تله مدیسین درحال تغییر چهره مراقبت های بهداشتی است‌.

بسیار دشوار است که باور کنیم زمانی بود که بیش از نیمی از تمام پزشکان همیشه در مریض خانه ها درحال کار بودند و بسیاری از عدم دسترسی به آنان در رنج بودند اما حالا پزشکی مدرن و ایده آل ،مدل مراقبت در خانه را بازنگری می کند و می داند که این عمل شخصی، می تواند به یک جمعیت سالخورده که نیازهای پزشکی آنها بر سیستم های مراقبت های بهداشتی امروز تاثیر می گذارد، کمک کند و به نفع مردم باشد.بسیاری براین باورند که  روند  مراقبت های خانگی یک قدم هیجان انگیز درمسیری درست است و به چند دلیل روند پزشکی آینده تحت تاثیر تله مدیسین تغییر خواهد کرد:

۱-استقلال برای سالمندان

۲-مراقبت بیمار محور

۳-مراقبت تخصصی برای همه قابل دسترس خواهد بود

بنابراین با اضافه کردن یک سرویس پزشکی تله مدیسین، بیماران مراقبت های لازم را دریافت می کنند، پزشکان می توانند تعداد بیماران خود را گسترش دهند و به طور موثر با شبکه های مراقبت های بهداشتی بزرگ، بدون افزایش هزینه ها رقابت کنند.پس به نظر می رسد چهره مراقبت های بهداشتی در حال تغییر است که شخصی تر، کارآمدتر و قابل دسترس تر از هر زمان دیگری میباشد.

 

کاربردهای  اصلی پزشکی از راه دور

پزشکی از راه دور دارای کاربرد متنوع و فن آوری وسیعی است که به منظور افزایش صحت و تندرستی فرد در جامعه صورت گرفته‌است.این پدیده می‌تواند با نوع اطلاعات ارسال شده (مانند آزمایشهای کلینیکی و رادیو گرافی‌ها)، نحوه ارسال این داده مشخص شده و معنی و مفهوم یابد.

 

از پدیده مزبور در موارد زیر میتوان استفاده عملی نمود:

• بلایای طبیعی و جنگها

• توسعه بهداشت در نقاط صعب العبور

• کنترل بیماریهای مزمن

• پروازهای هوایی

• مسافرتهای دریایی درجنگها

• تشخیص، درمان، کنترل، پیگیری و مشاوره

• آموزش ارائه کنندگان خدمت و مردم

• منابع اطلاعاتی پزشکی شامل انواع بانکهای اطلاعاتی و پایگاههای داده های پزشکی

 

کاربردهای بالینی پزشكی از راه دور

در تله مدیسین انتقال داده‌هایی نظیر  عکس های پزشکی، گزارشهای دوجانبه سمعی و بصری، گزارش های پزشکی بیمار، استخراج داده‌ها از مراکز پزشکی (شامل اطلاعات ضروری) و فرستادن آن به صورت فایل است،صورت می گیرد . تله مدیسین در دنیای امروز شامل برهم کنش دو سیستم سمعی بصری بین بیمار و تخصص های پزشکی، فرستادن داده‌های مربوط به بیمار از منزل به کلینیک یا انتقال فایل مربوط به داده‌های پزشکی بیمار است.

 

بطور کلی تله مدیسین با هدف بالا بردن کیفیت درمان، بهبود ارتباط میان مراکز پزشکی، بهینه سازی دسترسی به متخصصان، کاهش نیاز به حمل و نقل بیماران و کاهش هزینه های درمانی به کار گرفته می شود. امروزه بسیاری از تخصصهای پزشکی از تله مدیسین به طور گسترده استفاده می کنند. از متخصصان قلب و عروق گرفته تا متخصصان پوست، مراقبت های پزشکی، خانگی، متخصصان غدد، جراحان، رادیولوژیست‌ها و حتی روان پزشکان این فن آوری پیشرفته را به خدمت گرفته اند. ثابت شده است که تله مدیسین در مراقبت های پزشکی بهداشتی مناطق روستایی دارای بهترین فایده و تاثیر می‌باشد.

 

همچنین بخوانید:

مراقبت بهداشتی Telemental، یک جایگزین موثر برای مراقبت های بهداشت روان

چگونه سنسورها و پوشیدنی‌ها نظارت از راه دور بر بیماران را ممکن می‌سازند؟

ده روش پزشکی از راه دور که با کمک آن ها دنیای بهداشت و درمان تغییر پیدا کرده است

بالا