چالش‌های پیش روی بهداشت و درمان در سال 2019

اینترنت اشیا (IoT) به طور قابل‌توجهی روند درمان و سلامت بیماران را در زمان نستا کوتاهی تغییر داده است. به‌عنوان‌مثال، دستگاه‌های هوشمند متصل به افراد مسن اجازه می‌دهند آن‌ها در حین استراحت در منزل تحت کنترل پزشک معالج خود باشند.آنها به پزشکان کمک می‌کنند تا با متخصصین سراسر جهان درباره موارد پیچیده ارتباط برقرار کنند و بیماری‌های مزمن بیمار را خارج از کلینیک‌های درمانی نظارت می‌کنند (تله مدیسین).

در ادامه پنج مورد از چالش‌های موجود در زمینه مراقبت‌های بهداشتی در سال 2019 همراه با پیشنهادی برای آنچه که پزشکان باید در هنگام استفاده از دستگاه‌های IoT مراقبت از سلامت در محل کار خود داشته باشند، بررسی می‌شود.

 

1.    اکثر ابتکارات IoT ناقص یا ناموفق هستند

سهولت و انتقال سریع داده‌ها، ملاحظاتی است که ممکن است سازمان‌های بهداشتی را تشویق کند تا فناوری‌های IoT را کشف کنند. بااین‌حال، تحقیقات سال 2017 از سیسکو، یک تصویر کمتر فریبنده‌ای از تلاش‌ها برای تحولات IoT را نشان می‌دهد. این تحقیق شامل دریافت بازخورد از بیش از 1800 نفر در سراسر ایالات‌متحده، انگلستان و هند بود که ذینفعان در ابتکارات مربوط به IoT دخیل بودند.

نظرسنجی سیسکو نشان داد که تنها 26 درصد از پروژه‌های به پایان رسیده موردتوجه قرار گرفتند. علاوه بر این، حدود یک سوم از پاسخ دهندگان پروژه‌های پایان یافته خود را رها کردند. اکثر پروژه‌ها در مرحله اثبات مفهوم یا در کوتاه مدت پس از آن با مشکل مواجه می‌شوند.
بااین‌حال، لازم به ذکر است که استفاده از مشارکت‌های خارجی (مثلاً شریک‌های پلتفرم) عامل مهمی برای سازمان‌هایی است که به اجرای موفقیت‌آمیز دست یافتند. اگرچه این مطالعه سیسکو در حوزه‌ی سازمان‌های بهداشت و درمان نیست، اما آنچه در این نظرسنجی ارائه شده است قابل تعمیم به دیگر سازمان‌ها می‌باشد.

یافته‌ها تأکید می‌کنند که سازمان‌ها هنگام برنامه‌ریزی برنامه‌های خود در سال 2019، باید مراقب باشند. به‌عنوان‌مثال، آنها باید پروژه‌هایشان را با اولویت‌بندی تطابق اهداف مهم کسب و کارشان با نیازهای بیماران آغاز کنند.

 

2.    مراقبت‌های بهداشتی مقدار عظیمی از اطلاعات را تولید می‌کند

برخی از ابتکارات جالب توجه در زمینه مراقبت‌های بهداشتی IOT عبارتند از راه‌هایی برای کاهش زمان انتظار در موقعیت‌های اورژانسی، ردیابی دارایی‌ها و افرادی که در سراسر بیمارستان‌ها حرکت می‌کنند و هشدارهای فعال در مورد وسایل پزشکی که ممکن است به زودی ناپدید شوند. این پیشرفت‌ها در واقع چشمگیر هستند، اما چالش پیش روی آنها، میزان تولید داده‌ها است.

پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2025، مراقبت‌های بهداشتی مسئول تولید اطلاعات، بیشتر از هر بخش دیگر خواهد بود. اکنون زمانی است که سازمان‌ها متوجه شوند تصمیم به استفاده از تکنولوژی IoT احتمالاً نیاز به ذخیره‌سازی داده‌ها را افزایش می‌دهد. 
علاوه بر این، صنعت سلامت باید با توجه به مقررات فدرال و ایالتی، از داده‌های بیمار از دستگاه‌های IOT مراقبت کند.

سیل داده‌های ایجاد شده توسط دستگاه‌های IoT و دستگاه‌های استفاده شده در صنعت مراقبت‌های بهداشتی همچنین می‌تواند مشکلات غیرقابل پیش‌بینی را در صورتی که سازمان‌ها به درستی آن را اداره نکنند و کیفیت آن را بررسی نکنند. به همراه داشته باشد.

