آشنایی با دندانپزشکی دیجیتال

اگر اخیراً به کلینیک‌های دندانپزشکی مراجعه کرده باشید، ممکن است عبارت کلینیک دندانپزشکی دیجیتال یا استفاده از فناوری‌های دیجیتال را بر روی تابلوها یا بروشورها دیده باشید. بسیاری از افراد جامعه نمی‌دانند که دندانپزشکی دیجیتال چیست و چه کاربردهایی دارد.استفاده از این فناوری‌های برای امور مختلفی اعم از طراحی و کاشت ایمپلنت، لیزر دندان، طراحی لبخند، کامپوزیت دندان و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به طور کلی می‌توان آن را بکارگیری فناوری‌ها و تکنولوژی‌های دیجیتالی در فرآیند درمانِ مشکلات دهان و دندان دانست. در شیوه‌های سنتی از ابزارها و لوازم مکانیکی یا الکترونیکی استفاده می‌شود که به صورت دستی هدایت می‌شوند و به همین جهت امکان بروز خطای انسانی در آن‌ها بسیار بیشتر است.

اما در دندانپزشکی digital، عموماً از ابزارها و فناوری‌هایی استفاده می‌شود که به کمک کامپیوتر هدایت می‌شوند و لذا دقت آن‌ها بسیار بیشتر از نمونه‌های فعلی است. از طرفی استفاده از این فناوری‌ها امکان پیش بینی رویه‌ی درمانی را فراهم می‌کند و می‌تواند نتایج را قبل از شروع فرآیند درمان به ما نشان دهد.

دندانپزشکی دیجیتال در واقع محدود به حیطه‌ی خاصی نمی‌شود و می‌تواند بخش‌های مختلفِ رشته‌ی دندانپزشکی را در بر بگیرد که این موضوع با میزان نفوذ تکنولوژی و نوع آن همبستگی دارد. از این فناوری‌ها در موارد مختلفی اعم شناسایی پوسیدگی دندان، ایمپلنت، طراحی لبخند و… استفاده می‌شود که هر کدام دارای اصول و شیوه متفاوتی است.

 

نقاط قوت دندانپزشکی دیجیتال

همانگونه که اشاره کردیم، دندانپزشکی دیجیتال خود به جهت رفع مشکلات و خطاهای موجود در علم دندانپزشکی ایجاد شده و به همین سبب نقاط قوت آن بسیار بیشتر از نقاط ضعف است. به طور کلی استفاده از تکنولوژی‌ها و فناوری‌ها دیجیتال سبب می‌شود تا فرآیند درمان بیماران با دقت بسیار بیشتری همراه باشد.

از طرفی این فناوری‌ها میزان خطا را به حداقل می‌رسانند و امکان پیش بینی نتایج (در برخی از موارد) را فراهم می‌کنند. این فاکتورها منجر به بهبود کیفیت پروسه درمانی شده و رضایت بیماران را افزایش می‌دهد. در کنار این موارد استفاده از این تکنولوژی‌ها می‌تواند درد بیماران را کاهش داده و سرعت بهبودی را هم افزایش دهد که این موارد خود منجر به کاهش اضطراب و نگرانی بیماران در رابطه با اقدامات درمانی می‌شود.

کاهش هزینه‌های درمانی از بارزترین مشخصه‌های استفاده از دندانپزشکی دیجیتال است که بسیاری از بیماران درک صحیحی از آن ندارندبه طور کلی هزینه خدمات دیجیتال تا حدی بیشتر از خدمات سنتی است و به همین جهت بیماران تا حدودی آن را در صدر انتخاب‌های خود قرار نمی‌دهند.

اما استفاده از این شیوه‌های درمانی موجب افزایش دقت و کاهش خطاهای انسانی می‌شود که می‌تواند ماندگاری و طول عمر بسیاری از اقدامات درمانی نظیر ایمپلنت و بریج را افزایش دهد. این موضوع به نوبه خود مانع از هزینه مجدد و اتلاف زمان بیماران می‌شود و از این طریق هزینه‌های آنان را کاهش می‌دهد.

دنتا کوین

ارز دیجیتال دنتاکوین "Dentacoin"، اولین ارز رمزنگاری شده برای صنعت دندانپزشکی جهانی است. این نوع ارز دیجیتالی از طریق برنامه‌های مختلف بهداشت دهان و دندان ایجاد شده است. دنتاکوین یک روش پرداخت محسوب می‌شود که در کلینیک‌های دندانپزشکی، آزمایشگاه‌ها، مغازه‌ها ‌و دیگر مشاغل در 36 کشور جهان پذیرفته شده است

می‌توان با Payment Gateway plugin، پرداخت‌های خود را به راحتی با دنتاکوین انجام داد؛ علاوه بر این می‌توان مخاطبان هدف کسب و کار خود را به جامعه رشد بیش از 200 هزار کاربر فعال گسترش داد؛ همچنین کاربران می‌توانند از طریق همین پلتفرم، در بازخوردهای قانونی و نظر سنجی‌های دندانپزشکی شرکت کنند

در واقع دنتاکوین یک ارز رمز پایه مبنی بر اتریوم بوده که می‌توان آن را به راحتی به ارزهای ملی سنتی دیگر تبدیل کرد و یا اینکه برای خرید از شرکای تجاری دیگر از آن استفاده کرد؛ البته دنتاکوین در حال ایجاد یک سیستم بررسی است. دنتاکوین از بیماران دندانپزشکی  می‌خواهد که در مورد دندانپزشکان مورد استفاده خود نظر بدهند؛ به علاوه دنتاکوین مجموعه‌ای از شرایط نرم افزاری ایجاد کرده است و این امکان را به بیماران خود می‌دهد که نظرات خود را به صورت کامل و بدون سانسور در بلاکچین بنویسند؛ همچنین دنتاکوین می‌خواهد یک ویژگی بررسی تأیید شده مشابه با برچسب های تأیید شده‌ای که در سیستم آمازون است، اجرا کند

 

همچنین بخوانید:

کاربرد های فناوری بلاکچین (Blockchain) در حوزه پزشکی و سلامت

کدام ارز دیجیتال در صنعت دندانپزشکی کاربرد دارد؟

آشنایی با متاورس در بخش بهداشت و درمان

 

بالا