مزایای کلان داده ها در تله مدیسین

داده‌ها در دنیای امروز اهمیت زیادی دارند و به کمک داده‌کاوی می‌توانیم تصمیم‌گیری‌های بهتری انجام دهیم و از رقبا پیشی بگیریم. گاهی حجم این داده‌ها زیاد می‌شود و با حجم کلانی از اطلاعات مواجه می‌شویم. سوال مهم این است که بیگ دیتا یا کلان داده چیست و چه کاربردی دارد؟ آیا لازم است از آنها استفاده کنیم یا به همه آنها نیاز نداریم؟

بیگ دیتا یا کلان داده درواقع اصطلاحی است که برای حجم زیادی از داده‌ها استفاده می‌شود که خیلی سریع و پیچیده هستند و پردازش آنها با استفاده از روش‌های سنتی، سخت و غیرممکن است. به‌طور کلی ما با علم داده، داده‌کاوری، تحلیل داده‌ها و یادگیری ماشین روبه‌رو هستیم. دسترسی و نگهداری حجم زیادی از اطلاعات و داده‌ها برای تحلیل‌هایی بعدی کاری زمان‌بر و پرهزینه است.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

 یکی از مهمترین کاربردهای بیگ دیتا در حوزه سلامت و پزشکی است. به کمک داده‌کاوی و تحلیل دقیق داده‌ها می‌توانید به اطلاعات تعداد زیادی از بیماران در سنین مختلف و گروه‌های متنوع برسید و برای مقابله با بیماری‌ها و پیشگیری از ابتلای به آنها، راهکارهای مناسب و کاربردی ارائه دهید.

با استفاده از کلان داده در زمینه بهداشت و درمان، می‌توان کاری کرد که خدمات بهتری را به مردم ارائه داد. کاربرد بیگ دیتا در پزشکی شناسایی روش های شخصی سازی شده برای بیماران است. همین شخصی سازی است باعث افزایش سلامت در جامعه خواهد شد و همچنین هزینه های دولت نیز در بخش بهداشت و درمان کاهش خواهد یافت.  می‌توان از سوابق بیماران به خصوص مربوط به داروهای داده محور استفاده کرد و با یک تحلیل گسترده، الگوهایی را برای کمک به دانشمندان جهت شناخت بیماری ها، درمان آنها و تولید داروهای جدید ارائه داد.چون بیگ دیتا ها به طور بالقوه می تواند اطلاعات بیشتری را در مورد اثربخشی داروها و درمان های داده شده یک فرد خاص با مجموعه ای از علائم و بیماری های خاص را نشان دهد. مجموعه بیگ دیتاها با نظارت دقیق بر مشکلات پزشکی بیماران و با استفاده از اطلاعات ژنتیکی بدست آمده در نهایت قادر به فاش کردن اطلاعات خاص در مورد بیمار خواهد شد که ممکن است بدون استفاده از آنها، این اطلاعات به سادگی بدست نیایند.

صنعت بهداشت و درمان به سرعت درگیر تغییرات فناوری است. یک تغییر تدریجی از الگوی خدمات بهداشتی مبتنی بر خدمات که در درجه اول بر روی درمان بیماریها متمرکز شده اند ، به یک رویکرد نتیجه گرایانه که نه تنها شامل بررسی روش های مختلف درمانی است بلکه در واقع با هدف درک عوامل ایجاد کننده بیماری های مختلف و از بین بردن آنها نیز میباشد .افزایش قابل توجهی در داده های بهداشتی ، چه ساختاری و چه غیر ساختاری تولید نشده وجود دارد. سطح پیچیدگی بالای این داده ها مستلزم آن است که توسط تجزیه و تحلیل داده های بزرگ پردازش شده ،استنتاج های مربوط به آن بررسی شود و قابل اجرا ارائه شود. Telemedicine همچنین در حال بهره برداری از قدرت داده های بزرگ برای بهبود امکانات مراقبت های بهداشتی موجود است.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

امروزه مزایا و کاربردها و امکاناتی که بیگ دیتا در اختیار ما می‌گذارد بر کسی پوشیده نیست. اما یکی از حیاتی‌ترین و تاثیرگذارترین کاربرد بیگ دیتا در پزشکی از راه دور و تشخیص و درمان انواع بیماری‌ها است.

در واقع ، سالهاست که جمع آوری مقادیر عظیمی از داده ها برای مصارف پزشکی پرهزینه و زمان بر بوده است. با فن آوری های همیشه در حال بهبود امروزه ، نه تنها جمع آوری چنین داده هایی بلکه تبدیل آن به بینش های مهم مربوطه ، که می توان از آن برای ارائه مراقبت بهتر استفاده کرد ، آسان تر می شود. هدف از تجزیه و تحلیل داده های مراقبت های بهداشتی این است: استفاده از یافته های داده محور برای پیش بینی و حل مسئله قبل از اینکه بسیار دیر شود ، روش ها و متد های درمانی را سریع تر ارزیابی کرده ، پیگیری بهتری از سلامتی فردی انجام دهید ، پیگیری بهتر بیماران را در سلامت را توانمند سازی کنید .

 

چرا ما در بهداشت و درمان نیاز به تجزیه و تحلیل داده های بزرگ داریم؟

به دلیل افزایش هزینه ها نیاز به داده های بزرگ در مراقبت های بهداشتی نیز وجود دارد. به عبارت دیگر ، هزینه ها بسیار بالاتر از آنچه که باید بود ، بوده است و در 20 سال گذشته افزایش یافته است. بدیهی است که ما در این زمینه به برخی تفکرات هوشمندانه و مبتنی بر داده نیاز داریم. و مشوقهای فعلی نیز در حال تغییر هستند: بسیاری از شرکتهای بیمه از برنامه های هزینه خدمات (که با استفاده از روشهای درمانی گران و بعضا غیر ضروری پاداش می گیرند و تعداد زیادی از بیماران را سریعا درمان می کنند) تغییر می دهند به برنامه هایی که اولویت نتایج بیماران را ارائه می دهد.

 

4 روشی که Big Data در پیشرفت Telemedicine کمک می کند آورده شده است:

. پیگیری سلامت بیمار و تجزیه و تحلیل پیش بینی شده

. نظارت از راه دور بر بیمار و پیشگیری از افزایش بیماری

. تشخیص دقیق و پزشکی دقیق

.پیش بینی روند عفونت و مداخلات به موقع

 

تجزیه و تحلیل داده های بزرگ به پزشکان امکان دسترسی به حجم گسترده ای از اطلاعات را می دهد که باعث افزایش صحت تشخیص و در نتیجه کارآیی در ارائه خدمات درمانی می شود. تلفیق توان Telehealth با  Big data پتانسیل تغییر در سیستم تحویل مراقبت های بهداشتی را دارد و برای بیماران و همچنین ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی سود بزرگی به همراه دارد.

امنیت داده ها و نگرانی های مربوط به حریم خصوصی از بزرگترین تهدید برای این پیشرفت ها است. اجرای اقدامات امنیتی مناسب باید تضمین شده باشد تا مخزن وسیع داده های مراقبت های بهداشتی از پتانسیل کامل بهره مند باشد.

 

همچنین بخوانید:

مفهوم سلامت الکترونیک و سلامت همراه

مرور کلی بر مزایای تله مدیسین

8 پیش بینی در راه مراقبت سلامت از راه دور تا سال 2021

 

بالا