاران جراحی‌اش اکنون دیدگاه‌های بیشتری را در مورد بیماران از طیف وسیع‌تری از متخصصان می‌شنوند و احتمالاً مراقبت از بیمار در نتیجه سودمند خواهد بود.

او نمونه ای از مرکز بازسازی صورت و اختلالات عصبی صورت کلینیک کلیولند را ذکر می کند که اخیرا توسط جراح پلاستیک و ترمیمی صورت مایکل فریتز، MD، سازماندهی شده است. تیم این مرکز، که دکتر ریسینوس عضو آن است، بیش از ده‌ها تخصص پزشکی و جراحی را شامل می‌شود و برای درمان بیماران مبتلا به ناهنجاری‌های پیچیده صورت و فلج ناشی از تومور، ضربه یا علل رشدی طراحی شده است.

دکتر ریسینوس توضیح می‌دهد: برای بیمارانی که توسط تیم این مرکز درمان می‌شوند، متخصصانی داریم که می‌گویند، من راه‌حلی جهانی ندارم، اما می‌توانم به این جنبه از پرونده بیمار بپردازم. زمانی که متخصصان کافی را گرد هم می‌آوریم که می‌توانند این را بگویند، ممکن است به رویکردی دست پیدا کنیم که راه‌حل خوبی برای بیمار باشد. این دقیقاً همان نوع همکاری خلاقانه ای است که در کنفرانس های هیئت تومور ما اتفاق می افتد زیرا مجموعه وسیع تری از متخصصان می توانند به صورت مجازی به آن بپیوندند. مکان‌ها و زمان‌بندی‌های متفاوت ارائه‌دهندگان اجازه نمی‌دهد این نوع مبادلات معنی‌دار بدون کنفرانس ویدیویی انجام شود.

او می افزاید که همین اصول در مورد ویزیت های مجازی مجهز به پزشکی از راه دور نیز اعمال می شود، که استفاده از آنها در میان تیم چندتخصصی همکاران او در چند سال گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است. او می‌گوید: به طور فزاینده‌ای از یک همکار متخصص مغز و اعصاب با بیماری که تومور در قاعده جمجمه دارد، تماس می‌گیرم. آنها اشاره خواهند کرد که بیمار را در یکی از بیمارستان های منطقه ای یا مراکز سرپایی ما می بینند و می پرسند که آیا من نیز می توانم آنها را ببینم. من معمولاً می توانم یک تله ویزیت با بیمار را به برنامه خود اضافه کنم و به بیمار این امکان را بدهم که اگر خارج از شهر هستند از شب ماندن خودداری کند.

دکتر ریسینوس در پایان می‌گوید: بیماران از مؤسسه‌ای مانند کلینیک کلیولند انتظار سطح بسیار بالایی از مراقبت دارند، اما برای همه بیماران امکان‌پذیر نیست که همیشه تمام مراقبت‌های خود را در محوطه اصلی دانشگاه یا سایر مراکز بزرگ دریافت کنند. برای مؤسسات پیشرو مانند ما، موفقیت در تضمین تداوم کیفیت مراقبت در تمام نقاط دسترسی است. پزشکی از راه دور و فناوری اطلاعات نقش کلیدی در ایجاد این تداوم دارند.

 

منبع: consultqd.clevelandclinic.org

 

همچنین بخوانید:

آیا متخصصین قادر خواهند بود با این انتظارات افزایش یافته بیماران همگام باشند؟

مروری بر اهمیت ویزیت از راه دور

ساخت دارو با هوش مصنوعی و مراحل آن

بالا