اگر قرار باشد داستان دنیایی که در آن زندگی میکنیم را بنویسیم، کلمات و جملاتی که بهکار خواهیم برد همگی از صفر و یکهای پشت سر هم تشکیل میشوند.
مقدمه
اگر قرار باشد داستان دنیایی که در آن زندگی میکنیم را بنویسیم، کلمات و جملاتی که بهکار خواهیم برد همگی از صفر و یکهای پشت سر هم تشکیل میشوند. حتی ممکن است آنقدر قسمتهایی از این داستان برایمان جذاب باشد، که یک لحظه خارج از آن شرایط را هم نتوانیم تصور کنیم. فناوریهای گوناگون امکانات فراوانی را برای ارتقا سطح زندگی در اختیار ما میگذارند که جنبههای مختلف زندگی ما را تحت تاثیر قرار میدهد.
به رغم اینکه حوزه سلامت همواره از نظر اصلاحات فنی یکی از محافظهکارترین صنایع بوده و در آن احتیاط زیادی برای به حداقل رساندن خطر سلامتی و زندگی انسان لحاظ میشود، امروز تمام ارائهدهندگان خدمات بهداشتی درمانی ،پزشکان و بیماران، نوآوریهای فنی در حوزه سلامت را به فال نیک میگیرند.
همچنین از کسب و کارهای نوپا گرفته تا غولهای تکنولوژی حتی سازمانهای دولتی همگی مصمم هستند که از ظرفیت بالای فناوری دیجیتال برای ارتقا و حفاظت از سلامت تمام انسانها استفاده کنند.
آشنایی با تعریف مناسب و جامع این بخش از تکنولوژی، اولین قدم برای درک چگونگی انتقال امنتر و ارائه خدمات باکیفیتتر مراقبت های بهداشتی به وسیله سلامت دیجیتال، است.
تعریف
سلامت دیجیتال شامل بهکارگیری خدمات و راهحلهای سخت افزاری و نرم افزاری مبتنی بر دانش IT است. از این مهم برای کمک به حل مشکلات مربوط به سلامتی و چالشهایی که مردم در طول زمان با آن روبهرو هستند، استفاده می شود.
به طور کلی هدف سلامت دیجیتال توسعه سیستمهای به هم پیوسته برای ارتقای استفاده از تکنولوژیهای محاسباتی، دستگاههای هوشمند، تکنیکهای آنالیز محاسباتی همچنین رسانههای ارتباطی است. این امر برای یاری رساندن به متخصصان مراقبتهای بهداشتی و کارمندان آنها بهمنظور مدیریت بیماری، ریسکهای سلامتی و ارتقا سلامتی و رفاه مردم است.
حوزهها
همگرایی فناوریهای دیجیتال و بخش سلامت حوزههای مختلفی را شامل میشود:
-
تکنولوژی های ارزیابی و نظارتی مانیتورینگ به منظور پیشگیری وتشخیص و درمان بیماری ها
-
تکنولوژیهای کمکی و رباتهای توانبخشی برای کمک به افراد ناتوان یا کمتوان شامل حسگرهای نظارتی مستقل و دستگاههای پوشیدنی
-
یاری رساندن به پزشکان در تصمیمات کلینیکی در مورد مراقبت، شامل تشخیص، تجزیهوتحلیل و تفسیر دادههای مربوط به بیمار
-
مدلسازی نتایج مرتبط با سلامتی از طریق شبیهسازیهای محاسباتی، مدلسازی و رویکردهای بر پایه یادگیری ماشین
-
سلامت الکترونیک (E-health) که اطلاعات و خدمات سلامتی را بهمنظور انتقال، ذخیره و بازیابی برای اهداف کلینیکی، آموزشی و اجرایی/اداری ارائه میکند
-
سلامت همراه (mhealth) که میتوان آن را عمل پزشکی و سلامتی عمومی دانست که توسط دستگاههای موبایل انجام میشود
-
کاربردهای مهندسی سیستمهای سلامت در سیستمهای مراقبتهای بهداشتی شامل کشف علم، تصمیمگیری، بهینه سازی مهندسی فاکتورهای انسانی، مهندسی کیفیت و فناوری اطلاعات و ارتباطات
-
اصول تعاملات انسانی-کامپیوتری و محیطی بر اساس تمرکز کاربرمحور، تجربه محور و یا طراحیهای فعالیت محور
-
استفاده از واقعیت مجازی، بازیهای کامپیوتری برای توانبخشی و بازیهای جدی برای ایجاد یک تجربه تعاملی و اجتماعی برای دانشجویان در رشتههای مرتبط با سلامت و آموزش بیماران
-
سیستمهای شنیداری و گفتاری برای پردازش زبانهای طبیعی، تکنیکهای تشخیص گفتار و دستگاههای پزشکی با هدف کمک به گفتار یا شنیدار
-
تلههلث، تلهمدیسن (پزشکی از راه دور)، مراقبت از راه دور (تلهکر)، تلهکوچینگ و توانبخشی از راه دور، راهحلهایی هستند که انواع مراقبتها را برای بیمار از راه دور فراهم میکند
فرصتها و چالشها
اکوسیستم سلامت شاهد تغییری بزرگ در نحوه ارائه و مصرف خدمات است. الزام وجود یک مدل غیرمتمرکز، مقرون به صرفه، باکیفیت و جامع در ارائه مراقبتهای بهداشتی درمانی موجب این تغییر جهت شده است.