 

3.    دستگاه‌های IoT امکان حملات سایبری را افزایش می‌دهند

امکانات گسترده‌ای برای استفاده از دستگاه‌های IoT در مراقبت‌های بهداشتی در مورد آسیب‌پذیری‌ها وجود دارد. با افزایش استفاده از دستگاه‌ها، تعداد زیادی از هکرها می‌توانند به سیستم‌ها جهت دستیابی به ارزشمندترین اطلاعات نفوذ کنند. آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که هکرها می‌توانند در مورد چگونگی استفاده از یک دستگاه متصل پزشکی به شبکه اقدامات مخربی انجام دهند. دانش هکرها می‌تواند به مختل شدن یک شبکه بیمارستان منجر شود یا از طریق نفوذ به دستگاه‌هایی که اطلاعات نادرست را منتشر می‌کنند بر مراقبت از بیمار تأثیر می‌گذارند.

بااین‌حال، تحقیقات نشان می‌دهند که پیشرفت دستگاه‌های هوشمند برای ارائه دهندگان خدمات و تولید کنندگان برای همکاری، اهمیت ویژه‌ای دارد. این تلاش‌های مشترک می‌تواند با بسته شدن شکاف‌هایی که می‌تواند بین لایه‌های سیستم IoT به وسیله تقویت استانداردها و نرمال‌سازی پروتکل‌های ایمنی ایجاد شود، خطرهایی که بیمار را تهدید می‌کند، کاهش دهد.

انتظار می‌رود در سال 2019 ، امکانات برنامه‌ریزی برای استفاده از تکنولوژی IoT در راستای افزایش آگاهی از تهدیدات موجود و درک نحوه محافظت از شبکه‌ها و ابزارها از تلاش‌های هکرها باشند.

 

4.    زیرساخت‌های ناپایدار صنعت پزشکی را مختل می‌کند

با وجودی که پیشرفت و توسعه می‌تواند زیرساخت‌های سالخورده را تقویت کند، اگر زیرساخت تسهیلات منسوخ شده باشد حقیقتاً استفاده از IoT بسیار دشوار خواهد بود. زیرساخت‌های قدیمی یک مسئله شناخته شده در مراقبت‌های بهداشتی به شمار می‌روند. درحالی‌که بیمارستان‌ها به شدت نیاز به تجدیدنظر در زیرساخت‌ها دارند، یکی دیگر از مشکلات آن‌ها استخدام نیروی کار متناسب با ارتقاء زیرساخت‌های جدید است.

 

5.    اینترنت اشیا بسیاری از موانع نادیده گرفته شده را مطرح می‌کند

بر اساس تحقیقاتی که از شبکه‌های اروپا انجام شده است، استفاده از فناوری IoT در مراقبت‌های بهداشتی وکاربرد آن در سیستم‌های مراقبت از بیمار امری رایج است. بدون شک این روش مناسب است، اما چیزی که سازمان‌های بهداشتی اغلب فراموش می‌کنند این است که بر خلاف وب‌سایت‌ها، به‌عنوان‌مثال، این دستگاه‌ها معمولاً نمی‌توانند از طریق دوره‌های برنامه‌ریزی شده خراب شوند. در عوض، به‌روز رسانی‌ها باید به صورت مداوم صورت بگیرد زیرا مردم از دستگاه‌های نظارت برای کنترل سلامت بیماران خود استفاده می‌کنند.

علاوه بر این، بیمارستان‌ها اغلب به IoT وابسته هستند تا منابع اطلاعاتی را دنبال کنند. هنگامی‌که سیستم‌ها در جای خود قرار دارند، این تسهیلات اغلب می‌تواند مسائل مدیریت موجودی قبلی را کاهش دهد، اما حتی هوشمندترین دستگاه‌های متصل نمی‌توانند خطاهای انسانی را از بین ببرند. علاوه بر این، ما این سیستم‌های IoT را ایجاد می‌کنیم. اگر انسان‌ها می‌توانند دچار خطا شوند، این بدان معنی است که سیستم‌های IoT می‌توانند امکان خطا را از ما به ارث ببرند.

حتی اگر یک بیمارستان دارای دفاع از امنیت سایبری بالاتر از حد متوسط باشد، بیماران ممکن است به خاطر محصولاتی که دارای امنیت کافی نیستند، در معرض خطر باشند. متأسفانه، تعداد کمی از سیستم‌های فعلی IoT در حقیقت با معیارهای امنیت شبکه سنتی امنیت دارند.

 

نگرش‌های فعالانه می‌تواند منجر به بهبود نتایج IoT شود

اگرچه این پست در مورد خطرات مرتبط با IoT در زمینه مراقبت‌های بهداشتی مورد بحث قرار گرفت متخصصین مراقبت‌های بهداشتی نباید از استفاده از IoT و تخصیص بودجه‌ها و زیرساخت‌های سازمان‌هایشان به این تکنولوژی مأیوس شوند. شناسایی چالش‌ها اولین گام برای ایجاد راه‌حل‌های مؤثر است. با درک عمیق‌تر از چالش‌های پیش روی ابتکارات مراقبت‌های بهداشتی ، ذینفعان می‌توانند به اندازه کافی مجهز باشند تا راهکارهای IoT در زمینه مراقبت‌های بهداشتی را در سال 2019 توسعه دهند.

 

منبع: iotforall

 

بالا