مزایا و برتری‌های تله‌مدیسین یا پزشکی از راه دور

جهان پزشکی دائماً در حال تغییر است. امروزه، تکنولوژی نقش مهمی در حیطه‌ی پزشکی دارد. همان‌طور که پزشکان مرتباً به دنبال روش‌های بهتری برای درمان مردم هستند، تکنولوژی پیشرفت‌های خوب و زیادی در حیطه‌ی پزشکی داشته است. به لطف پیشرفت‌های تکنولوژی مثل پزشکی از راه دور (Telemedicine)، شما می‌توانید به خدمات پزشکی و اطلاعاتی دسترسی داشته باشید که در حالت عادی غیرقابل دسترس هستند.

 

پزشکی از راه دور (تله‌مدیسین) چیست؟

آیا پزشکی از راه دور به کار شما می آید؟ برای این که به درستی به این سوال پاسخ بدهید، شما باید بدانید که پزشکی از راه دور چیست.

تله‌مدیسین، تبادل و جابه‌جایی اطلاعات پزشکی از یک سایت به سایت دیگر از طریق ارتباطات الکترونیکی می‌باشد. این کار برای بهبود سلامتی فرد انجام می‌شود.

تله‌مدیسین یا پزشکی از راه دور حدود ۴۰ سال است که وجود دارد و حیطه‌‌ای است که با سرعت در حال گسترش است. گرفتن وقت و نوبت از پزشکان و متخصصان می‌تواند خیلی سخت باشد. ممکن است لیست انتظار خیلی طولانی باشد و داشتن نامه‌ی ارجاع هم نمی‌تواند تضمین کننده‌ی نوبت سریع باشد. تله‌مدیسین می‌تواند در برقراری ارتباط بهتر و مؤثر شما و پزشک کمک کند.

 

امکانات تله‌مدیسین یا پزشکی از راه دور

با توجه به شیوه‌ی کاری پزشک یا ارائه‌کننده‌ی خدمات سلامت شما، آن‌ها می‌توانند از تله مدیسین برای مشاوره‌ی شما استفاده کنند. پزشک شما می‌تواند عکس‌‌برداری‌‌های تشخیصی مانند عکس اشعه X و همچنین سابقه‌ی پزشکی شما را برای پزشک تله‌مدیسین شما ارسال کند تا بررسی شود. پزشک تله‌مدیسین می‌تواند به اطلاعات کافی برای تشخیص دسترسی داشته باشد و حتی برنامه‌ی درمانی مناسب را مشخص کند. در غیر این صورت می‌تواند برای اطلاعات بیشتر با شما یا پزشکتان تماس برقرار کند. با مشورت با یکدیگر، همگی می‌توانید برای انتخاب بهترین روش درمان تصمیم بگیرید.

برخی از متخصصان سلامت، سیستم نظارت از راه دور برای بیماران دارند. این سیستم‌های از راه دور، دائماً اطلاعات را جمع‌آوری کرده و به سازمان‌های مراقبت از سلامت ارسال می‌کنند تا تحلیل شوند. این یک قدم مهم در تله‌مدیسین است؛ زیرا حتی اگر شما خانه‌نشین هم باشید، می توانید به راحتی آخرین اطلاعات سلامتی خودتان را به پزشکتان برسانید. یک پرستار می‌تواند تمام تجهیزات را در خانه‌ی شما نصب کند، تست‌های لازم را انجام دهد و داده‌ها را قبل از پایان کار به پزشک ارسال کند.

تله‌مدیسین در زمینه‌ی تشخیص و درمان برای پزشکان و افرادی که به مراقبت‌های پزشکی نیاز دارند فوق‌العاده است. می‌تواند یک سیستم پشتیبانی عالی نیز باشد. شما می‌توانید از آن برای دریافت اطلاعات پزشکی و سلامتی از اینترنت استفاده کنید. برای مثال اگر شما یا یکی از عزیزانتان در حال مبارزه با سرطان هستید، می‌توانید با دیگران ارتباط برقرار کنید، اطلاعات تخصصی به دست بیاورید و در گروه‌های بحث و تبادل نظر آنلاین با دیگران، مشارکت کنید.

گروه‌های آنلاین تبادل نظر با همتایان نه تنها اطلاعات مفید و کارآمد، بلکه از آن مهم‌تر، حمایت را در اختیارتان می‌گذارد. آشنا شدن با افراد دیگری که شرایط مشابه شما را تجربه می‌کنند، می‌تواند کمکتان کند تا کمتر احساس تنهایی کنید. این یک دلگرمی است و آرامش خاطر را به وجود می‌آورد.

حتّی پزشکان هم گاهی باید مهارت‌هایشان را تقویت کنند و تله‌مدیسین به کمکشان می‌آید. پزشکان و متخصصان سلامت می‌توانند به سخنرانی‌ها گوش کنند و بدون نیاز به خارج شدن از دفتر کارشان، با آخرین تکنولوژی‌ها آشنا شوند.

