ده روش پزشکی از راه دور که با کمک آن ها دنیای بهداشت و درمان تغییر پیدا کرده است

پزشکی از راه دور که ترکیبی از تله کنفرانس یا کنفرانس از راه دور، اشتراک گذاری اسناد و فناوری تلفن همراه است که به منظور بهبود کیفیت مراقبت های بهداشتی، عمدتاً برای کسانی که به مراقبت های بهداشتی و درمانی دسترسی ندارند، استفاده می شوند. در این جا 10 مثال از کارهایی را آورده ایم که پزشکی از راه دور با پیاده سازی آن ها، خدمات بهداشتی و درمانی را تغییر داده است.

 

یک- تشخیص و درمان سریع تر سکته ها

یک فرد قربانی سکته مغزی هرچه زودتر درمان دریافت کند، احتمال زنده ماندن او بیشتر می شود. در اغلب موارد، درمان به توانایی شناسایی توانایی شناسایی علائم کلیدی طی 3 تا 5 ساعت بعد از سکته مغزی وابسته است که در این زمان طلایی ، دارویی که تحت عنوان فعال کننده پلاسمینوژن بافت (tPA)  شناخته می شود، تجویز می گردد.

سرویس TeleStroke یا تله استروک یک نوع پزشکی از راه دور است که تحت برنامه Partners TeleStroke، برای ارائه مفیدتر و سریع تر مراقبت های سکته مغزی توسعه یافته است. این برنامه به شما کمک می کند تا بیماران سکته مغزی را سریعاً ارزیابی و درمان کنید. مثال هایی از کمک هایی که تله استروک برای بهبود درمان سکته مغزی کرده است:

- بیماران درمان شده در بیمارستان هایی از جورجیا که بخشی از یک شبکه تله استروک بودند، tPA حدود 20 دقیقه سریع تر از بیمارانی که در بیمارستان های خارج این شبکه دریافت کردند.

- تله استروک به کاهش انتقال اورژانسی (ER transfers) به بیمارستان دانشگاهی در ادمنتون تا 92 درصد در بخش های دور افتاده ای از آلبرتا کمک کرد. انتقال با آمبولانس یا هلی کوپتر گران، وقت گیر و گاهی خطرناک نیز است.

- ویدئو کنفرانس نسبت به مکالمات تلفنی، به تشخیص و درمان دقیق تری در دره امپریال کالیفرنیا و بوستون شد.

- متخصصان مغز و اعصاب و رادیولوژیست در آریزونا از برنامه های به اشتراک گذاری تصاویر گوشی های هوشمند استفاده کردند که در 92 درصد دقیق تر از موارد از  سیستم های ارتباطی و آرشیو تصاویر مبتنی بر دسکتاپ بودند.

 

دو- چشم دوم برای پرستاران و پزشکان بخش ICU

فناوری پزشکی از راه دور به طور فزاینده ای راه خود را به بخش مراقبت های ویژه باز می کند. Tele-IC، همان طور که از اسم آن معلوم است، یک "چشم دوم" یست برای پرستاران و پزشکانی که موظف هستند به طور همزمان چندین بیمار را زیر نظر داشته باشند و حواسشان مدام به هشدار ها، علائم حیاتی، تغییر ناگهانی فشارخون یا سیگنال های مهم آن ها باشد.

کارکنان tele-ICU، به اطلاعات بیمار مانند علائم حیاتی، نتایج آزمایش ها و یادداشت های پزشک دسترسی دارند و از دروبین های یک یا دو طرفه برای ارزیابی بالینی یا مشورت با پزشک استفاده می کنند. از آنجایی که پزشکان از راه دور مشکلات و حواس پرتی های آن هایی که در بیمارستان هستند را ندارندف می توانند نظارت بهتر و دقیق تری روی پیشرفت بیمار داشته باشند و درمان یا داروی جدیدی را پیشنهاد کنند.

