اشاره ای به مزایای تله مدیسین و مراقبت از سلامت از راه دور در مناطق روستایی

تله مدیسین یا «تأمین سلامت از راه دور» در یک تعریف ساده عبارت است از ویزیت بیماران از یک فاصله دور با استفاده از تکنولوژی های صوتی و تصویری و تجهیزات پزشکی مربوط به آن. فناوری های ارتباطی در حوزه پزشکی بیش از نیم قرن است که در کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار می گیرد و از ارایه خدمات در جنگ ها و مواقع بحرانی عبور کرده و هم اکنون در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، تقریبا تمامی خدمات پایش سلامتی و ویزیت بیماران و حتی خدمات کلینیکی و پاراکلینیکی در بستر اینترنت قابل ارایه است و علاوه بر نرم افزارهای گوناگون تعاملی بین پزشک و بیمار که به راحتی بر روی تلفن های هوشمند در دسترس است، سخت افزارهای اختصاصی تشخیصی نیز ساخته و عرضه شده است.

پزشکی از راه دور یا تله مدیسین (تله مدیسین) روشی است که به وسیله‌ی آن می‌توان کلیه‌ی فرایند‌های مورد بررسی قرار دادن، معاینه، پایش و درمان بیماران را در حالی انجام داد که پزشک و بیمار در دو محل متفاوت از هم باشند. بوسیله‌ی پزشکی از راه دور، نیاز به جابه‌جایی بیماران از میان برداشته می‌شود و به جای آن تخصص انتقال پیدا می‌کند. در تعریف (ارائه خدمات سلامتی و مراقبت‌های بهداشتی که در آن فاصله و راه دور یک عامل بحرانی است توسط تمامی متخصصان حوزه‌ی سلامت و با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و با هدف تبادل اطلاعات معتبر جهت تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری‌ها و صدمات، تحقیق و ارزیابی و همچنین جهت آموزش مداوم ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی، که همه‌ی این اقدامات در راستای اعتلای سلامت افراد و جامعه صورت می‌پذیرد).

 

سلامت

 

همینطور اصطلاح telehealth شامل طیف گسترده ای از فن آوری ها و خدمات برای ارائه مراقبت از بیمار و بهبود کل سیستم تحویل سلامت است. به صورت کلی عبارت telehealth با telemedicine متفاوت است در حالی که پزشکی تله مدیسین به طور خاص به خدمات بالینی از راه دور اشاره می کند اما سلامت از راه دور می تواند به خدمات غیر بالینی  از قبیل آموزش ارائه دهنده، جلسات اداری و ادامه تحصیلات پزشکی علاوه بر خدمات بالینی مرتبط شود.طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، سلامت از راه دور شامل موارد زیر است: نظارت، ارتقاء سلامت و عملکرد عمومی بهداشت.

از این رو پزشکان توسط تلفن، ایمیل و وبکم با بیماران خود ارتباط برقرار می کنند. آنها با یکدیگر نیز از طریق الکترونیکی ارتباط برقرار می کنند که در برخی اوقا این ارتباط جهت گرفتن تصمیماتی درکمتر از یک ثانیه در رابطه باحملات قلبی و سکته بیماری است. بیماران در این میان از ابزارهای جدید جهت انتقال دادن اطلاعات مربوط به میزان فشارخون، ضربان قلب و دیگر علائم حیاتی به پزشک خود به منظور مدیریت شرایط بیماری های مزمن بهره می برند.

امروزه استفاده از ابزارهای ارتباطی برای تسریع در ارائه یا دریافت خدمات، امری اجتناب ناپذیر است و هر چه می گذرد بر تنوع ابزارها و شیوه های کاربردی آن افزوده می شود. بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در عرصه پزشکی یا همان «تله مدیسین» شاید موثرترین شیوه باشد که از مدت ها قبل ذهن گروه بزرگی از دانشمندان و پزشکان را در سراسر جهان به خود معطوف کرده و به نظر می رسد توسعه این شیوه نوین پزشکی در ایران نیز ضرورت دارد  و با اجرای هم زمان مراقبت از سلامت از راه دور ،میتوان کیفیت خدمات به بیماران از راه دور را افزایش داد مخصوصا برای مناطق روستایی!

