اکنون زمان گسترش مراقبت های پزشکی آنلاین است

Telehealth و Telemedicine چیست؟

بهداشت از راه دور و پزشکی از راه دور عباراتی هستند که برای مدت طولانی مورد استفاده قرار می گیرند که انواع خدمات پزشکی ارائه شده از طریق رسانه های مختلف مانند ایمیل، تلفن ویا اینترنت را پوشش می دهند. در حالی که شکلی از مراقبت از سلامت از راه دور برای چندین دهه وجود داشته است، مرز جدید در ارتباط پزشک با بیمار و مراقبت های بهداشتی از طریق وب سایت ها و برنامه هایی است که خدمات بیشتری را نسبت به قبل ارائه می دهند. همانطور که شاهد توسعه خدمات آنلاین بیشتر هستیم، می بینیم که اصطلاحات بهداشت از راه دور و پزشکی از راه دور با عبارات جستجوی خاص تری مانند پزشک آنلاین، خدمات پزشکی آنلاین و مراقبت های بهداشتی آنلاین جایگزین می شوند. همانطور که تکنولوژی پیشرفت می کند، خدمات پزشکی آنلاین نیز پیشرفت می کند.

بسیاری از ما با وب‌سایت‌هایی مانند WebMD، مراکز دولتی برای کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، یا MedLine Plus آشنا هستیم، که در آن‌ها می‌توانیم اطلاعاتی درباره شرایط و بیماری‌ها پیدا کنیم. اما، آن ها فقط سایت های اطلاعاتی با تعامل اندک هستند. ما از اصطلاح بهداشت از راه دور برای توصیف مراقبت های پزشکی واقعی در نتیجه ارتباط مستقیم و الکترونیکی با پزشک و بیمار استفاده می کنیم.

عناوین توصیفی مانند دکتر دربان، MD زنده، دکتر مجازی و پزشک آنلاین بهتر توضیح می دهند که مراقبت پزشکی آنلاین چیست. امروز، ما می توانیم به صورت زنده، 24/7 برای مشاوره و درمان به پزشک دسترسی داشته باشیم. و تنها زمانی که بیماران بیشتری به دنبال راه های جدیدی برای دریافت مراقبت های بهداشتی هستند، به رشد خود ادامه خواهد داد.

بیایید نگاهی به رونق اینترنت مشابه بیندازیم. در دهه 1990، اینترنت بستری را ایجاد کرد که به کالج ها و دانشگاه ها این امکان را می داد تا از طریق تعامل با محتوا، اساتید و سایر فراگیران، به دانشجویان بیشتری دسترسی پیدا کنند. مدارک و دیپلم های آنلاین زمانی مدارک کمتری نسبت به مدارس سنتی آجر و ملات در نظر گرفته می شدند. اما، نه بیشتر جایی که زمانی آموزش آنلاین از نظر اعتبار و اعتبار مشکوک بود، امروزه روشی جذاب برای دانش‌آموزان بزرگسال و شاغل برای دریافت مدارک و گواهینامه‌ها محسوب می‌شود. در پاییز 2018، 6,932,074 دانش آموز (مرکز ملی آمار آموزش) در برنامه های مدرک آنلاین ارائه شده توسط موسسات تحصیلات تکمیلی اعطا شده بودند.

مانند آموزش، در نظر گرفتن تأثیرات خدمات پزشکی آنلاین در آینده نه چندان جهشی و نه خیلی زود است. در دهه 1960، ناسا، لاکهید مارتین و سرویس بهداشت هندی ایالات متحده برای توسعه پروژه مراقبت بهداشتی پیشرفته در روستایی پاپاگو به منظور ارائه خدمات پزشکی از راه دور، با استفاده از فناوری‌های مشابهی که برای فضانوردان در فضا استفاده می‌شود، به یکدیگر پیوستند. موفق ترین استفاده از فناوری پزشکی در این دوره در رادیولوژی بود. اما با پیشرفت تکنولوژی در دهه 1990، خدمات بیشتری ارائه شد. پزشکان می توانند مشاوره های طولانی مدت به بیمار را در زمان واقعی ارائه دهند.

