برترین فناوری های نوآورانه ی حوزه ی سلامت 2018 (بخش دوم)

در بخش نخست مقاله، تعدادی از برترین فناوری‌های نوآورانه‌ی حوزه‌ی سلامت در سال 2018 را معرفی کردیم و به کاربردهای برنامه‌های مبتنی بر AI، بلاک‌چین و اینترنت اشیا در مراقبت‌های بهداشت و درمان پرداختیم. در این بخش نیز، دستگاه تشخیص DxtER، داروی درمان سرطان پستان، فناوری‌های تعامل با بیمار، و داروی کاهش کلسترول و ژن‌درمانی و دیگر فناوری‌های نوین معرفی خواهند شد.

دستگاه تشخیصی قابل حمل DxtER برنده‌ی جایزه‌ی Qualcomm Tricorder XPRIZE

دستگاه تشخیص بیماری قابل حمل DxtER

مسابقه‌ی Qualcomm Tricorder XPRIZE به ساخت دستگاهی کوچک و قابل حمل اختصاص داشت که توانایی تشخیص ۱۳ نوع بیماری را داشته باشد. گروه Final Frontier Medical Devices به سرپرستی دو برادر، باریس هریس (Basil Harris) و جرج هریس (George Harris) با طراحی دستگاه DxtER مقام نخست را کسب کردند و برنده‌ی جایزه‌ی 2.5 میلیون دلاری این رقابت شدند. دکتر باریس هریس در فوریت‌های پزشکی و همچنین جرج هریس در مهندسی شبکه تخصص دارند. دستگاه DxtER شامل مجموعه‌ای از حسگرهای غیرتهاجمی است که داده‌های مربوط به علایم حیاتی بدن، شیمی بدن و عملکردهای زیستی را جمع‌آوری می‌کند. سپس، اطلاعات جمع‌آوری شده ترکیب می‌شوند و برای تشخیص بیماری به کار می‌روند. این دستگاه ضربان قلب، فشار خون، میزان تنفس، دمای بدن و سطح اشباع اکسیژن خون را اندازه گیری می‌کند.

داروی درمان سرطان پستان- Abemaciclib

از هر هشت زن، یک زن به سرطان پستان مبتلا خواهد شد. شرکت داروسازی Eli Lilly، داروی Abemaciclib را که به Verzenio نیز شناخته می‌شود، برای درمان سرطان پیشرفته پستان تولید کرده است. در جولای 2017، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) این دارو را تایید کرد. این دارو برای درمان بیماران مبتلا به سرطان پستان پیشرفته از نوع HRمثبت وHER2 منفی به کار می رود. دارو از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند. این دارو حاوی مهار کننده برای دو پروتئین CDK4 و CDK6 است. پیش‌بینی شده است که این دارو در سال 2018 وارد بازار شود.

تعامل با بیمار

امروزه، ابزارهای مشارکتی بسیاری، ارتباط با بیماران را بهبود و هزینه‌ها را کاهش می‌دهند. در برابر پیشرفت چنین ابزارهایی، دو مانع اصلی وجود دارد. یکی از مانع‌ها، امنیت اطلاعات بیمار و دیگری نبود ویژگی تعامل‌پذیری ابزارها است. این دو مشکل، ورود ابزارهای ویژه تعامل با بیمار به بازار را دچار مشکل می‌کند. طی نظرسنجی‌های انجام شده در کنفرانس سامانه‌های مدیریت اطلاعات مراقبت های بهداشتی (HIMSS) سال 2017 نشان می‌دهند که بیماران برای بررسی سلامت خود از فناوری استفاده می‌کنند.

نظارت متمرکز بر بیماران بیمارستان

وجود صداهای هشداردهنده‌ی بسیار از دستگاه‌های نظارت‌کننده‌ی سلامت بیماران در بیمارستان، به مرور زمان برای کارکنان و پرستاران عادی خواهد شد. در نتیجه، کارکنان واکنش کمتری نسبت به هشدارها نشان می‌دهند. حتی ممکن است در زمان‌های بحرانی، صداهای هشداردهنده نادیده گرفته شوند. برای حل این مشکل، سامانه‌های نظارت متمرکز به عنوان چشم دوم پیشنهاد شده‌اند تا نظارت بهتری برای بیماران فراهم شود. با به کارگیری حسگرها و دوربین‌های با کیفیت بالا، پزشکان می‌توانند تعداد ضربان قلب، فشار خون، میزان تنفس را بررسی کنند.

