دامپزشکی از راه دور در دوران همه‌گیری کووید-۱۹

پزشکی از راه دور به سرعت در حال تبدیل شدن به یک ابزار جدایی‌ناپذیر در دامپزشکی است. تأثیر آن بر مراقبت از بیمار و رابطه سنتی دامپزشک-مشتری-بیمار (VCPR)  بسیار زیاد بوده‌ و امکان دسترسی به خدمات دامپزشکی را به روشی آسان فراهم می‌کند.طی همه‌گیری کووید-۱۹ استفاده از تله‌مدسین افزایش یافته و کاربران استارتاپ‌های دامپزشکی ارائه‌دهنده این خدمات رشد چشم‌گیری داشته‌اند.

دامپزشکی آنلاین، روش نوینی است که به صاحبان حیوانات خانگی کمک می کند، تا به راحتی بتوانند مشکلات رفتاری و مربوط به سلامتی حیوان خانگی خودشان را در کمترین زمان و اسرع وقت برطرف کنند. بدون شک، صاحبان حیوانات خانگی دوست ندارند، حیوان خود را از دست بدهند و یا آنها دچار مشکلی شوند؛ اما از طرفی هم دسترسی با دامپرشکان با تجربه در هر زمان و مکان ممکن است کار دشواری باشد. دامپزشک، یک متخصص پزشکی است که از سلامت حیوانات محافظت می کند. آنها بیماری های حیوانات را تشخیص می دهند، و کنترل کرده و حیوانات بیمار و آسیب دیده را درمان می کنند. آنها همچنین به صاحبان حیوانات در مورد مراقبت صحیح از حیوانات خانگی و دام های خود توصیه های لازم را ارائه می دهند.

 

پزشکی از راه دور (telemedicine) چیست؟

پزشکی از راه دور telemedicine  به معنای استفاده از ابزاری برای تبادل اطلاعات پزشکی به صورت الکترونیکی برای بهبود وضعیت سلامت بالینی بیمار است. به عنوان مثال می‌توان به استفاده از برنامه‌های تلفن همراه برای برقراری ارتباط با بیمار و مشاهده بصری برای بررسی بیمار اشاره کرد.

 

دامپزشک نویسنده و برند‌ساز

مهمان این قسمت از پادکست نوآوری دامپزشکی (veterinary innovation) دکتر جسیکا وُگلسِنگ (Dr.jessica vogelsang) است. وی فارغ‌التحصیل رشته‌ی دامپزشکی از دانشکده دامپزشکی دیویس کالیفرنیا است. دکتر وگلسنگ بنیان‌گذار رسانه‌ی اینترنتی Pawcurious است که از سال ۲۰۰۹ در زمینه حیوانات خانگی به ارائه خدمات آموزشی نگهداری می‌پردازد.دکتر وگلسنگ هم‌اکنون در زمینه مشاوره به شرکت‌های دامپزشکی در زمینه برند‌سازی و استراتژی ارتباطات فعالیت می‌کند.

 

دامپزشکی از راه دور در دوران همه‌گیری کووید-۱۹

در ابتدای گفت‌و‌گو دکتر وگلسنگ از تجربه‌ی خود در راه‌اندازی تله‌مدیسین می‌گوید. در سال ۲۰۰۹ او وب‌سایتی به نام Pawcurious را راه‌اندازی می‌کند که خدمت اصلی آن تولید محتوا و گروه‌هایی برای بحث آزاد و انتقال تجربه‌ بین صاحبان حیوانات خانگی بود. پس از آن وگلسنگ به همکاران خود پیشنهاد کرده‌است وارد این گروه شده و با صاحبان حیوانات خانگی به صورت مجازی ارتباط داشته باشند اما مورد استقبال قرار نگرفته‌است.از سال ۲۰۱۲ به فکر کار روی حوزه تله‌مدسین برای حیوانات خانگی افتاده و اولین فعالیت‌ها و تبلیغات خود را از فیسبوک شروع کرده‌است.

