آشنایی با روندهای آینده در مراقبت های بهداشتی

در سرتاسر جهان، سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی ما تحت فشار شدیدی قرار دارند که توسط COVID-19، افزایش جمعیت جهانی، طول عمر طولانی‌تر و افزایش بیماری‌های مرتبط با سبک زندگی تشدید شده است - بدون در نظر گرفتن کمبود جهانی متخصصان مراقبت‌های بهداشتی که می‌تواند به 9.9 میلیون نفر برسد. 2030. و این در صورتی است که به اندازه کافی خوش شانس باشید که به مراقبت های بهداشتی دسترسی داشته باشید. بیایید صادق باشیم، حتی برای ما که در کشورهای ثروتمند و توسعه یافته زندگی می کنیم، مراقبت های بهداشتی اغلب بسیار گران و بیش از حد منحصر به فرد است.

در پایان، سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی ما برای زمان متفاوتی ساخته شده‌اند . زمانی که مردم به اندازه اکنون زندگی نمی‌کردند، زمانی که موارد کمتری از بیماری‌های مزمن وجود داشت و مهم‌تر از همه، زمانی که فناوری هوشمند مورد نیاز برای حمایت از مراقبت‌های بهداشتی مؤثر بود. وجود ندارد دنیا و تکنولوژی حرکت کرده است. بنابراین، با در نظر گرفتن این موضوع، در اینجا هفت روند کلیدی وجود دارد که معتقدم سیستم های مراقبت های بهداشتی آینده را شکل خواهند داد.

گرایش 1: طب پیشگیری

به لطف داده ها و هوش مصنوعی، مراقبت های بهداشتی این قدرت را دارد که از مدل واکنشی گذشته (که در آن فردی احساس بیماری می کند، سپس متخصصان پزشکی برای تشخیص و درمان مشکل، اغلب از طریق فرآیند آزمون و خطا) به سیستمی که بسیار پیش بینی کننده و پیشگیرانه تر است.

فناوری می تواند خطر ابتلا به بیماری های پیشگیرانه (چه جسمی و چه روانی) را به روش های مختلف کاهش دهد. برای مثال، در میان چیزهای دیگر، محققان از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی احتمال وابستگی به مواد افیونی، سپسیس شدید و بستری مجدد در بیمارستان استفاده کرده‌اند.

 

روند 2: مراقبت های بهداشتی دموکراتیک شده

به گفته سازمان جهانی بهداشت، نیمی از جهان به خدمات بهداشتی ضروری دسترسی ندارند. و حتی در کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا، بیش از 10 درصد از جمعیت بیمه درمانی ندارند. اما در حال حاضر، فناوری به مردم در سراسر جهان کمک می کند تا به صورت رایگان یا با هزینه بسیار کم مسئولیت سلامت خود را بر عهده بگیرند.

این در درجه اول به شکل برنامه‌ها، ربات‌های چت و دستگاه‌های پوشیدنی است که به افراد کمک می‌کند تا سلامت خود را بهتر مدیریت کنند . مانند برنامه Pain Coach WebMD که به کاربران اجازه می‌دهد تا سطح درد خود را ردیابی و نظارت کنند، محرک‌های درد بالقوه را شناسایی کنند و درد خود را بهتر مدیریت کنند. به‌علاوه، پزشکی از راه دور وجود دارد، که در آن بیماران می‌توانند به صورت مجازی با متخصصان مراقبت‌های بهداشتی ارتباط برقرار کنند (اطلاعات بیشتری در مورد این موضوع در راه است).

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

روند 3: مراقبت های بهداشتی شخصی و دقیق

همانطور که مراقبت‌های بهداشتی پیش‌بینی‌تر می‌شوند و هر چه بیشتر ما از راه‌حل‌های مراقبت بهداشتی دیجیتال استفاده می‌کنیم، ارائه مراقبت‌های بهداشتی دقیق‌تر و شخصی‌تر آسان‌تر می‌شود . جایی که شاخص‌های سلامتی یک فرد نظارت می‌شود، شرایط از قبل پیش‌بینی می‌شود، و توصیه‌های مناسب و مراقبت‌های پیشگیرانه ارائه می‌شود. . به عنوان مثال، Orlando Health از داده های بیمار برای ارائه ارتباطات منظم و شخصی به مادران جدید استفاده می کند. باز هم، این روند تا حد زیادی توسط هوش مصنوعی و داده ها هدایت می شود.