 

سه- ایجاد امکان درمان بیماران در خانه

هنگامی که بیماران از بخش اورژانس یا بخش ICU مرخص می شوند، اغلب بلافاصله فرآیند مراقبت آغاز می شود. این امر مخصوصا برای بیمارانی که از سکته مغزی یا از سایر بیماری های عصبی مانند ام اس، پارکینسون یا دمانس یا زوال عقل رنج می برند. در بسیاری از موارد، این بیماران برای رفتن به یک مرکز مراقبت بهداشتی دشوار است، حتی اگر شهرنشین باشند و به مراکز درمانی نزدیک باشند. استفاده از فناوری تله مدیسین در این حوزه به روش های مختلفی انجام می شود: ارزیابی شناختی یا روانپزشکی، پیشگیری از جلسات درمان گروهی (میزبانی شده در یک مرکز درمانگاه یا مرکز شهروندان سالخورده)، ارائه منابع آنلاین و نظارت از راه دور.

 

چهار- کمک به بیماران برای کاهش خط بیماری قلبی آن ها

بیماری های قلبی عروقی علت اصلی مرگ در سراسر جهان است. درمان های دارویی یا تغییرات شیوه زندگی یا اجتماعی می تواند به جلوگیری از بسیاری از موارد کمک کند. با این حال، بیماران باید با پزشکان خود برای ترک سیگار، کاهش وزن، تغییر رژیم غذایی و یا شروع یک برنامه ورزشی کار کنند، و ممکن است برای هر دو طرف، ملاقات های مکرر حضوری دشوار باشد. در اینجا راه حل، فناوری پزشکی از راه دور است، مثلاً محققان فیلادلفیا دریافتند که مشارکت بیماران در برنامه های مدیریت بیماری های قلبی-عروقی تقریبا دو برابر می شود در صورتی که آنها بتوانند اطلاعات را به صورت آنلاین، از ارائه کننده مراقبت های بهداشتی ارسال یا از آن ها دریافت کنند (در مقایسه با اشتراک گذاری اطلاعات قدیمی و روی کاغذ)

 

پنج- تشویق بیماران دیابتی برای اتخاذ رفتارهایی که برای سلامتیشان مفید است

در ایالات متحده، هزینه های مراقبت های بهداشتی بیماران مبتلا به دیابت و ویزیت های سرپایی، نزدیک به 100 میلیارد دلار در سال است. تحقیقات نوآوری های پزشکی از راه دور نشان می دهد که تله مدیسین سلامت افراد دیابتی را به ویژه در بزرگسالان سالخورده بهبود می بخشد. برای موفقیت در این زمینه، دو اتفاق باید بیفتد. اولاً، تعامل پزشک با بیمار باید خود-کارآیی او را افزایش دهد یا این باور که بیمار بتواند در فعالیت هایی که کنترل قند خون را بهبود می بخشد، فعالیت کند.

دوم، برنامه های درمانی باید اهداف موفقیت آمیز تغییر رفتار بیمار را تعیین کنند، که به لطف فناوری سلامت تلفن همراه که میزان کالری مصرفی را می شمارد، علائم حیاتی را ثبت می کند، قابلیت وارد کردن تمرین های انجام شده را دارد و بر دوز و برنامه های درمانی نظارت دارد، آسان شده است. پرستار ها و پزشکان باید به طور منظم اطلاعات بیمار را چک کنند و بر پیشرفت او نظارت داشته باشند.

 

شش- توانا کردن بیماران برای مدیریت شرایط مزمن

علاوه بر دیابت، خود-مراقبتی بیمار با استفاده از پزشکی از راه دور می تواند در دیگر بیماری های مزمن دراز مدت مانند فشار خون بالا و انواع بیماری های گوارشی نیز استفاده شود.

