امنیت بیومتریک چگونه صنعت مراقبت های بهداشتی را تغییر می دهد

فناوری پیشرفته برای دهه ها صنعت مراقبت های بهداشتی را متحول کرده است و تغییرات معنی داری در نحوه دریافت مراقبت و ارتباط بیماران با تیم های مراقبتی ایجاد شده است. اما توجه کمی به عملیات مراقبت‌های بهداشتی و امنیت داده‌ها، ایجاد فرصت‌هایی برای تقلب، نشت داده‌ها و ناکارآمدی گردش کار داده شد.

آخرین فناوری امنیت بیومتریک در حال تغییر آن است. با احراز هویت بیومتریک، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی پیشرفت کل چشم انداز مراقبت های بهداشتی، از جمله شناسایی بیمار، امنیت داده ها و گردش کار عملیاتی را در اولویت قرار می دهند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

امنیت بیومتریک چیست و چه تاثیری بر صنعت بهداشت و درمان دارد؟

امنیت بیومتریک از ویژگی های فیزیکی یا رفتاری منحصر به فرد برای شناسایی استفاده می کند. انواع بیومتریک که ممکن است در تأیید استفاده شود شامل تشخیص چهره، اثر انگشت یا صدا است. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی می توانند از امنیت بیومتریک برای کنترل افرادی که می توانند به سوابق و داده های بیمار دسترسی داشته باشند استفاده کنند.

بیومتریک همچنین خطر شناسایی اشتباه بیمار را کاهش می دهد که می تواند منجر به خطاهای پزشکی یا مراقبت های نامناسب شود. با بهبود فناوری تأیید، ارائه دهندگان می توانند اطمینان حاصل کنند که مراقبت مناسب را به بیماران مناسب ارائه می دهند.

با افزایش خدمات بهداشت از راه دور، بیومتریک می تواند به ویژه مفید باشد. استفاده از سیستم‌های امنیتی بیومتریک برای تأیید هویت بیمار می‌تواند از نقض اطلاعات و سرقت هویت جلوگیری کند و در عین حال سهولت خدمات مراقبت‌های بهداشتی در خانه یا در حال حرکت را فراهم کند.

استفاده از بیومتریک همچنین می تواند وظایف اداری دنیوی که منجر به خطاهای انسانی می شود را کاهش دهد. ارائه‌دهندگان می‌توانند روی وظایف مهم‌تر و کامل‌تر تمرکز کنند در حالی که بیماران زمان انتظار کوتاه‌تر، کاغذبازی کمتر و تجربه کلی بهتری را تجربه می‌کنند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

فناوری بیومتریک چگونه کار می کند

فناوری بیومتریک ویژگی های روانی یا رفتاری منحصر به فرد فرد را ضبط و ذخیره می کند. رایج ترین انواع شناسایی بیومتریک، اسکن صورت و اثر انگشت است، مانند فناوری مورد استفاده برای باز کردن قفل گوشی های هوشمند و دستگاه های تلفن همراه. سایر انواع بیومتریک ممکن است از الگوهای ورید کف دست، اسکن شبکیه چشم یا تشخیص صدا استفاده کنند.

سپس این اسکن ها به قالب های بیومتریک تبدیل می شوند که به صورت دیجیتالی ویژگی ها و ویژگی های منحصر به فرد ،فرد را نشان می دهند. در طول فرآیند شناسایی، فناوری بیومتریک داده های اسکن شده جدید را با الگوهای ذخیره شده مقایسه می کند. سپس می توان از نقاط داده تطبیق (یا عدم وجود آنها) برای تأیید یا رد هویت فرد استفاده کرد.

 

موارد استفاده برتر برای امنیت بیومتریک در سازمان های مراقبت های بهداشتی

امنیت بیومتریک در درجه اول برای مبارزه با تقلب، بهبود گردش کار و محافظت از داده های بیمار استفاده می شود. در اینجا به تفکیک نحوه تناسب بیومتریک در هر مورد استفاده از مراقبت های بهداشتی آمده است.

 

مبارزه با تقلب در مراقبت های بهداشتی

تقلب در مراقبت های بهداشتی یک نگرانی عمده برای شرکت های بیمه، داروخانه ها و غیره است. افراد از اطلاعات دزدیده شده یا جعلی برای جعل هویت بیماران استفاده می کنند تا ادعاهای جعلی بیمه ای یا دسترسی غیرقانونی به داده های حساس بیمار داشته باشند. در برخی موارد، کلاهبرداران حتی ممکن است در تلاش برای دسترسی به درمان‌ها و داروها، خود را به عنوان شخص دیگری معرفی کنند.