 

روند 4: مراقبت های بهداشتی دیجیتالی شده

دیجیتالی شدن گسترده‌تر مراقبت‌های بهداشتی (برای مثال سوابق سلامت دیجیتال)، دسترسی بیشتر از راه دور به مراقبت‌های بهداشتی را تسهیل می‌کند. به طور خاص، پزشکی از راه دور وجود دارد - تشخیص و درمان از راه دور بیماران از طریق پلت فرم ها و ابزارهای ارتباطی. البته کووید-19 این روند را به شدت تسریع کرده است. در ایالات متحده، در آوریل 2020، 43.5 درصد از ویزیت های مراقبت های اولیه Medicare از طریق روش های پزشکی از راه دور انجام شد، در مقایسه با مشاوره حضوری - در مقایسه با 0.1 درصد در فوریه 2020.

راه حل های فناوری دیگر نیز در مراقبت های بهداشتی نقشی ایفا خواهند کرد. یک مثال عالی از Maplewood Senior Living در کانکتیکات است که از هدست های واقعیت مجازی با ساکنان استفاده کرده است - به بیماران اجازه می دهد مکان های جدید را به صورت مجازی بازدید کنند، رفاه خود را افزایش دهند و حتی خاطرات را باز کنند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

روند 5: هک زیستی یا بهبود بدن انسان

این روند شامل ژنومیک و ویرایش ژن و همچنین پیشرفت های باورنکردنی در پروتزها و اعضای بدن رشد یافته در آزمایشگاه می شود. اما روند گسترده تر "هک کردن" بدن انسان را نیز پوشش می دهد. در واقع، صنعت کاملی پیرامون این موضوع شکل گرفته است و به اصطلاح راه‌حل‌هایی ارائه می‌کند که به افراد کمک می‌کند عملکرد ذهنی و فیزیکی خود را بهبود بخشند و حتی پیری را متوقف کنند.

در یک مثال افراطی، دیو آسپری، بنیانگذار برند چند میلیون دلاری قهوه ضد گلوله، در تلاشی یک میلیون دلاری برای زندگی تا 180 سالگی است. به عنوان بخشی از این کار، او از دکتر خواست تا سلول های بنیادی را از مغز استخوان او جمع آوری کند و آن سلول ها را به هر مفصل بدنش تزریق کند.

 

روند 6: روبات ها و نانوربات ها

از روبات‌هایی که در محیط‌های مراقبت‌های بهداشتی کار می‌کنند و اسکلت‌های بیرونی روباتیکی که به بیماران فلج کمک می‌کنند تا دوباره راه بروند تا نانوربات‌های کوچکی که به بدن انسان تزریق می‌شوند، من معتقدم رباتیک و نانوتکنولوژی نقش بسیار بیشتری در مراقبت‌های بهداشتی در آینده خواهند داشت.

به عنوان مثال، نانوتکنولوژی می‌تواند با هدف قرار دادن سلول‌های منفرد کوچک و ارائه دارو تنها در جایی که نیاز باشد (در نتیجه کاهش دوز و عوارض جانبی) نقش کلیدی در تحویل دارو داشته باشد. یک مثال از مرکز نانوتراپی مولتیپل میلوما دانشگاه واشنگتن می آید که به دنبال استفاده از فناوری نانو برای ایجاد درمان های موثرتر و انسانی تر است. کار این مرکز بر روی میلوما، نوعی سرطان خون متمرکز است.

 

روند 7: داده سازی

شما در مورد اینترنت اشیا شنیده اید. خوب، به لطف افزایش دستگاه‌های پوشیدنی و برنامه‌های پزشکی، ما اکنون اینترنت اشیاء پزشکی IoMT را داریم . بازاری که تا سال 2027 بیش از 85 میلیارد دلار ارزش دارد. داده‌های ارسال شده توسط این دستگاه‌های IoMT یک محرک کلیدی در حرکت به سمت پزشکی پیشگیرانه تر، پیشگیرانه و شخصی. به عبارت دیگر، داده ها باعث ایجاد بسیاری از تغییرات در بخش مراقبت های بهداشتی خواهد شد.

 

منبع:bernardmarr

 

همچنین بخوانید:

قدرت رو به رشد مراقبت های بهداشتی دیجیتال

چطور می‌توانیم بصورت غیر حضوری از خدمات درمانی استفاده کنیم؟

کاربرد بیگ دیتا در پزشکی

بالا