به سرعت به قرن بیست و یکم می رسیم و پزشکان، داروخانه ها، کلینیک ها و حتی شرکت های بیمه شروع به ارائه خدمات پزشکی آنلاین و غیرقابل تصور از 15 سال پیش کرده اند. پهنای باند، دوربین‌های دیجیتال، تلفن‌های هوشمند و اتصالات اینترنتی پرسرعت پلت‌فرم‌های جدیدی را گشوده‌اند که پزشکان، پرستاران، دستیاران پزشک و داروسازان ممکن است به بیماران بیشتری دسترسی پیدا کنند.

قبلاً یک سازمان تخصصی برای خدمات آنلاین پزشک با انجمن پزشکی از راه دور آمریکا تأسیس شده است که منابع، کتابخانه‌ها، مطالعات موردی و غیره را برای پزشکان آنلاین فراهم می‌کند تا به توسعه عمل خود کمک کنند و به انجمن پزشکی آمریکا، آکادمی پزشکان خانواده آمریکا بپیوندند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

چه خدماتی ارائه می شود؟

فناوری به سرعت در حال حرکت به سمت ارائه پلتفرم هایی است که ممکن است راه های بیشتری را برای ارائه مراقبت های بهداشتی با کیفیت و مناسب باز کند. خانه‌های هوشمند ساخته‌شده با حسگرها و دستگاه‌هایی که می‌توانند مشکلات سلامتی خاصی را تشخیص دهند و اطلاعات را مستقیماً به پزشک مربوط به نگرانی‌های احتمالی ارسال کنند. تخمین زده می شود که شرکت های ژاپنی با فناوری خانه های هوشمند خود که قادر به شناسایی شرایط پزشکی هستند، بیش از 5 میلیارد دلار در ایالات متحده درآمد کسب کنند.

اکنون ساعت‌های هوشمند می‌توانند خوانش دقیق قلب را همراه با گزارش‌های مربوط به تناسب اندام و فعالیت بدنی ارائه دهند. این پیشرفت ها یکپارچه به حوزه جدید پزشکی از راه دور حرکت می کند. اپلیکیشن‌های تلفن هوشمند برای افراد برای اندازه‌گیری فشار خون و ضربان قلب در حال توسعه هستند.

مجله فوربس گزارش می دهد که بیش از 80 درصد از پزشکان از تلفن های هوشمند و برنامه های پزشکی در عمل خود استفاده می کنند و توانایی بهبود نظارت بر خود بیمار را دارند که اطلاعات را مستقیماً به پزشک ارسال می کند. همانطور که دستگاه‌ها و برنامه‌های تلفن همراه شخصی‌تر و ایمن‌تر می‌شوند، اطلاعات سلامت بیشتری را می‌توان مستقیماً به پزشک آنلاین منتقل کرد.

خدمات مطب سنتی معمولاً شامل تأخیر در گرفتن نوبت، زمان انتظار طولانی در اتاق‌های انتظار مطب پزشک، قرار گرفتن در معرض میکروب‌های دیگران، زمان ظاهراً کوتاه پزشک و بیمار (بیشتر پزشکان به دلیل حجم کاری قادرند تنها 15 دقیقه برای هر بیمار وقت بگذارند) و اغلب درگیر صورتحساب و مسائل بیمه هستند.

اکنون تصور کنید که بتوانید تقریباً بلافاصله با یک پزشک از طریق اتصال به اینترنت و دوربین دیجیتال ملاقات کرده و با او صحبت کنید. سرویس‌های آنلاین جدید می‌توانند دسترسی 24/7 را برای پزشکان، دستیاران پزشک یا پرستاران فراهم کنند. مدت زمانی که یک متخصص مراقبت های بهداشتی صرف مشاوره آنلاین با بیماران می کند، نسبت به یک قرار ملاقات در مطب، مشکل کمتری دارد. این به دلیل کاهش بار بیمار است (پزشکان مطب اغلب بیش از 2000 نفر بار بیمار دارند در مقابل کمتر از 500 نفر برای پزشکان آنلاین) و خدمات اغلب با نرخ های تعیین شده (50 تا 99 دلار در هر جلسه در مقابل مدل که برای خدمات جزئی هزینه دریافت می کند).