جوامع روستایی ، اغلب در میان مناظر خیره کننده و منزوی هستند اما همین مناظر دوردست می توانند دسترسی افراد ساکن آنجا را به مراقبت های بهداشتی دشوار کنند.پزشکی از راه دور  نیازهای فوری افرادی که در مناطق روستایی از طریق Telehealth زندگی می کنند را برطرف می کند ، که از فناوری ویدیویی و صوتی ایمن برای اتصال ارائه دهندگان مراقبت در مراکز مراقبت های بهداشتی کوچکتر با متخصصان بیمارستانهای بزرگ استفاده می کند.

در جوامع روستایی ، بیماران  کیلومترهااز مراقبت های مورد نیاز خود فاصله دارند و  بیمارستانهای حومه ، با حجم کم و بودجه محدود ، معمولاً متخصصانی مانند متخصصان نوزاد ، متخصص مغز و اعصاب و متخصص قلب را ندارند و حتی زمانی که در دسترس این اماکن وجود دارند به دلیل کمبود امکانات ، درصد بازدهی خیلی کمی دارند.

بیماران مناطق روستایی،اغلب برای دریافت مراقبت های ویژه به مراکز مراقبت حاد از راه دور منتقل می شوند. مراقبان محلی فرصتی برای یادگیری از متخصصان در مورد مراقبت از بیماران با شرایط حاد و مزمن ندارند. به همین ترتیب ، مددکاران اجتماعی ، متخصصین و مدیران مراقبت از بیماریهای مزمن گاهی در جوامع کوچکتر موجود نیستند و نیاز دارند که بیماران ساعاتی را برای مراقبت های اساسی از مکان زندگی خود دور شوند. Telehealth می‌تواند روشی موثر برای برقراری ارتباط و مشاوره باشد. همچنین یک روش خوب برای پزشکان جهت کنترل بیماری‌های مزمن بیماران خود، مانند بیماری‌های قلبی یا ریوی می‌باشد. نظارت بهتر می‌تواند کیفیت زندگی بیماران را بهبود ببخشد و میزان بستری در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از بیماری‌های مزمن را کاهش دهد. علاوه بر این، پزشکی از راه دور روش مناسبی برای ارائه‌ی سریع مراقبت‌های پزشکی در موارد اورژانسی مانند سکته است.

CDC از پروژه‌های telehealth در سراسر کشور برای دسترسی بهتر ساکنان روستاها به برنامه‌های پیشگیری و مدیریت بیماری‌های مزمن و مراقبت‌های تخصصی حمایت می‌کند، از جمله:

  • مدیریت و پیشگیری از دیابت.
  • مراقبت بینایی برای افراد دیابتی.
  • ترک مصرف دخانیات.
  • مدیریت صرع.
  • مراقبت از سکته و توانبخشی قلب.

Telehealth آن شرایط را به نفع همه افراد تبدیل می کند. بیمار بدون نیاز به خطر و هزینه اضافی برای انتقال به بیمارستان بزرگتر ، درمان تخصصی را در محل انجام می دهد. بیمارستانهای محلی درآمد حیاتی را حفظ می کنند و خدمات خود را ارتقا می بخشند. اعضای جامعه مراقبت های بهتری دارند که براساس بهترین شیوه های مبتنی بر شواهد است. به طور کلی مراقبت های بهداشتی از راه دور بهتر است.

در این صورت باید اطمینان حاصل کرد که تلویزیونهای موجود در اتاقهای بیمار در سراسر سیستم و بیمارستانهای وابسته ، در هر دو بخش روستایی و شهری ، دارای دوربین هایی هستند که امکان مراقبت از راه دور را فراهم می کنند  و بیمارستانها نیز دارای صندلی هایی با دوربین هایی هستند که در صورت نیاز می توانند به داخل اتاقها سوار شوند. متخصصین مرتبط با ارتباط از راه دور می توانند به طور مستقیم با بیماران و ارائه دهندگان مراقبت های محلی ارتباط برقرار کرده و در زمان واقعی شرایط پزشکی را دریافت کنند.

 

منبع: سایت انجمن تله مدیسین ایران

 

همچنین بخوانید:

نقش پزشکی از راه دور (تله‌مدیسین) در تناسب اندام و سلامتی

اهمیت پزشکی از راه دور (تله‌مدیسین) در مناطق روستایی

چه افرادی می‌توانند از تله‌مدیسین بهره ببرند؟

 

بالا