پزشکی از راه دور و تسهیل دسترسی به خدمات

پزشکی از راه دور در دنیای امروز نقش انکار ناپذیری دارد. از آنجاییکه ارتباط پزشک و بیمار می تواند نقش بسیار مهمی در روند درمانی بیماران داشته باشد، در دنیای امروز مدل جدیدی از این ارتباط توسط فناوری ارتباط الکترونیکی به وجود آمده است. این شکل جدید ارتباطی می تواند به وسیله تسهیل دسترسی به خدمات و ارائه ارزان و سریع آن، صرف نظر از زمان و مکان نقش مهمی در ارتقاء نظام سلامت ایفا کند.

به عنوان مثال روستاها،فناوری پزشکی از راه دور به بیماران روستا نشین سراسر جهان افق های روشنی را نشان می دهد. با این حال، یکی از بزگترین تاثیرات آن در آفریقا و نقاط محروم مشابه در سراسر جهان که از خدمات بهداشتی و رفاهی محروم هستند بیشتر حس شود. مشاوره از راه دور می تواند با کمک به پیشگیری و کنترل موقعیت ها و شرایط جزئی از عواقب و اتفاقات بد بزرگ جلوگیری کند؛ به طور مثال درمان آب مروارید قبل از این که باعث نابینایی کامل شود، یا اطمینان از اینکه مادران منابع آموزشی که برای بزرگ کردن کودک و انجام مراقبت های پزشکی مورد نیاز را دریافت کنند.

با این حال، از آنجایی که مناطق روستایی که به شدت به کشاورزی متکی هستند و در تجارت توسعه ای ندارند، نیاز به تجهیزاتی از جمله کامپیوتر، پرینتر و اسکنر در بیمارستان ها در این مناطق همچنان وجود دارد. مثلا ممکن است در مناطق محروم تجهیزاتی مثل یک اسکنر بارکد که می تواند تقلبی بودن یک دارو را تعیین کند، نیاز باشد. اما مردم در کشورهای در حال توسعه به احتمال زیاد از تلفن های همراه خود برای این موضوع استفاده می کنند.

 

نمونه های موفق در سراسر جهان قابل مشاهده اند و استفاده از این تکنولوژی راه حل کمکی برای فرآیند خدمات درمانی و سلامت محسوب می شود.

 

ورود تکنولوژی در ادوار گذشته نیز باعث تحول ارتباط میان پزشک و بیمار شده است اما با افزایش سریع حجم اطلاعات در اینترنت، ارتباط پزشک و بیمار شکل تازه ای به خود گرفت و با پیشرفت و توسعه ی فناوری امروز بیش از۴۰ درصد جست و جوهای اینترنتی در دنیای اطلاعات مرتبط با حوزه ی سلامت هستند و بیش از ۶۰ میلیون بیمار در طول روز از طریق جست و جوهای اینترنتی و پزشکی از راه دور با پزشکان خود ارتباط برقرار می کنند.

امروزه پزشکان با بیمارانی رو به رو هستند که به دنیایی از اطلاعات دسترسی دارند. با اینکه این مسأله به چالش بزرگی برای پزشکان تبدبل شده پزشکان متعددی پزشکی از راه دور و استفاده از ابزار الکترونیک را مناسب میدانند و وبسایت، ایمیل و راه های ارتباطی گوناگونی از طریق اینترنت را برای بیمارانشان فراهم کرده اند. حتی برخی از پزشکان ترجیح می دهند پیگیری مراجعانشان را از طریق صفحه ی الکترونیکی رایانه و در دنیای اطلاعات انجام دهند و به بیماران نیز توصیه میکنند که اطلاعات لازم را از طریق وبسایت های شان کسب کنند.

 

اهداف ارتباطی پزشکی از راه دور

پزشکی از راه دور از انواع رسانه های ارتباطی الکترونیکی استفاده می کند، از کنفرانس از راه دور گرفته تا به اشتراک گذاری تصویر برای نظارت از راه دور بیمار و برای ارائه خدمات بالینی به بیمار. انجمن پزشکی تله مدیسین آمریکا اشاره می کند، پزشکی از راه دور با تله هلس (telehealth) یا سلامت از راه دور کنار هم و نه مشابه هم هستند، سلامت از راه دور به خدمات غیر کلینیکی مانند تحقیق، آموزش و مدیریت اشاره دارد. پزشکی از راه دور اهدافی همچون تبادل اطلاعات،ایجاد فهم مشترک و ایجاد اعتماد را سبب میشود.

 

 نتیجه گیری

با استفاده از ابزار های پزشکی از راه دور خدمت رسانی به مناطق دور افتاده و محروم ممکن خواهد شد همچنین استفاده از ابزارهای ویدئو کنفرانس و وب کنفرانس جهت ارتباط پزشک و بیمار می تواند باعث صرفه جویی در زمان و هزینه برای پزشک و بیمار شوند با این حال از این ابزارهای ارتباط الکترونیک تنها می توان به عنوان یک کمک کننده یا تسهیل کننده یاد کرد.

 

همچنین بخوانید:

کاربرد پرونده الکترونیک سلامت بیمار

رابطه بین HIS و EHR چیست؟

پنج روند جدید در بهداشت و درمان

 

بالا