گوگل مپز برای معلولان می‌آید

مت مک‌کانن که به عارضه فلج مغزی مبتلا است برای سفری به لندن رفته و بهترین هتلی را که به معلولان خدمات ارائه می‌کرد اجاره کرده بود. دسترسی و عبور و مرور آسان برای وی از هر چیزی مهم‌تر بود. اما با تمام این تفاسیر هتلی که یافته بود چندان برای وی راحت نبود. سه پله برای دسترسی به در ورودی وجود داشت و نهایتا اینکه نمی‌توانست از در ورودی اتاق به راحتی با ویلچرش وارد شود.

مت که تحصیلکرده دانشگاه ملی ایرلند به نام می‌نوث بود تصمیم گرفت دست به کاری بزند و عبور و مرور را برای او و معلولان دیگر راحت‌تر سازد. او «اکسس ارث» یا "Access Earth" را ساخت. این وب‌سایت پلتفرم و اپلیکیشنی است که داده‌ها را به شیوه crowdsource جمع‌آوری کرده و ساختمان‌ها و مکان‌هایی را که قابلیت دسترسی دارند شان می‌دهد.

در شهرهای قدیمی دسترسی آسان معلولان به هتل‌ها و خیابان‌ها گزینه مهمی نبوده است و در برخی مکان‌ها هیچ‌گونه راه‌حلی برای رفت و آمد معلولان در نظر گرفته نشده است.

مت همراه با رایان اونیل تلاش دارند که پلتفرمی جهانی برای معلولان بسازند تا آن‌ها آسان‌تر هتل‌ها، سینماها‌، رستوران‌ها، استادیوم‌ها و مغازه‌هایی را که خدمات به معلولان ارائه می‌دهند پیدا کنند. مثلا فرد معلول می‌تواند چک کند که مغازه‌ای که می‌رود سطحی شیب‌دار دارد، درهایش به اندازه کافی بزرگ است و یا سرویس بهداشتی مناسب دارد.

این دو سازنده پشتیبان‌ها و کمک‌های خوبی در برنامه "Imagine Cup" مایکروسافت در سیاتل یا مراسمی دیگر برای کارآفرینان در آفریقای جنوبی جذب کردند.

اما سایت آماده شده تنها نقشه شهر دوبلین را نمایش می‌دهد. آنها می‌گویند همکاری با سازمان ملی معلولان و موسسه ویلچر برای آن‌ها شروع شده است. مت و رایان در حال کار بیشتر بر روی پروژه هستند تا اطلاعاتی کامل‌تر را جمع‌آوری کنند. تکمیل اپلیکیشن موبایلی گزینه دیگر آنها است تا بتوانند حمایت پارتنرهای بیشتری را در بازار جلب کنند. این دو سازنده معتقد هستند که پلتفرم آنها می‌تواند مغازه‌داران و تاجران را وادار کند خدمات بهتری برای معلولان ارائه دهند. اطلاعات بیشتر وضعیت شهر، رستوران‌ها، هتل‌ها و مکان‌های شهر را نمایش می‌دهد. «دسترسی به خدمات» شعار آنها است. این دسترسی می‌تواند هم برای معلولان باشد و هم برای افراد کهنسال.در قلب این کمپانی کوچک و دو نفره «تغییر» برای بهبود وضعیت معلولان شعار اصلی است. تغییری که معلولیت را بار اضافه یا مشکل تلقی نکند و برای زندگی آن‌ها در اجتماع شرایط بهتری فراهم آورد.

 

بالا