سیستم نظارت از راه دور بیمار

سیستم نظارت از راه دور بیمار یا Remote patient monitoring system و یا به اختصار RPMS یک سیستم نظارتی  از راه دور است که وضعیت سلامتی و فیزیولوژی بیماران توسط سیستم فوق از مراکز درمانی که میتواند درمانگاه ،بیمارستان و غیره باشد نظارت و کنترل شود.

نظارت بر بیمار از راه دور (RPM)، همچنین به نام بهداشت و درمان خانگی (Homecare telehealth ) نامیده می شود، یک نوع مراقبت بهداشتی سیار است که به بیمار اجازه می دهد از یک دستگاه پزشکی سیار برای انجام  آزمایشات روتین و ارسال اطلاعات آزمایش به یک مرکز مراقبت  بهداشتی در زمان واقعی(real time) استفاده کند.

سیستم نظارت از راه دور بیمار سیستمی است که برای همه بیماران به ویژه بیماران خاص که ناتوانی جسمی دارند و یا سالمند هستند بسیار مفید بوده زیرا بوسیله این سیستم وضعیت جسمانی و یا علائم حیاتی بیمار مانند ضربان قلب ،فشار خون،میزان اکسیژن و  میزان قند خون بیمار از راه دور و از مراکز درمانی به صورت real time نظارت و کنترل می شود و در صورت لزوم به پزشک مربوطه ارسال می شود و پزشک بر اساس وضعیت کنونی کارهای لازم را جهت ادامه درمان بیمار انجام می دهد.

نحوه عملکرد

روند عملکرد سیستم ها به این صورت است که داده ها از طریق سنسورهایی که به بدن بیمار وصل است(که ممکن از نوع پوشیدنی یا wearable باشد) از طریق راه های ارتباطی شبکه ای مثل Wi-Fi ,Bluetooth به یک واسط که میتواند یک موبایل هوشمند و یا یک کامپیوتر باشد ارسال شود سپس برنامه نصب شده روی واسط ، اطلاعات را از طریق اینترنت به سرور مرکزی (مستقر در بیمارستان) ارسال می کند سپس اطلاعات به پزشک مربوطه و مراقبان تعریف شده بیمار ارسال میشود که طبق طلاعات دریافتی ،پزشک در صورت لزوم دستور های لازم را جهت روند بهبود بیماری اتخاذ کند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

ده شرکت برتر در این حوزه

A&D Medical, Wellness Connected

Biotronik, Biotronik Home Monitoring

Boston Scientific, Latitude NXT

GE Healthcare, Apex Pro CH

Honeywell, Genesis Touch

Medtronic, Vital Sync

Nihon Koden, Aware

Philips Healthcare, EncorePro 2

Spacelabs Healthcare, Xhibit

St. Jude Medical (Abbott), Merlin.net

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

اثرات IOTبرRPMS

افزایش استفاده از فناوری های موبایل و دستگاه های هوشمند در زمینه سلامت تاثیرات زیادی بر جهان داشته است. کارشناسان بهداشتی به طور قابل ملاحظه ایی از مزایای این فن آوری ها بهره می برند و در نتیجه موجب بهبود چشمگیری در زمینه مراقبت های بهداشتی در محیط های بالینی و خارج از آنها می شوند.

به همین علت، کاربران زیادی از مزایای برنامه های بهداشت (MHealth (Mobile Health و EHealth مراقبت های بهداشتی حمایت شده توسط (ICT) برای بهبود، و کمک به سلامت خود استفاده می کنند.

برنامه هایی که یک پناهگاه بزرگ در نتیجه یک محیط بصری برای این کاربران به حساب می آیند. اینترنت اشیا به طور قابل ملاحظه ایی امکان ادغام دستگاه هایی را فراهم می کند که قادر به اتصال به اینترنت هستند و اطلاعاتی را در مورد وضعیت سلامتی بیماران ارائه می دهند و در زمان واقعی به پزشکان کمک می کنند.

واضح است که بیماری های مزمن مانند دیابت، قلب و فشار در میان دیگران، در سطح جهانی در سطح اقتصادی و اجتماعی بسیار قابل توجه است.

 

همچنین بخوانید:

هوش مصنوعی و تله مدیسین خطر ابتلا افراد به کرونا ویروس را ارزیابی می‌کنند و افراد را از ابتلا بازمیدارند

چگونه شرکت های ارائه دهنده پرونده الکترونیک سلامت به مقابله با کرونا میپردازند؟

CMS خدمات مقدماتی مدیکر را برای مبارزه با کورنا گسترش می دهد

بالا