سیستم‌های بهداشت و درمان هوشمند و پزشکی از راه دور

پزشکی از راه دور اساساً جایی است که می توان سلامت و مراقبت را از فاصله ای انجام داد که آن فاصله برای هدف سیستم مخابراتی مورد توجه عمیق قرار می گیرد و می توان از آن به عنوان یک زمینه رو به رشد برای درمان افزایش دسترسی به مراقبت های بهداشتی استفاده کرد.

هنگامی که بیماری های همه گیر به یک نگرانی بزرگ برای کل جهان تبدیل شده است، برای حفظ قوانینی برای فاصله گذاری اجتماعی، پزشکی از راه دور از منبع بزرگ اطلاعات الکترونیکی و فناوری مخابراتی با هدف درمان بیماران بدون تماس با امکانات بیمارستانی استفاده شده و صرفا از تله ویزیت برای درمان از راه دور استفاده میشود. پزشکی از راه دور را می‌توان به دو نوع یا بیشتر دسته‌بندی کرد که یکی از آن‌ها تله مدیسین سنکرون است که به این معناست که در این نوع نیاز به کنفرانس ویدیویی بلادرنگ است و نوع دیگری که به نام پزشکی از راه دور ناهمزمان شناخته می‌شود که با کمک چت (چت کردن) به دست می آید. پزشکی از راه دور دقیقاً بهداشت از راه دور نیست، تفاوتی حاشیه ای بین این دو اصطلاح وجود دارد. پزشکی از راه دور اصطلاحی است که بیشتر به سمت تمرکز بر خدمات بالینی متمایل استکه می تواند شامل صحبت های پزشکان نیز باشد مثلا برای آموزش پزشکان برای بیماری هایی که قبلاً شناخته نشده بودند و می توان آن را مؤثرترین و مناسب ترین زمینه برای مشکلاتی دانست که در آن نزدیکی پزشکان به یکدیگر یا بیمار احتیاج نیست و یا به عنوان مثال ساکنین مناطق محروم و روستایی که نمیتوانند هزینه های گزاف بیمارستان را پرداخت کنند تله مدیسین برای آنان بهترین گزینه است .

تله مدیسین  را میتوان یکی از کاربردهای فناوری فضایی به نفع جوامع روستایی دانست. ISRO این فناوری را توسعه داده است که به عنوان مثال می‌تواند دانشجویان پزشکی روستایی را با کمک ماهواره‌های هندی به بیمارستان‌های تخصصی متصل کند.

 

منبع: springer

 

همچنین بخوانید:

حفظ حریم خصوصی بیماران، پیش نیاز توسعه ی سلامت الکترونیک

یک دکتر برای هر نفر

صرفه‌جویی در زمان و افزایش رضایت بیمار

بالا