نگاهی به پیشرفت مراقبتهای بهداشتی در قرن 21: درمانگاه هوشمند خودران

یک درمانگاه خودران مبتنی بر هوش مصنوعی را تصور کنید که نه تنها به بیمار، روش‌های درمانی پیشنهاد می‌دهد بلکه در زمان‌های اورژانسی، او را به بیمارستان می‌رساند و به اهداف تله مدیسین نیز جامع عمل میپوشاند. شرکت Artefact در سیاتل یک مفهوم جامع از مراقبت بهداشتی قرن 21 ارائه کرده است.

مجموعه‌ای از فناوری‌های مراقبت بیمار در خانه، برنامه‌ی کاربردی گوشی هوشمند، تشخیص بیماری و درمانگاه خودران ترکیبی از نوآوری‌های مراقبت بهداشتی جدید به شمار می‌آید. در حالی‌که بخش بزرگی از جامعه با نوآوری‌های دیجیتال پیش می‌روند، بسیاری از بخش‌های مراقبت بهداشتی جامعه همانند بیمارستان‌ها به کندی فناوری‌های جدید را قبول می‌کنند و هنوز سابقه و اطلاعات بیمار را روی برگه‌ی کاغذ ثبت می‌کنند.

اوایل امسال یک درمانگاه پزشکی در سان‌فرانسیکو معرفی شد که بر اساس برنامه‌های کاربردی و گجت‌ها و تشخیص بیماری‌ها بر پایه‌ی هوش مصنوعی فعالیت می‌کند. هدف اصلی ارائه‌ی درمانگاه مبتنی بر هوش مصنوعی و برنامه‌های کاربردی و گجت، نمایشی از چشم‌انداز مراقبت‌های بهداشتی آینده است. سامانه با مجموعه‌ای از دستگاه‌های سنجش در خانه و ثبت داده از چندین منبع مانند ترازوهای حمام و کمد داروها و مواد بهداشتی در خانه آغاز می‌شود و هدف نهایی، ارتباط دستگاه‌ها و فناوری‌های پوشیدنی برای دستیابی به یک سامانه‌ جامع برای بیماران است.

سامانه‌ی مبتنی بر هوش مصنوعی به تدریج داده‌های بیمار را ثبت می‌کند و شرایط غیرطبیعی و بیماری را شناسایی می‌کند. در سامانه‌ی مفهومی جدید هنگامی که به درمانگاه پزشکی نیاز داشته باشیم، درمانگاه خودران به موقعیت مکانی شما می‌آید و اقدامات پزشکی لازم مانند سنجش دمای بدن و بررسی ریتم ضربان قلب و یا تنفس را انجام می‌دهد. در کنار درمانگاه متحرک خودران می‌توان درمانگاه مبتنی بر هوش مصنوعی در راستای تشخیص بیماری را در نظر گرفت. حتی این سامانه می‌تواند برخی داروهای معمولی مانند آنتی‌بیوتیک یا ضدبارداری را تجویز کند. اگر موقعیت اضطراری پیش بیاید از طریق این درمانگاه با پزشکان متخصص در ارتباط خواهید بود یا حتی به یک بیمارستان منتقل می‌شوید.

با وجود فاصله‌ی طولانی تا دستیابی به چنین سامانه‌‌های هوشمند سیار، با پیشرفت‌های سریع در دستگاه‌های سنجش سلامتی می‌توان گفت دور از ذهن نیست که با برنامه‌ریزی در سامانه‌های سلامتی کنونی این فناوری‌ها پیاده‌سازی شوند. شاید به واقعیت پیوستن سامانه هوشمند سیار بسیار هزینه‌بر باشد اما در شرایطی که هزینه‌های پزشکی به صورت صعودی در حال افزایش است ممکن است چنین سامانه‌ای مقرون به صرفه شود.

 

همچنین بخوانید:

چرا حرفه پزشکی من نیاز به تله مدیسین دارد؟

برای بیمارستان های کوچک تله مدیسین میتواند یک یاری دهنده باشد

یک رویکرد جامع برای محافظت از داده های بهداشتی

بالا