 

سیر دامپزشکی از راه دور در سال‌های اخیر

دکتر وگلسنگ در خصوص افزایش کاربران تله‌مدیسین در سال‌های اخیر می‌گوید:«چیزی که باعث شده رشد و محبوبیت تله‌مدسین در دامپزشکی در سال‌های اخیر، به ویژه در زمان همه‌گیری کووید-۱۹، بیشتر شود این است که صاحبان حیوانات خانگی برای استفاده از آن احساس راحتی می‌کنند. تله‌مدیسن بسیاری از مشکلاتی را که برای مراجعات وجود دارد رفع کرده‌است. ارتباط بین صاحب حیوان خانگی و دامپزشک بسیار راحت شده و افراد چیزی را که به راحتی درک کنند راحت‌تر می‌پذیرند.

موضوع مهم این است که در زمان همه‌گیری کووید-۱۹ مردم مجبور بودند در خانه بمانند،به همین دلیل مجبور شدند از خدمات پزشکی از راه دور استفاده کنند. طبق اعلام انجمن دامپزشکی آمریکا AVMA نزدیک به ۳۵ درصد از کلینیک‌های دامپزشکی از پلتفرم‌های پزشکی از راه دور استفاده می‌کنند. دامپزشکان نیز تا زمانی که مجبور نشدند، تله‌مدسین را نپذیرفتند

او در ادامه به این موضوع اشاره می‌کند که بسیاری از دامپزشکان معتقدند تله‌مدیسین نمی‌تواند پاسخگوی نیاز آن‌ها باشد و باید معاینه فیزیکی انجام شود. این در حالی است که تله‌مدسین قرار است نیاز‌ها و مشکلاتی مانند سوالات بسیار صاحبان حیوانات خانگی را پاسخگو باشد. زمانی که به مکالمات ردوبدل شده در تله‌مدیسین نگاه می‌کنیم می‌بینیم سوالات بسیار ساده‌ای مطرح شده و بسیاری از پیگیری‌های دامپزشک و نگرانی‌های صاحب حیوان را برطرف می‌کند. به جای آن که آن‌ها فقط برای چند سوال، ساعت‌ها وقت خود را صرف آوردن حیوان خود به کلینیک‌ها و بیمارستان نمایند از تله‌مدیسین استفاده می‌کنند.

 

چرا دامپزشکان ارتباط خوبی با پلتفرم‌های تله‌مدسین برقرار نکرده‌ بودند؟

دکتر ایوان راکارنکوف از میزبانان پادکست می‌گوید: تا زمانی که مشکل عمیق نباشد نیاز به رفع آن احساس نمی‌شود. دامپزشکان در دانشگاه، کسب درآمد با تله‌مدسین را نمی‌آموزند و چیزی را که آموزش نبینند انجام نمی‌دهند. در حال حاضر که استفاده از این پلتفرم‌ها زیاد شده‌است به نظر من مشکل اصلی که باعث استفاده بیشتر دامپزشکان شده‌است، مشکلات مالی است نه مشکلات در معاینه و پاسخگویی به بیماران.دکتر وگلسنگ: به نظر من چیزی که برای دامپزشکان در سال‌های اخیر در مورد تله‌مدسین جذاب شده‌است این است که می‌توانند ارتباطات همزمانی به طور مثال از طریق پیام‌های متنی با بیماران مختلف داشته و تعداد پاسخگویی موثر خود را افزایش دهند. به نظر من دامپزشکانی که اکنون تله‌مدسین را پذیرفته‌اند در آینده پیشرو خواهند بود.

 

تله‌مدسین ابزاری برای راحتی دامپزشکان

در ادامه شان ویلکی یکی دیگر از میزبانان پادکست در مورد فواید استفاده از این ابزار از نظر دامپزشکانی که با آن‌ها برخورد داشته می‌گوید: آنها تله‌مدسین را دوست دارند زیرا می‌توانند سریع‌تر به بیماران خود رسیدگی کرده و قسمتی از روز را وقت کافی برای خود داشته و از فشار کاری کم کنند. بسیاری از آن‌ها از تله‌مدیسین به عنوان ابزاری برای تریاژ کردن برای مراجعه‌های حضوری استفاده می‌کنند. می‌توانند فشار کاری خود را کم و بیماران را به راحتی راهنمایی کنند

 

منبع: medlean

 

همچنین بخوانید:

چشم‌اندازها و نیاز به نوآوری‌های سلامت دیجیتال در دوران پاندمی

بهبود فرایند مراقبت از بیمار با استفاده از پرونده الکترونیک سلامت

نقش موثر پرونده الکترونیک سلامت در تشخیص بیماری

بالا