هوش مصنوعی دارای چه مزیت ها و معایبی است ؟

هوش مصنوعی عبارت است ازیک سیستم‌ کامپیوتری شبیه هوش انسان که در یک ماشین، مثل یک ربات، قرار داده می‌شود و به آن ماشین اجازه می‌دهد تا مثل انسان فکر کند و وظایف محوله را کاملا هوشمندانه انجام بدهد.

 

مزایای هم‌پوشانی تکنولوژی و بیولوژی

 

تشخیص دقیق‌تر بیماری

هوش ماشینی در تفکیک داده‌ها فوق‌العاده عمل می‌کنه؛ به‌ویژه زمانی‌که داده‌هایی با حجم زیاد درباره‌ی موضوعی خاص، در اختیارش قرار بگیره. این مشخصه برای تشخیص بیماری‌ها بسیار مفید و امیدوارکننده است.

نتایج تصویربرداری پزشکی (رادیولوژیسوابق پزشکی بیمار، ژنتیک و... می‌تونن با هم ترکیب بشن تا نتایج تشخیص بیماری بهبود پیدا کنه. هم‌چنین ابزارهای AI می‌تونن روش‌های درمانی خاص رو به پزشکان پیشنهاد کنند که این توانایی به‌صورت عملی هم مورد استفاده قرار گرفته. یک نمونه از این توانایی مربوط به تشخیص سرطان پوسته.

ژنومیک شاخه‌ای از بیولوژی مولکولیه که با ساختار، تکامل، عملکرد و نقشه‌ی ژن‌ها سروکار داره. این علم با استفاده از اطلاعات به دست آمده از DNA افراد، اقدام به تشخیص بیماری می‌کنه.

هنگامی‌که این علم با هوش ماشینی تلفیق بشه، می‌تونه بیماری سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی رو در مراحل اولیه تشخیص بده. افزون بر این می‌تونه مشکلات پزشکی که شخص ممکنه در آینده با اون مواجه بشه، از روی ژن‌های اون شخص مشخص کنه.

به‌علاوه محققان به کمک الگوریتم یادگیری عمیق، امکان پیش‌بینی ناراحتی‌های قلبی رو آزمایش کردن و در این آزمایش به این نکته رسیدن که یادگیری ماشینی بهتر از انسان می‌تونه آناتومی قلب رو بر اساس امواج فراصوت طبقه‌بندی کنه. گفتنیه که این تکنولوژی در اروپا در موارد اورژانسیِ مربوط به حمله‌ی قلبی، مورد استفاده قرار گرفته.

کاربردهای هوش مصنوعی در پزشکی در تشخیص عفونت‌های قلبیِ تهدیدکننده، واقعا ستودنیه. تشخیص عفونت‌های قلبی مشکله ولی اغلب اون‌ها رو میشه با تجویز و مصرف آنتی‌بیوتیک به‌مدت حدودا یک هفته معالجه کرد.

برای تشخیص عفونت‌های قلبی، عمل جراحی نیازه که بهش قلب‌نگاری فرامری گفته می‌شه و در نوع خودش بسیار تهاجمی محسوب می‌شه. این عمل بالغ بر 2000 دلار هزینه به‌دنبال داره به‌علاوه تجهیزاتی رو می‌طلبه که بسیاری از بیمارستان‌ها فاقد اون هستن. این‌جاست که نرم‌افزار تشخیص عفونت‌های قلبی به یاری ما میاد و ظرف کم‌تر از 4 ثانیه با دریافت یک سری علائم حیاتی، یک پیش‌بینی محاسبه‌ای رو با دقت 99/99 درصد انجام می‌ده که منجر به تشخیص عفونت می‌شه.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

هوش مصنوعی را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد:

 

- هوش مصنوعی کاربردی

🔸 سیستمی که برای یک منظور مشخص مثل «کنترل انبار» یا «آماده‌سازی سفارشات مشتریان» طراحی شده است و وظیفه محوله را مثل یک انسان بسیار باهوش، انجام می‌دهد

 

-هوش مصنوعی عمومی

🔸 سیستمی که برای منظور مشخصی طراحی نشده و هر وظیفه‌ای را که به آن محول کنند، انجام می‌دهد.امروزه، بیشتر هوش‌های مصنوعی که در کسب و کار و بازاریابی به کار برده می‌شوند، از نوع هوش مصنوعی کاربردی هستند و وظایف مشخصی را انجام می‌دهند

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

 

معایب و مزایای استفاده از هوش مصنوعی:

 

معایب هوش مصنوعی

1. هزینه های بالا

2. جایگزین انسان نیست

3. با تجربه کردن پیشرفت نمی کنند

4. خلاق نیستند

5. بی کاری

 

مزایای هوش مصنوعی

1. انسان زیاد دچار اشتباه می شود، اما هوش مصنوعی نه

2. هوش مصنوعی نه خسته می شود و نه فرسوده

3. دستیاران دیجیتال در کارهای روزمره به کمک انسان ها می آیند

4. تصمیم سازان منطقی

5. کارهای تکراری

6. کاربردهای پزشکی

7. خستگی ناپذیر، ایثارگر و بدون توقف

8. تصمیم سازانی دقیق

9. استفاده از هوش مصنوعی در موقعیت های خطرناک

 

همچنین بخوانید:

درمان و ویزیت از راه دور

چرا پزشکی از راه دور ؟

پیامدهای اینترنت اشیا برای بدن انسان

بالا