خدمات مربوط به پزشکی از راه دور

میلیون‌ها نفر در سراسر جهان، دور از درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها زندگی می‌کنند یا پزشکی در نزدیکی آنها پیدا نمی‌شود. یکی از راه‌های غلبه بر مشکل بعد مسافت، پزشکی از راه دور است. پزشکی از راه دور به ارتباط تصویری/ صوتی بین بیمار و کادر پزشکی متکی است.

اولین استفاده گسترده از پزشکی از راه دور طی فاجعه زلزله 1988 ارمنستان انجام گرفت. از آن جایی که به خاطر زلزله، خطوط تلفن عادی از کار افتاده بودند، از ماهواره‌ها برای ارایه کمک پزشکی اورژانس مدد گرفته شد. در دهه 1990، آژانس فضایی اروپا اولین آزمایش پزشکی از راه دور فضایی را انجام داد. به این ترتیب پزشکان توانستند تصاویری از قلب یک فضانورد را مطالعه و دستورالعمل‌های لازم را ارسال کنند.

آژانس فضایی اروپا یکی از حامیان بزرگ پزشکی از راه دور است. به عنوان مثال این آژانس بودجه پژوهش در زمینه ربات‌هایی را تأمین کرده که این ربات‌ها از راه دور به وسیله یک پزشک متخصص کنترل می‌شوند.

چنین ربات‌هایی می‌توانند برای انجام عمل‌های جراحی و یا حرکت دادن اسکنر در سراسر بدن بیمار برای به دست آوردن تصاویر سه بعدی از اندام‌های داخلی او مورد استفاده قرار گیرند.

پزشکی از راه دور به بیماران ساکن در راه‌های دور یا مناطق روستایی این امکان را داده که با پزشکان و پرستاران تماس بگیرند و خدمات مراقبتی را در منزل دریافت کنند.

 

پزشکی از راه دور چیست؟

تعریفی که به طور رسمی از پزشکی از راه دور ارایه شده عبارت از این است: پزشکی از راه دور استفاده از اطلاعات پزشکی رد و بدل شده از یک مکان به مکان دیگر از طریق ارتباطات الکترونیکی، به منظور بهبود وضعیت سلامت بالینی بیمار است. در پزشکی از راه دور مجموعه‌ای از برنامه‌ها و خدمات با استفاده از ویدئوی دو سویه، ایمیل، تلفن‌های هوشمند، ابزار بی‌سیم و دیگر اشکال فناوری ارتباطات راه دور به اجرا درمی‌آید.

زمان شروع استفاده از پزشکی از راه دور به بیش از 40 سال پیش باز می‌گردد. در این زمان بیمارستان‌هایی ظهور کردند که به افزایش مراقبت از بیماران در مناطق دورافتاده روی آوردند. سپس استفاده از پزشکی از راه دور را به سرعت گسترش دادند به طوری که در حال حاضر عملیات جاری بیمارستان‌ها، گروه‌های آموزشی تخصصی پزشکی، مراکز بهداشتی و مطب‌های خصوصی پزشکان با خانه‌ها و محل کار مشتری‌ها یکپارچه شده.

پزشکی از راه دور از تخصص پزشکی جدا نیست. محصولات و خدمات مربوط به آن به بخشی از سرمایه‌گذاری‌هایی تبدیل شده که به وسیله نهادهای بهداشت و درمان انجام می گیرد. حتی در ساختار پرداخت هزینه‌ها هم معمولاً هیچ تفاوتی بین خدمات ارائه شده در مکان و خدماتی که به صورت پزشکی از راه دور ارائه می‌شود وجود ندارد و اغلب صورتحساب‌ها هم به یک شکل صادر می‌شوند.

پزشکی از راه دور طیف گسترده‌ای از مراقبت‌های بهداشتی از راه دور را در بر می‌گیرد. مشاوره با بیمار از طریق ویدئو کنفرانس، انتقال عکس‌ها، خدمات بهداشتی، نظارت از راه دور بر علایم حیاتی، آموزش پیوسته پزشکی، برنامه‌های کاربردی بی سیم که بین مراکز پرستاری و مصرف‌کنندگان خدمات آنها متمرکز شده و برنامه‌های کاربردی دیگر، همه به عنوان بخشی از حوزه پزشکی از راه دور به شمار می‌آیند.

به طور کلی پزشکی از راه دور ارایه خدمات بالینی واقعی به بیماران راه دور با استفاده از فناوری است.