نرم‌افزار امنیتی بیومتریک با تأیید هویت بیمار در حین ثبت‌نام و زمانی که تلاش می‌کند به داده‌ها، برنامه‌ها و سیستم‌های دیجیتالی مراقبت‌های بهداشتی دسترسی پیدا کند، به مبارزه با تقلب در مراقبت‌های بهداشتی کمک می‌کند. مثلا:

پلتفرم‌های بیمه مراقبت‌های بهداشتی می‌توانند از ابزارهای تشخیص چهره برای اطمینان از ارسال مطالبات از طریق درگاه‌های دیجیتال توسط فرد بیمه‌شده استفاده کنند.

بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها می‌توانند از فناوری اثر انگشت استفاده کنند تا به پزشکان تأیید شده اجازه دهند به داده‌های بیمار دسترسی داشته باشند، کلیدهای کارت (به راحتی به سرقت رفته) یا پین‌ها و رمزهای عبور (که به راحتی فراموش می‌شوند)

ارائه دهندگان درمان و دارو می توانند هویت بیمار را در کلینیک های حضوری تأیید کنند تا اطمینان حاصل کنند که مراقبت های مناسب را دریافت می کنند.

 

افزایش کارایی در جریان کار مراقبت های بهداشتی

بیومتریک می تواند برای کارآمدتر کردن مشاغل ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و بهبود سطح مراقبت های ارائه شده به بیماران استفاده شود. استفاده از سیستم‌های بیومتریک می‌تواند کارهای اداری و اداری را کاهش دهد و در عین حال داده‌های دقیق‌تری برای مشتریان ارائه دهد تا بتوانند تصمیمات مراقبتی بهتری اتخاذ کنند.

 

در اینجا چند نمونه از چگونگی افزایش کارایی بیومتریک در مراقبت های بهداشتی آورده شده است:

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی می توانند از فناوری تشخیص چهره یا اثر انگشت برای دسترسی سریع به سوابق اطلاعات سلامت و سابقه مراقبت استفاده کنند.اسکن های بیومتریک، مانند اثر انگشت، می تواند برای شناسایی یا دسترسی به سوابق پزشکی بیمار استفاده شود، اگر بیمار قادر به برقراری ارتباط علائم، آلرژی یا سایر اطلاعات مهم پزشکی نباشد.

بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و سایر مراکز مراقبت‌های بهداشتی می‌توانند از اسکن‌های بیومتریک برای بررسی بیماران در قرار ملاقات استفاده کنند.

 

حفاظت از اطلاعات بیمار و پرونده الکترونیک سلامت

نگهداری و دسترسی به اطلاعات دقیق و به روز بیمار و پرونده الکترونیک سلامت (EHRs) برای ارائه مراقبت مناسب به بیماران بسیار مهم است. اما از آنجایی که این پرونده‌ها حاوی چنین داده‌های حساسی از بیماران هستند، EHR در معرض خطر بالایی برای کلاهبرداری و حملات سایبری هستند.

بیومتریک می‌تواند کیفیت داده‌های بیمار جمع‌آوری‌شده در سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی را بهبود بخشد و اطمینان حاصل کند که تنها توسط طرف‌های تایید شده قابل دسترسی است. در اینجا چگونه است:

بیومتریک می تواند موارد تکراری پرونده سلامت را کاهش دهد و اطمینان حاصل کند که تمام اطلاعات بیمار در یک مکان ذخیره می شودشناسه‌های بیومتریک منحصربه‌فرد می‌توانند خطر سردرگمی بیماران را با داده‌های جمعیتی مشابه (مانند داشتن نام‌های مشابه) از بین ببرند.از اثر انگشت یا تشخیص چهره می توان برای تأیید یا رد تلاش بیماران و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی برای دسترسی به EHR استفاده کرد.

شرکت‌های فناوری مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی از راه دور با قابلیت بیومتریک می‌توانند از راه دور به EHR دسترسی داشته باشند و به‌روزرسانی کنند تا مراقبت بهتری از بیمار ارائه کنند.

منبع: jumio

 

همچنین بخوانید:

مزایای هوش مصنوعی در مراقبت های بهداشتی

هوش مصنوعی در پزشکی به چه معناست؟

شبکه کارشناسان سلامت دیجیتال

بالا