بهداشت دیجیتال

مراقبت‌های بهداشتی دیجیتال یک سیستم ارائه مراقبت‌های پزشکی است که از مجموعه‌ای از فناوری‌های دیجیتال استفاده می‌کند تا خدمات مراقبت پزشکی با کیفیت را در دسترس، مقرون به صرفه و پایدار قرار دهد. بیشتر فناوری های دیجیتال در صنعت مراقبت های بهداشتی کاربرد پیدا می کنند. این فناوری‌ها شامل نرم‌افزار به‌عنوان سرویس (SaaS)، رایانش ابری/لبه، اینترنت اشیا (IoT)، هوش مصنوعی/یادگیری ماشینی (AI/ML)، داده‌های بزرگ، چاپ سه‌بعدی، روباتیک و فناوری‌های کمکی است. و فناوری‌های فراگیر مانند واقعیت‌های مجازی و افزوده (VR/AR).

 

فناوری های دیجیتال سلامت

یک یا چند فناوری دیجیتال برای توسعه کاربردهای فیزیکی سایبری، دیجیتالی برای بخش مراقبت های بهداشتی به کار گرفته می شود که راه حل های خاص به ارائه دهندگان خدمات مراقبت های بهداشتی با اهداف مشخص کمک می کند. برخی از راه حل های رایج مراقبت های بهداشتی دیجیتال به شرح زیر است:

 

SaaS

راز پشت خدمات مراقبت های بهداشتی موثر، کارایی است که ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می تواند به طور یکپارچه، درمان با کیفیت ارائه دهد. هر ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی دارای سیستم ها، گردش کار و فرآیندهای بی شماری برای پیاده سازی است. اینها به وظایف اداری، عملیاتی، انطباق و درمان مربوط می شوند. ساده کردن همه چیز به یک چالش بزرگ برای هر بیمارستانی تبدیل می شود.

راه حل های SaaS می توانند بیشتر این چالش ها را برطرف کنند. راه حل ها بر اساس یک مدل مبتنی بر اشتراک کار می کنند که در آن نرم افزار مدیریت بیمارستان به یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی مجوز دارد. راه‌حل‌های SaaS از فناوری‌های ابری، هوش مصنوعی و سایر فناوری‌های دیجیتال برای ادغام چندین فرآیند و سیستم با هم استفاده می‌کنند. راه‌حل‌های plug-and-play به راحتی نصب و اجرا می‌شوند و همچنین اجرای بیمارستان را سریع‌تر، بهتر و هوشمندتر می‌کنند. از آنجایی که آنها به صورت خارجی مدیریت می شوند، مقرون به صرفه، ایمن و مقیاس پذیر هستند.

 

فناوری های پزشکی از راه دور و بهداشت از راه دور

پزشکی از راه دور از فناوری‌های اطلاعات الکترونیکی و مخابراتی استفاده می‌کند تا فقط خدمات بالینی را به بیماران در مکان‌های دور ارائه دهد. به عنوان مثال، گزارش‌ها و جزئیات سلامتی یک بیمار از راه دور با پزشک به اشتراک گذاشته می‌شود. بیمار و پزشک از طریق کانال های ارتباطی سمعی و بصری با هم تعامل دارند و نسخه پزشک تقریباً در زمان واقعی برای بیمار ارسال می شود.

بهداشت از راه دور و پزشکی از راه دور شامل خدمات غیر بالینی نیز می شود. به غیر از فناوری‌های مخابراتی، از سایر فناوری‌های دیجیتال برای ارائه خدمات بالینی، ارائه آموزش‌های بهداشتی به بیماران و متخصصان و حمایت از مدیریت سلامت عمومی استفاده می‌کند.

 

سلامت موبایل (m-Health) و فناوری‌های پوشیدنی

این برنامه ها به اشتراک گذاری اطلاعات سلامت از طریق فناوری های تلفن همراه و دستگاه های پوشیدنی کمک می کنند. فناوری‌های m-Health از برنامه‌های موبایل و فناوری‌های پوشیدنی مانند ساعت‌های هوشمند، نوارهای تناسب اندام و غیره برای ردیابی و نظارت بر پارامترهای مختلف سلامت مانند ضربان قلب، فشار خون، قند خون، کیفیت خواب و غیره استفاده می‌کنند.

 

مدارک الکترونیکی پزشکی و سلامت (EMR/EHR)

سابقه پزشکی ما دریچه ای به سوی سلامتی ما است که می تواند پزشکان را برای تشخیص صحیح و تجویز رژیم های درمانی راهنمایی کند. اما اغلب، ما اطلاعات لازم را نداریم، زیرا تنها تعداد کمی از افراد ممکن است سوابق پزشکی تاریخی دست نخورده داشته باشند. فن‌آوری‌های دیجیتال، EMR/EHR هر بیمار را می‌توان در یک مخزن متمرکز نگهداری کرد که می‌تواند توسط یک بیمار یا یک پزشک مجاز در هر نقطه از هند در هر نقطه از زمان قابل دسترسی باشد. این امر به بیمارستان ها و پزشکان امکان می دهد تا تصمیمات آگاهانه تری در مورد بیمار بگیرند. از دیدگاه سیاست گذاری، تصویری ملی و منطقه ای از شیوع و بروز بیماری ها به دولت ارائه می دهد که به آنها در طراحی سیاست های بهداشت عمومی بهتر کمک می کند.