همیشه شرایط پزشکی خاصی وجود دارد که نیاز به مراجعه به مطب پزشک دارد، مانند عکس برداری با اشعه ایکس، اسکن، آزمایش های آزمایشگاهی خاص و غیره. با این حال، پزشکان آنلاین قادر به تشخیص و درمان عفونت ها، سرماخوردگی، آنفولانزا، عفونت های تنفسی و غیره هستند. نسخه ها ممکن است به داروخانه ها منتقل شوند و بیماران هرگز نیازی به مراجعه به مطب پزشک پر ازدحام و میکروب زدایی برای ارزیابی و تجویز ندارند.

برخی از پزشکان متخصص در حال حاضر از طریق پزشکی از راه دور در دسترس هستند، مانند روانپزشکان، روانشناسان، مددکاران اجتماعی بالینی و متخصصان پوست. بسیاری از مسائل مربوط به سلامت رفتاری ممکن است به صورت آنلاین درمان شوند، از افسردگی، استرس/اضطراب، مشاوره غم و اندوه، اعتیاد و غیره. متخصصان پوست می توانند شرایطی مانند راش، خال، آکنه یا عفونت های پوستی را از طریق یک پلت فرم الکترونیکی ارزیابی کنند. رادیولوژیست ها می توانند اسکن ها و سایر تصاویر را از راه دور بررسی کنند و نتایج دقیق را در اختیار پزشکان قرار دهند. با پیشرفت تکنولوژی، تعداد پزشکان متخصص نیز افزایش می یابد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

بیایید در مورد مزایای ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی صحبت کنیم

در سال 2030، برای اولین بار در تاریخ ایالات متحده، اداره سرشماری ایالات متحده تخمین می زند که افراد بالای 65 سال از افراد زیر 18 سال بیشتر خواهند بود. در مورد مراقبت های بهداشتی چه معنایی دارد؟

با افزایش سن آمریکا، خدمات مراقبت های بهداشتی بیشتری برای برآورده کردن الزامات مراقبت از بیماران سالخورده مورد نیاز خواهد بود. با بازنشستگی پزشکان و پرستاران مسن تر و کمبود 139000 پزشک و بیش از 600000 پرستار تا سال 2030. این کمبودها نتیجه بازنشستگی یا ترک حرفه به دلیل فرسودگی شغلی متخصصان مراقبت های بهداشتی است. بسیار مهم است که مراقبت های بهداشتی راه هایی را برای جذب و حفظ پزشکان و پرستاران و همچنین کارکنان کمکی ایجاد کند.

به گفته آژانس تحقیقات و کیفیت مراقبت های بهداشتی، بخشی از وزارت بهداشت و خدمات انسانی، مطالعات نشان می دهد که نزدیک به 50 درصد از پزشکان نوعی فرسودگی شغلی را در کار خود ابراز می کنند. دلایل ذکر شده برای این نارضایتی استرس، محیط های آشفته، فشار زمان و عدم کنترل است. نتایج این است که پزشکان با تعداد بی سابقه ای تمرینات را ترک می کنند. اما، کیفیت مراقبت از بیمار و ایمنی را نیز در نظر می گیرد. پزشکی از راه دور می‌تواند با ارائه برنامه‌های انعطاف‌پذیرتر، زمان آزاد بیشتر و تعادل بهتر کار و خانه برای پزشکان و پرستاران، به چندین مورد از این مسائل رسیدگی کند. به همین دلیل، برخی از پزشکان ترجیح می دهند خدمات آنلاین پزشک مراقبت های اولیه را از طریق انواع فناوری ها و مراکز ارائه دهند.

هنگام بحث در مورد هزینه های مالی در مقابل پاداش های انجام طب سنتی و اینترنتی، عوامل متعددی باید در نظر گرفته شود.