داروهای کاهش کلسترول بد LDL

نوع جدیدی از داروی کاهش‌دهنده‌ی کلسترول LDL تولیده شده است که انتظار می‌رود در سال آینده موفقیت بسیاری به دست آورد. پیش‌بینی میشود که داروی Statin، کلسترول LDL را به سطح بی‌سابقه‌ای تا 75 درصد کاهش دهد.

ژن درمانی برای بیماری‌های ارثی چشم

انتظار می‌رود ژن‌درمانی برای بیماری‌های چشمی ارثی، به زودی از سازمان غذا و داروی آمریکا تاییدیه دریافت کند. پژوهش‌های رو به رشد ژن درمانی ممکن است بتوانند نابینایی را درمان کنند. از روش‌هایی که به احتمال زیاد تاییدیه سازمان غذا و دارو را دریافت می‌کند، روش درمان بیماری‌های مرتبط با جهش ژن RPE65 است. ژن درمانی نابینایی را به طور کامل درمان نخواهد کرد اما دید حال حضر فرد را حفظ می‌کند. از سوی دیگر ایمپلنت‌های چشمی و روش سلول‌های بنیادی برای درمان نابینایی به کار می‌روند. روش نوین دیگر برای درمان نابینایی، optogenetics است که شامل سلول‌هایی است که جایگزین سلول‌های دیگر عمل می‌کنند.

سامانه تزریق انسولین

شرکت Medtronic که نخستین سامانه تزریق انسولین (Hybrid Closed Loop) را معرفی کرده تاییدیه FDA را دریافت کرد. این سامانه به عنوان پانکراس مصنوعی شناخته می‌شود و برای بیماران با دیابت نوع یک طراحی شده است. سامانه MiniMed 670G مقدار دوز انسولین موردنیاز و زمان تزریق را مشخص می‌کند. بیمار لازم است مقدار کربوهیدرات مصرفی روزانه خود و مقدار دوز پیشنهادی را ثبت ‌کند و پس از مدت زمانی حسگر دستگاه را تنظیم کند. با توجه به مقدار گلوکز اندازه‌گیری شده دستگاه مقداری انسولین به بدن تزریق می‌کند و سطح قند را در محدوده مناسب نگه می‌دارد. زمان زیادی طول خواهد کشید تا این دستگاه وارد بازار شود چرا که ترس از شکست وجود دارد.

نظارت بر دیابت با روش غیرتهاجمی

شرکت اپل اعلام کرده است که بر یک پروژه‌ی پزشکی مخفی کار می‌کند تا بدون خونگیری از انگشت و با کمک حسگرهای ویژه نظارت قند خون، دیابت را کنترل کند. آن‌ها در حال توسعه‌ی حسگرهایی هستند که بدون نیاز به خونگیری از انگشت، قندخون را نظارت کنند. گفتنی است شرکت‌های بسیاری در زمینه‌ی توسعه‌ی روش‌های غیرتهاجمی نظارت دیابت تلاش کردند ولی موفق نشدند.

فناوری شبکه ارتباطی 5G

با افزایش سرعت اینترنت و پیشرفت مخابرات بی‌سیم، اینترنت اشیا پزشکی (IoTM) نیز بهبود چشمگیری خواهد شد. شرکت کوالکام (Qualcomm) با همکاری دانشگاه برکلی بر موضوع ارزیابی تاثیر 5G بر بخش مراقبت‌های بهداشتی و درمان کار می‌کنند. با فناوری (eMBB (Enhanced Mobile Broadband یا پهنای باند پیشرفته موبایل با ظرفیت بالا، شما می‌توانید به صورت مجازی با پزشک خود ملاقات کنید و در زمان خود صرفه‌جویی کنید.

بالا