 

هفت- بهبود سلامت دهان و دندان با استفاده از پزشکی از راه دور Store-and-Forward

تله دندانپزشکی به طور معمول استفاده از پزشکی از راه دور store-and-forward استفاده می کند، روشی که به پزشک اجازه می دهد به تصاویر یا سایر اطلاعات مربوط دسترسی داشته باشد، آن  ها را ارزیابی کند و آن را برای بررسی به پزشکان دیگر بفرستد. (در بین انواع اصلی فناوری پزشکی از راه دور، ذخیره-و-استفاده در زمان دیگر، کمترین تعامل را دارد، چرا که دو یا چند طرفه نیست، معاینه فیزیکی هم ندارد.)

مزیت اصلی تله مدیسین در دندانپزشکی، به اشتراک گذاشتن سوابق در میان دندانپزشکان و متخصصین دندانپزشکی برای تعیین اینکه آیا یک روش خاص لازم است و اگر آره، این کار چه موقع باید انجام شود؟ همچنین متخصصان می توانند به دندانپزشکان در یافتن نقاط مشکل کمک کنند و اقدامات پیشگیرانه را برای بیمار ارائه دهند تا در حد امکان از پرونده های پر هزینه و پیچیده اجتناب شود. همانند سایر کاربردهای پزشکی تله مدیسین، این همکاری به بیماران روستایی و یا سایر جوامع فقیرنشین که به متخصصان پزشکی دسترسی ندارند، کمک می کند.

 

هشت- برقراری ارتباط بین بیماران، پزشکان عمومی و متخصصان

متخصصان پوست یکی از اولین داوطلب های استفاده از فناوری تله مدیسین و پزشکی از راه دور از نوع store-and-forward هستند. اطلاعاتی که به اشتراک گذاشته می شود اغلب یک تصویر و اپلیکیشن هایی هستند که به افراد کمک می کنند تا تصاویر را به طرز مناسبی به اشتراک بگذارند. تصاویر هیچ اطلاعات سلامت شخصی ، یا اطلاعات شناسایی شخصی  را شامل نمی شوند تا مرزهی قرمز امنیت حریم خصوصی و امنیت HIPPA حفظ شوند.

 

Teledermatology یا مراقبت های پوستی از راه دور از دو روش استفاده می کنند:

Direct Dermatology یا مراقبت پوستی مستقیم، یک شرکتی که توسط یک متخصص پوست استنفورد تاسیس شده است، یک فناوری را معرفی کرده است که به بیماران این اجازه را می دهد که یک تصویر از مشکل پوستی خود را به Direct Dermatology را همراه با سابقه پزشکی خود ارسال کنند؛ طی دو روز، بیمار یک گزارش به همراه نسخه تجویز شده را از طرف این شرکت دریافت می کند. هدف این نوع مراقبت های پوستی از راه دور بیشتر افراد روستایی که به آزمایشگاه ها یا کلینیک های پزشکی دسترسی ندارند، است. مطالعات نشان می دهند که ویزیت های پوستی آنلاین می تواند به اندازه ویزیت های پوستی موثر و مفید باشند.

متخصصین پوست در هلند از سال 2005 شروع به استفاده از فناوری پزشکی تله مدیا برای همکاری با پزشکان عمومی کردند. از آن زمان تاکنون مطالعات نشان داده اند که مشاوره های روزانه از مراجعه های غیرضروری به میزان 74 درصد جلوگیری می کند و هزینه های مراقبتی را تا 18 درصد کاهش می دهد.

 

نه- ارائه مشاوره بهداشت روان به کودکان

حوادث تروماتیک یا جراحتی می توانند تاثیری زیادی روی کودکان داشته باشند، علی الخصوص اگر آن ها به بیماری های روانی مثل افسردگی، اضطراب یا بیش فعالی مبتلا باشند. به همین دلیل، بنیاد Robert Wood John و بخش پزشکی از راه دور دانشگاه تگزاس، یک برنامه بهداشت روانی در گالستون تاسیس کردند، جایی که در آن طوفان های کاترینا و ریتا در سال 2005 و آیک در سال 2008 ، اثرات روانی و نگرانی های هیجانی بسیاری روی کودکان برجای گذاشتند.