انجمن کالج های پزشکی آمریکا هزینه یک مدرک پزشکی را از میانگین 214816 دلار برای دانشکده های پزشکی داخلی، دولتی و 264564 دلار برای یک دانشکده پزشکی داخلی و خصوصی تخمین می زند. به آن، هزینه راه اندازی یک مطب پزشکی را نیز اضافه کنید که حدود 120000 دلار تخمین زده می شود. این بدهی زیادی است. هزینه های سنتی و در مطب را با هزینه های تخمینی 20000 تا 25000 دلار برای ایجاد یک مطب آنلاین (AMD Global Telemedicine) مقایسه کنید.

این زمینه جدید از عمل مزایای نرمی را که متخصصان مراقبت های بهداشتی می خواهند نیز ارائه می دهد.ما شاهد توسعه روش‌های گروهی پزشکان آنلاین هستیم که مزایای تمرین گروهی سنتی را در اختیار پزشکان آنلاین قرار می‌دهد. اما، با تعداد بیماران کمتر (پزشکان که خدمات اینترنتی ایجاد می کنند تقریباً 25٪ بیماران کمتری نسبت به پزشکان سنتی مشاهده می کنند)، ساعات جذاب تر، زمان آزاد افزایش یافته و توانایی تعیین هزینه خدمات خود را دارد. بسیاری از خدمات جدیدتر به پزشک این امکان را می دهند که در حین ارائه خدمات سفر کند.

در مورد مزایای بیمار چطور؟

از کجا شروع کنیم؟ پزشکی آنلاین دسترسی تقریباً فوری به پزشک را ارائه می دهد، در هر زمان، سناریوی رویایی هر بیمار است. پزشکی آنلاین زمان انتظار را ارائه نمی دهد. بدون زمان سفر از نشستن در مطب پزشک با افرادی که ممکن است عفونی باشند ممنوع است. همانطور که می بینیم بسیاری از بیمارستان های روستایی بسته می شوند و متعاقباً، مطب های پزشکان به جوامع بزرگتر منتقل می شوند، سلامت از راه دور می تواند به ویژه در ارائه مراقبت از بیمار برای کسانی که منابع محدودی دارند مفید باشد.

پزشکان آنلاین دارای اعتباری مشابه با پزشکان مطب هستند و دارای گواهی هیئت مدیره و مجوز فعالیت هستند. تفاوت عمده بین این دو نوع عمل در دسترس بودن، تعداد بیماران، مدت زمان صرف شده در مراقبت مستقیم از بیمار، هزینه و عدم نیاز به سفر بیمار است. با توجه به اینکه برخی شرایط و بیماری‌ها وجود دارند که نیاز به آزمایش‌های اضافی و نتایج آزمایشگاهی دارند، پزشکان آنلاین می‌توانند به سایر پزشکان، مراکز تشخیصی سرپایی یا کلینیک‌ها ارجاع دهند. اطلاعات بیمار، که از طریق پرونده الکترونیک سلامت ثبت می شود، اغلب در یک ابر ذخیره می شود و به پزشکان آنلاین اجازه می دهد تا فوراً به سوابق بیمار لازم برای مراقبت با کیفیت دسترسی پیدا کرده و به روز کنند.

نظرسنجی های رضایت بیماران از کسانی که مراقبت آنلاین دریافت می کنند، نتایج بسیار مثبتی را نشان می دهد. Annals of Family Medicine یک نظرسنجی محدود و بیمار انجام داد که رضایت بیماران را با نتایجی که نشان می‌دهد افراد مورد بررسی به سهولت و راحت بودن قرار ملاقات از راه دور و هزینه آن اشاره می‌کردند، اندازه‌گیری کرد. نتایج بررسی های اضافی نشان می دهد که بیماران علاقه مند به ادامه ملاقات با پزشک اصلی از طریق کنفرانس ویدئویی بودند.

 

همچنین بخوانید:

مروری بر دورا پزشکی

دسته‌بندی استارتاپ‌های سلامت دیجیتال

استفاده از اینترنت اشیا در بخش سلامت

 

بالا