 

پزشکی شخصی

این مرز بعدی ارائه مراقبت های بهداشتی است. با استفاده از فن آوری های دیجیتال پیشرفته، به طور فزاینده ای امکان ابداع یک رژیم درمانی سفارشی که برای هر بیمار منحصر به فرد است، می شود. یک رشته در حال ظهور، پزشکی شخصی سازی شده از مشخصات ژنتیکی فردی برای ابداع یک رژیم درمانی استفاده می کند و فناوری های دیجیتال نقش عمده ای در تکامل این رشته ایفا می کنند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مزایای مراقبت های بهداشتی دیجیتال

مراقبت های بهداشتی دیجیتال در بین ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی محبوبیت زیادی پیدا می کند. در سرتاسر جهان، رهبران مراقبت های بهداشتی و مدیران بیمارستان ها پذیرش راه حل های مراقبت های بهداشتی دیجیتال را تسریع می کنند. موارد زیر برخی از مزایای مراقبت های بهداشتی دیجیتال است که دیجیتالی شدن را برای جامعه مراقبت های بهداشتی در سطح جهانی ضروری کرده است.

راه‌حل‌های مراقبت‌های بهداشتی دیجیتال بر اساس نیازهای ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی به آسانی قابل پذیرش، پیاده‌سازی و افزایش و کاهش هستند. این راه‌حل‌ها، عملیات و سیستم‌های ارائه مراقبت‌های بهداشتی را کارآمدتر و مؤثرتر می‌کنند. آنها کیفیت درمان و خدمات مراقبت‌های بهداشتی را افزایش می‌دهند. آنها دسترسی خدمات مراقبت‌های پزشکی را به مناطق جغرافیایی دور افزایش می‌دهند. فن‌آوری‌های دیجیتال، مراقبت‌های بهداشتی را برای مردم در نظم اجتماعی-اقتصادی مقرون‌به‌صرفه‌تر می‌کنند. ارائه مراقبت‌های بهداشتی با چابکی، انعطاف‌پذیری و سازگاری بیشتر در برابر عدم قطعیت‌ها قوی‌تر می‌شود. آنها رزق و روزی و دوام بیمارستان ها و مدل های مراقبت های بهداشتی را تقویت می کنند. آنها به هدایت سیاست گذاری سلامت عمومی در سطوح منطقه ای و ملی کمک می کنند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

چالش های استفاده از مراقبت های بهداشتی دیجیتال

از آنجایی که هیچ سیستمی کامل نیست، مراقبت های بهداشتی دیجیتال سهم خود را از چالش ها دارد. مسائل زیر بی میلی در ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی ایجاد می کند و آنها را از دیجیتالی کردن سیستم های خود باز می دارد.

بی میلی به تغییر: ما به عنوان انسان، با سیستم ها و الگوهای مستقری که برای انطباق با آنها سخت کار کرده ایم راحت می شویم. فناوری‌ها و فرآیندهای جدید سیستم‌های موجود را مختل می‌کنند و از این رو، طبیعتی ذاتی برای مقاومت در برابر پذیرش فناوری‌های دیجیتال وجود دارد.

 تخصص کم دیجیتال: بسیاری از نیروی کار و جمعیت مراقبت های بهداشتی هند سواد و تخصص دیجیتالی پایینی دارند. در نتیجه، عوامل زمان، هزینه و انرژی قابل توجهی برای ارتقای مهارت نیروی کار برای بهینه سازی استفاده از راه حل های مراقبت های بهداشتی دیجیتال دخیل هستند. آموزش دیجیتالی جمعیت نسل نیز مهم است تا آنها بتوانند به راه حل های مراقبت های بهداشتی دیجیتال دسترسی داشته باشند و با آنها تعامل داشته باشند.

هزینه انتقال: انتقال به راه حل های مراقبت های بهداشتی دیجیتال هزینه قابل توجهی دارد، به ویژه زمانی که بیمارستان ها می خواهند راه حل دیجیتال خود را داشته باشند. در حالی که فناوری های دیجیتال مقرون به صرفه هستند، اما ارزش تحقق یافته در یک دوره زمانی به دست می آید. با این حال، مدل‌های نوآورانه، مانند فرمت‌های اشتراک و پرداخت به ازای استفاده، روی آوردن به مراقبت‌های بهداشتی دیجیتال را از نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه می‌سازند.

کیفیت و امنیت داده ها: سیستم های دیجیتال نسبتاً جدید، پیچیده و آسیب پذیر در برابر تهدیدات سایبری هستند. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی معمولاً برای اعتماد به امنیت سیستمی که می خواهند اتخاذ کنند به چیزی بیش از تضمین های صرف نیاز دارند. آنها همچنین باید مطمئن شوند که داده های تولید شده دقیق و با کیفیت هستند.

سیاست‌های دولت: از نظر تاریخی، فناوری سریع‌تر تکامل می‌یابد و سیاست‌گذاری به دنبال آن است. عدم قطعیت سیاست در مورد راه حل های مراقبت های بهداشتی دیجیتال بر پذیرش آنها تأثیر می گذارد.

علی‌رغم چالش‌ها، مزایای راه‌حل‌های مراقبت‌های بهداشتی دیجیتال بر مشکلاتی که در پذیرش آن‌ها با آن مواجه می‌شوند، بیشتر است. با رشد این بخش، مشکلات حل و فصل خواهد شد و مراقبت های بهداشتی دیجیتال به عنوان ستون فقرات صنعت مراقبت های بهداشتی ظاهر می شود. اتخاذ مراقبت های بهداشتی دیجیتال آسان است و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی در سطح جهان اولین جهش را در این مسیر انجام می دهند.

 

منبع: karexpert

 

همچنین بخوانید:

مراقبت سلامت از راه دور برای بیماران و پزشکان چگونه است؟

ChatGPT در پیروی از دستورالعمل های بالینی برای درمان افسردگی

آیا مداخلات سلامت الکترونیک برای مدیریت ترک سیگار موثر است؟

بالا