این شیوه از تکنولوژی پزشکی از راه دور (تله‌مدیسین) به خصوص برای مسئولین سلامتی که برای خدمت داوطلبانه در مناطق محروم هستند و یا در حال حاضر در نیروهای نظامی خدمت می‌کنند، باارزش است. امکانات پزشکی همیشه در دسترس نیست. دریافت درمان یا اطلاعات هم ممکن است تا حدودی غیرممکن باشد. تله‌مدیسین می‌تواند کمک کند تا جان یک نفر نجات پیدا کند.

 

مزایای تله‌مدیسین یا پزشکی از راه دور

تله‌مدیسین مزایای متعددی دارد. یکی از بزرگترین آن‌ها این است که برای شما امکان دسترسی به متخصصین و اطلاعاتی را فراهم می‌کند که بدون آن به راحتی ممکن نبود. در حین مشاوره‌ی تله‌مدیسین، شما معمولاً فرصت خواهید داشت تا سوابق پزشکی خود را به پزشک بگوئید و سوالات خود را بپرسید. به همین ترتیب، متخصص هم می‌تواند مستقیماً از شما سوال بپرسد.

سامانه‌ی تله‌مدیسین از این که شما اطلاعات را به پرستار یا پزشک بگوئید و بعد از آن‌ها بخواهید که پیام را منتقل کنند، بهتر است. متخصص می‌تواند صدای سرفه‌ی شما را بشنود یا چشمان پف کرده‌ی شما را ببیند. شما می‌توانید اطلاعات دست اول را درباره‌ی تشخیص و گزینه‌های درمانی خودتان، بشنوید. تله‌مدیسن یا پزشکی از راه دور به عنوان یک سرویس معمول سلامت مطرح می‌شود. در بیشتر موارد، بدون هیچ مشکلی، تحت پوشش بیمه‌ی درمانی شما قرار می‌گیرد.

 

معایب تله‌مدیسین یا پزشکی از راه دور

طبق مطالعات، تله‌مدیسین در مقایسه با روش سنتی احتمالاً باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها، هم برای فرد درمان‌گیرنده و هم فرد خدمت دهنده می‌شود. البته برای این که این موضوع درست باشد، نیاز است که موسسه‌ی خدمات سلامت، تجهیزات تله‌مدیسین را در محل داشته باشد. تله‌مدیسین مطمئناً نقاط قوت خود را دارد اما یک سری معایب هم وجود دارد.

یکی از معایب اصلی، دسترسی و هزینه است. شما ممکن است که به سرویس تله‌مدیسین دسترسی نداشته باشید. برای خدمت‌دهنده، راه‌اندازی و نگهداری آن هزینه‌بر است. با وجود این که سرویس باارزش و فوق‌العاده‌ای است، تله‌مدیسین ممکن است برای موسسات خدمات سلامت کوچک‌تر، پرهزینه باشد.

تله‌مدیسین روش‌های درمانی جدیدی را ارائه می‌دهد اما مانند یک برخورد رو در رو با پزشک در مطب نیست. اگر شما رابطه‌ی شخصی و چهره به چهره را ترجیح می دهید، تله‌مدیسین احتمالاً گزینه‌ی مناسبی برای شما نیست. شما معمولاً فرصت پیدا نمی‌کنید تا با پزشک تله‌مدیسین خود ارتباط عاطفی برقرار کنید و ممکن است شما هیچ وقت به شخصه ملاقاتشان نکنید.حتی ممکن است نتوانید با متخصص به صورت ویدئو کنفرانس ملاقات کنید.

بیماری‌ها و مشکلات خاصی نیازمند معاینه‌ی رو در رو دارند و به وسیله‌ی تله‌مدیسین نمی‌توانند تشخیص داده شوند.

با وجود این که هیچ سرویسی بدون نقص و کامل نیست، تله‌مدیسین یک گزینه‌ی درمانی مثبت و در حال رشد است. مطالعات نشان می‌دهند که تله‌مدیسین در زمان و هزینه صرفه‌جویی می‌کند و زندگی افراد را نجات می‌دهد.

با توجه به رشد افزاینده‌ی هزینه‌های درمان و این نکته که در برخی مناطق در دسترس نیست، نیاز به تله‌مدیسین یا پزشکی از راه دور بیشتر احساس می‌شود. ممکن است گزینه‌ی مناسبی برای همه‌ی افراد نباشد اما به نظر می‌رسد که مزایای آن به معایب آن غلبه می‌کند. توانایی درمان بیماران در خانه‌هایشان، ارائه‌ی خدمات پزشکی و اطلاعات ارزشمند و همچنین ارائه‌ی سرویس به مناطق کمتر توسعه‌یافته از مزایایی است که نمی‌توان به راحتی از آن‌ها گذشت.

 

منبع: sinacare

 

همچنین بخوانید:

خدمات تشخیص و درمان از راه دور

اصول اخلاقی در تله مدیسین

اینترنت اشیا و بیمارستان‌ هوشمند

بالا