 

 خدماتی که با پزشکی از راه دور می‌توان انجام داد

 

نمونه‌هایی از خدمات مربوط به پزشکی از راه دور عبارتند از:

 

مراقبت‌های اولیه و خدمات ارجاع به متخصص: با پزشکی از راه دور می‌توان مراقبت‌های اولیه و یا حرفه‌ای سلامتی ارایه کرد. از این طریق بیمار می‌تواند با یک پزشک مشورت کند و یا یک پزشک برای انجام مراقبت‌های اولیه یا تشخیص از راه دور با یک متخصص مشورت کند. لازمه این کار استفاده از ویدیو در هر دو سو است تا تعاملی زنده انجام شود و تصاویر تشخیصی، علایم حیاتی و یا کلیپ‌های ویدیویی همراه با اطلاعات بیمار برای بررسی بعدی مبادله شوند.

 

نظارت از راه دور بر بیمار: با استفاده از دستگاه‌هایی می‌توان از خانه اطلاعات مربوط به بیمار را برای تفسیر به یک مرکز بهداشت و یا یک مرکز تشخیصی ارسال کرد. چنین برنامه‌هایی می‌تواند شامل ارسال مواردی مانند آزمایش قند خون یا آزمایش‌های مربوط به مشکلات قلبی یا انواع دیگر شاخص‌های بیماران در خانه باشد. این خدمات به عنوان تکمیل کننده خدمات پرستاران هم به کار می‌آید.

 

اطلاعات پزشکی و بهداشتی مصرف‌کنندگان: خدمات پزشکی می‌تواند با استفاده از اینترنت و دستگاه‌های بی‌سیم در اختیار گروه‌های بحث بر خط قرار گیرد و به این ترتیب پزشکان همکار از حمایت یکدیگر بهره‌مند شوند.

 

پزشکی از راه دور امکان آموزش پزشکی مداوم برای متخصصان سلامت و برگزاری سمینارهای آموزش پزشکی ویژه برای گروه‌های هدف در مکان های دور را فراهم می‌کند.

 

مزایای پزشکی از راه دور چه هستند؟

پزشکی از راه دور به سرعت در حال گسترش است دلیلش این است که 4 فایده اساسی دارد:

 

بهبود دسترسی: بیش از 40 سال است که پزشکی از راه دور برای ارایه خدمات بهداشتی و درمانی به بیماران در مکان‌های دور مورد استفاده قرار گرفته. نه تنها پزشکی از راه دور دسترسی به بیماران را بهبود می‌بخشد بلکه به پزشکان و مراکز بهداشتی اجازه می‌دهد فعالیت‌های خود را به فراتر از مطب‌ها و دفاترشان گسترش دهند.

 

با توجه به کمبود افرادی که خدمات پزشکی را در سراسر جهان، هم در مناطق شهری و هم روستایی، ارایه می‌دهند، پزشکی از راه دور ظرفیت منحصر به فردی برای افزایش خدمت‌رسانی به میلیون‌ها نفر از بیماران جدید را دارد.

 

کاهش هزینه‌ها: کاهش هزینه مراقبت‌های پزشکی یکی از مهم ترین دلایل برای اختصاص بودجه و به کارگیری فناوری‌های پزشکی از راه دور است. پزشکی از راه دور ثابت کرده که هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی و درمان را کاهش می‌دهد. دلیل کاهش هزینه‌ها بهره‌وری بیشتر، مدیریت بهتر بیماری‌های مزمن، استفاده از نیروی انسانی حرفه‌ای، کاهش مدت زمان سفر بیماران و اقامت کوتاه تر در بیمارستان‌ها است.

 

بهبود کیفیت: مطالعات پیوسته نشان داده که کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی ارایه شده از طریق پزشکی از راه دور به خوبی مشاوره شخص سنتی است. در برخی از تخصص ها، به خصوص در سلامت روان و مراقبتICU، پزشکی از راه دور نتایج بهتری داشته و رضایت بیمار را به دنبال داشته.

 

⇐ تقاضای بیماران: استفاده‌کنندگان از خدمات پزشکی از راه دور خواهان تداوم آن هستند. بیشترین تأثیر پزشکی از راه دور بر بیمار، خانواده و جامعه‌اش است. با استفاده از فناوری های پزشکی از راه دور، زمان سفر و تنش مرتبط با آن برای بیمار کاهش می یابد. در مطالعاتی که در دو دهه اخیر انجام شده بیانگر رضایت بیماران و حمایت آنان از خدمات درمانی از راه دور بوده. پزشکی از راه دور خدماتی را به بیماران ارایه می‌کند که ممکن است در دسترس آنها نباشد همچنین دریافت خدمات پزشکی از این طریق نیازمند طی مسافت های طولانی نیست.

 

همچنین بخوانید:

سلامت دیجیتال

پزشکی از راه دور یا Telemedicine چیست؟

مدرسه های مبتنی بر تله مدیسین ،حفظ سلامتی را اولویت معلمان و ارائه دهندگان قرار میدهند

 

بالا