تله ویزیت

مروری بر اهمیت ویزیت از راه دور

پزشکی از راه دور یا تله مدیسین (تله مدیسین) روشی است که به وسیله‌ی آن می‌توان کلیه‌ی فرایند‌های مورد بررسی قرار دادن، معاینه، پایش و درمان بیماران را در حالی انجام داد که پزشک و بیمار در دو محل متفاوت از هم باشند. بوسیله‌ی پزشکی از راه دور، نیاز به جابه‌جایی بیماران از میان برداشته می‌شود و به جای آن تخصص انتقال پیدا می‌کند. در تعریف (ارائه خدمات سلامتی و مراقبت‌های بهداشتی که در آن فاصله و راه دور یک عامل بحرانی است توسط تمامی متخصصان حوزه‌ی سلامت و با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و با هدف تبادل اطلاعات معتبر جهت تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری‌ها و صدمات، تحقیق و ارزیابی و همچنین جهت آموزش مداوم ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی، که همه‌ی این اقدامات در راستای اعتلای سلامت افراد و جامعه صورت می‌پذیرد.)

در این میان باید سلامت دیجیتال و ویزیت آنلاین مهم ترین بخش زندگی روزمره انسان ها شود تا کیفیت سطح زندگی و ارتقای وضعیت سلامت تحقق یابد . اینگونه با سلامتی افرادبسیاری از مشکلات دیگر نیز حل میشود.هرچه مردم یک جامعه سالم تر و تندرست تر باشند و زودتر بتوان به وضعیت سلامت آنان پرداخت،آن جمعیت موفق تر است.

پیشرفت در سلامت دیجیتال نیاز به همکاری دارد. کشورها، سازمان‌های دولتی، سازمان‌های مردم نهاد(سمن)، دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، شرکت‌ها، بانک‌ها و حامیان، ذی‌نفعانی هستند که در اجرا، پیشرفت و اثربخشی سلامت دیجیتال نقش دارند. این ذی‌نفعان تاثیر مهمی در سیاست‌های کشور، اولویت‌های ارائه خدمات و تعیین نیازهای مردم دارند.

سلامت دیجیتال سبب می‌شود تا با استفاده از تکنولوژی‌های مختلف، راه‌ها و سرویس‌های جدیدی بین شهروندان، خانواده‌ها، گروه‌ها و ارائه دهندگان خدمات سلامت تعریف شود. اما این موضوع نیازمند راه‌های جدیدی برای محافظت مردم در قبال جمع‌آوری و سواستفاده از اطلاعات و داده‌های شخصی آنان است. این موضوع مختص تعدادی از کشورها یا ناحیه خاصی از جهان نمی‌شود، بلکه تمامی سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای جهان تحت تاثیر نحوه حفظ امنیت اطلاعات سلامت هستند.

 

راهنمایی سازمان جهانی بهداشت به کشورها

برای اجرای سلامت دیجیتال، سازمان جهانی بهداشت سه راهنمایی کلی برای کشورها دارد:

1️⃣موفقیت در اجرای سلامت دیجیتال، نیاز به حمایت طلبی (Advocacy) یک استراتژی هماهنگ میان ذی‌نفعان سلامت دیجیتال دارد.

2️⃣ روند تصویب و اجرای سلامت دیجیتال در یک کشور، بر اساس تصمیم ذی‌نفعان سلامت دیجیتال در آن کشور است و هیچ سازمان ملی یا بین‌المللی نمی‌تواند روند اجرای آن را به تنهایی تغییر دهد.

3️⃣ تکنولوژی‌های بسیاری برای استفاده در ارائه خدمات دیجیتال وجود دارد، اما استفاده از این تکنولوژی‌ها باید مناسب و براساس کاربرد آن باشد. چراکه استفاده از تکنولوژی غیرمناسب هزینه‌ها را بالا می‌برد و همچنین ارزیابی تاثیر خدمات را غیرممکن می‌کند.