در گزارشی که در مورد اثرگذاری این پروژه ارائه شده است، عنوان شده است که اولین مشاوره برای بسیاری از دانش آموزان به صورت جلسات مشاوره تلفنی بوده است. درصد بالایی از والدین و سرپرستان عنوان کردند که این جلسات به کودکانشان کمک می کند که در مدرسه عملکرد بهتری داشته باشند. نتیجه این بود که برنامه مراقبت از راه دور به طور کلی به گالوستون کمک می کند تا خلا و نیاز به درمان دانش آموزانی که از نظر روانی آسیب دیده یا با چالش های روانی درگیر بودند را پر کند.

 

ده- بهبود سلامت روستایی در سراسر جهان

همان طور که قبلا هم اشاره شد، فناوری پزشکی از راه دور به بیماران روستا نشین سراسر جهان افق های روشنی را نشان می دهد. با این حال، یکی از بزگترین تاثیرات آن در آفریقا و نقاط محروم مشابه در سراسر جهان که از خدمات بهداشتی و رفاهی محروم هستند بیشتر حس شود. مشاوره از راه دور می تواند با کمک به پیشگیری و کنترل موقعیت ها و شرایط جزئی از عواقب و اتفاقات بد بزرگ جلوگیری کند؛ به طور مثال درمان آب مروارید قبل از این که باعث نابینایی کامل شود، یا اطمینان از اینکه مادران منابع آموزشی که برای بزرگ کردن کودک و انجام مراقبت های پزشکی مورد نیاز را دریافت کنند.

با این حال، از آنجایی که مناطق روستایی که به شدت به کشاورزی متکی هستند و در تجارت توسعه ای ندارند، نیاز به تجهیزاتی از جمله کامپیوتر، پرینتر و اسکنر در بیمارستان ها در این مناطق همچنان وجود دارد. مثلا ممکن است در مناطق محروم تجهیزاتی مثل یک اسکنر بارکد که می تواند تقلبی بودن یک دارو را تعیین کند، نیاز باشد. اما مردم در کشورهای در حال توسعه به احتمال زیاد از تلفن های همراه خود برای این موضوع استفاده می کنند.

 

از نیاز به مدیریت ریسک استفاده از پزشکی از راه دور غافل نشوید!

استفاده از پزشکی از راه دور خالی از خطر نیست. هم بیمار و هم پزشک باید دارای سخت افزار و نرم افزار مناسب برای اطمینان از انتقال ایمن PHI و PII مانند شماره امنیت اجتماعی و پرونده های دقیق پزشکی باشند. پس، لازم است مدیریت ریسک پزشکی از راه دور سازمان شما برای حل مسائل متعددی راهکار داشته باشد.

در وهله اول، وضع قوانین و شرایط مورد نیاز برای مشارکت در برنامه است. این قوانین آن چه را که باید برا ارائه و دریافت خدمات پزشکی از راه دور انجام شود را مشخص می کند، به خصوص اعتبارات پزشکان شرکت کننده، امتیاز های آن ها و مجوز آن ها نیاز هستند. لازم به ذکر است که دولت های مختلف قوانین متفاوتی برای صدور مجوز دارند.

 

برای تحقق پزشکی از راه دور

اقدام ابتدایی مجهز کردن روستاها و مناطق محروم به اینترنت پرسرعت می باشد. تیم های پزشکی و مراکز درمانی یا دانشگاهی باید در این زمینه اعلام آمادگی کنند تا در جهت هماهنگی و ارائه ی نظام مند خدمات الکترونیک برآیند. پیرو حائز اهمیت بودن رازداری و حفظ حریم خصوصی باید سیستم امنیتی ویژه ای برای افرادی که از روش های ارتباطی الکترونیکی استفاده می کنند، طراحی شود و در صورت تشکیل پرونده های الکترونیک پروتکل های اخلاقی چگونگی حفاظت آنها طراحی شود.

 

منبع: PAFCO

 

بالا