این تغییرات در بستر فناوری در حال رخ دادن است. سلامت دیجیتال موجب استمرار مراقبتها می شود و راهحلهایی را ارائه میدهد تا به افراد از بدو تولد تا پایان زندگی و سلامتی مطلق تا بیماری، یاری رساند.
صنعت سلامت در حال گذر از صنعتی ارائه دهنده محور به سوی صنعتی مصرف کننده (بیمار) محور است. دلیل این امر افزایش درآمدها، تغییرات سبک زندگی و تغییر رفتار مصرف کننده در مقابل سلامتی است. بهعلاوه اینکه با افزایش هزینههای مراقبتهای بهداشتی و کمبود زیرساخت تلاش میشود تا مراقبتهای بهداشتی به مدلی مبتنی بر مصرف تغییر کند. مراقبتهای بهداشتی بهسوی یک ترکیب مقدماتی "مدل پیش بینی و پیشگیری" در حال حرکت است. این مدل به ریشه آسیبها در حوزه سلامت پاسخ می دهد و همچنین از مشکلات آتی با شیوه زندگی، تغییرات رفتاری یا اقدامات پیشگیرانه جلوگیری میکند. این تغییرات به دلیل نیاز اساسی به توانمندسازی، راحتی و تجربه بیشتر برای بیمار است که تکنولوژی و کارآفرینی بر آن جامه عمل میپوشاند.
در بازارهای نوظهور مدل سلامت دیجیتال جدید نقش مهمی را در غلبه بر چالشهای زیادی که مانع ارائه مراقبتهای بهداشتی میشود بازی میکند، که شامل بهبود دسترسی به مراقبت های بهداشتی، هزینه مقرونبهصرفه، کیفیت و ایمنی میشود. کشورهای متعدد درحالتوسعه در تلاش برای ارائه خدمات بهداشتی بهویژه در مناطق روستایی، با کمبود شدید منابع و زیرساخت روبهرو هستند. به عنوان مثال ۶۲ درصد جمعیت کل آفریقا در مناطق روستایی ساکن هستند و دسترسی کمی به تسهیلات پزشکی دارند. عدم وجود قدرت مداوم در آفریقای جنوبی، کار را برای بیمارستانها بهمنظور حفظ خدمات مداوم بهویژه در واحدهای مراقبتهای ویژه سخت میکند. هند با میانگین 7.0 تخت بیمارستان بهازای هر هزار نفر از جمعیت است.که یک سیستم بهداشت و درمان عمومی کوچک با بودجه کم برای کلینیکها و بیمارستانها و برنامههای مرتبط با سلامت محسوب می شود که در عمل کارایی بسیار کمی دارد. منابع محدود مراقبتهای بهداشتی در هند با شیب تندی (۶۰ -۷۰ درصد زیرساخت و منابع انسانی) بهسمت مناطق شهری سرازیر است. درحالی که ۷۰ درصد جمعیت این کشور در مناطق روستایی سکونت دارند.
در چنین یکی از الزامات مورد نیاز حضور پزشکان متخصص است. پزشکانی که به خوبی تشخیص دهند و همچنین از زیرساختهای موجود نهایت بهره را ببرند. دیجیتالی کردن خدمات مرتبط به سلامت اگر در مدل متفاوتی پیاده شود میتواند موجب کاهش هزینه و بهبود کیفیت و دسترسی به مراقبتها شود. اکثر کشورهای توسعه یافته از راهحلهای مبتنی بر کاغذ دور شدهاند و مدل های دیجیتالی را ترجیح می دهند. مراقبتهای بهداشتی و تکنولوژی در حال نزدیک شدن به هم هستند و چهارچوبهای مقررات در این حوزه درحال تکمیل است. این امر باعث می شود شرکتها درگیر مسائل قانونی شوند. مواردی که توسط قانونگذاران ناآشنا وضع شدهاند شامل حریم خصوصی و اطلاعات بیماران، حفاظت مصرفکننده، ایمنی بیمار و تقلب، هستند.
منبع: nabzgroup
همچنین بخوانید:
نگاهی به حوزه سلامت با عینک واقعیت
پزشکی از راه دور و سلامت الکترونیک و ارتباط آن با نرمافزارهای EHR
تاثیر تله مدیسن بر بهبود تجربه و رضایت بیمار