 

بیمارستان‌های آینده، بیماران را از سراسر دنیا و بدون توجه به محدودیت‌های جغرافیایی پذیرش خواهند کرد. به جای انتقال بیماران به مراکز گران‌قیمت و دور‌دست، خدمات پزشکی با کیفیت بالا به محل اسکان بیمار منتقل می‌شود .به طور کلی هدف از تله مدیسین یا پزشکی از راه دور، حذف موانع جغرافیایی و مسافرت‌های غیر ضروری بیماران و همراهان آنها است. پزشکی از راه دور (تله مدیسین) هم برای بیماران و هم برای متخصصان مزایایی به همراه دارد. مزایای تله مدیسین برای بیماران شامل:

  • حذف هزینه‌های سفر و حذف زمان مورد نیاز جهت انتظار در صف‌های وقت ملاقات
  • تداخل کمتر با مسئولیت‌های مراقبت از کودکان و یا افراد مسن
  • هزینه‌های درمانی کمتر که خصوصاً برای بیماران در کشور‌های توسعه یافته با ارزش است.
  • دسترسی گسترده‌ به مشورت گرفتن از پزشکان متخصص

 

همچنین از مزایای تله مدیسین برای متخصصان حوزه‌ی سلامت می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • افزایش بازده و سود
  • کنسلی‌ها و قرار ملاقات‌های از دست رفته‌ی کمتر
  • امکان رسیدگی و درمان تعداد بیشتری از بیماران در یک زمان مشخص
  • پیگیری راحت‌تر وضعیت بیمار و بهبود در نتایج سلامت بیماران

 

امروزه اکثر کشورهای جهان به استفاده از ویزیت و درمان از راه دور روی آورده و آن را حلال بسیاری از مشکلات موجود در مسائل پزشکی می دانند.

درمان از راه دور به روش های گوناگونی امکان پذیر می باشد و برای اولین بار این امکان توسط یک ارتباط تلفنی ساده برقرار گردید. پیشرفت دانش و به وجود آمدن روش های نوین ارتباطی امکان برقراری ارتباط تصویری را نیز فراهم نمود که گام بزرگ و ارزشمندی در ارتباطات انسان ها به شمار می آید.

یک سامانه درمان از راه دور توانا نیازمند یک ارتباط دو طرفه صوتی و تصویری به همراه امکانات جانبی جهت سهولت فعالیت درمان می باشد. از جمله تجهیزات و پایانه های مناسب برای این کار تجهیزات ویدئو کنفرانس می باشند. این تجهیزات قابلیت برقرای یک ارتباط دو طرفه صوتی و تصویری را فراهم می سازند. تجهیزات ویدئو کنفرانس دارای تکنولوژی ها و امکانات زیادی برای بهبود یک ارتباط هستند که به طور مثال برخی از این تکنولوژی ها باعث جلوگیری از تاخیر صوت نسبت و تصویر می گردند و یا جهت جلوگیری از افت کیفیت تصویر در مواقعی که ارتباط شبکه دچار مشکل است روش ها و تکنولوژی های خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از امکانات در تجهیزات ویدئو کنفرانس برای کمک به انتقال بهتر و مناسب تر مفهوم مورد استفاده قرار می گیرند به نحوی که به کاربر اجازه می دهند که تصویر نمایشگر رایانه خود را توسط تجهیزات ویدئو کنفرانس برای پایانه مقابل خود ارسال نموده و در باره آن توضیح دهند. به این صورت می توان تصاویری همچون تصاویر رادیولوژی بیمار را به سادگی به متخصص مربوطه نمایش دادبرقراری تماس های همزمان این امکان را فراهم می سازد تا بتوان از نظر چند متخصص برای درمان یک بیمار استفاده نمود. امکان ثبت و ذخیره جلسات درمان در این سامانه ها به سادگی قابل دسترس می باشد و این قابلیت به متخصصین کمک می نماید تا به سادگی از سوابق و جلسات گذشته بیمار مطلع گردند.

 

همچنین بخوانید:

نحوه استفاده از تله مدیسین برای جبران خسارت کارگران

بیمارستان سیار چیست؟

مروری بر تله رادیولوژی

بالا