مراقبت از سلامت از اره دور و تولید یک مرز جدید در زنان و زایمان

Telehealth یک راه حل مدرن برای مشکلات سلامتی قدیمی و جدید است. اگرچه مزایایی برای بیماران مختلف دارد، اما بیماران روستایی احتمالاً غنی‌ترین مزایا را تجربه می‌کنند. همانطور که اداره منابع و خدمات بهداشتی (HRSA) اشاره می کند، گاهی اوقات تعیین شهری یا روستایی بودن یک منطقه ممکن است دشوار باشد.

افراد روستایی در مقایسه با افراد شهری با نابرابری های بهداشتی زیادی روبرو هستند. فقر و دسترسی ضعیف به مراقبت های بهداشتی به شدت به این نابرابری ها کمک می کند. به طور کلی، جوامع روستایی از سلامت ضعیف تری نسبت به سایرین برخوردار هستند. بر اساس مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، آمریکایی های روستایی در معرض خطر بالاتر مرگ و میر ناشی از پنج علت اصلی قرار دارند: بیماری قلبی، سرطان، صدمات ناخواسته، بیماری مزمن تنفسی تحتانی و سکته مغزی. علاوه بر این، مناطق روستایی دارای نرخ بالاتری از زایمان زودرس و مرگ و میر نوزادان هستند.

بهداشت از راه دور از طریق چهار روش زیر به مبارزه با این نابرابری‌های روستایی کمک کرده است:

- ویدئوی زنده که از فناوری ارتباطات از راه دور سمعی و بصری استفاده می کند.

- ذخیره و ارسال، که شامل انتقال اطلاعات بهداشتی مانند اشعه ایکس و سایر تصاویر از طریق یک سیستم ارتباطات الکترونیکی امن به ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی است.

- نظارت از راه دور بیمار، که شامل انتقال الکترونیکی داده های سلامت از یک بیمار در یک مکان به ارائه دهنده در مکان دیگر است.

- سلامت موبایل (mHealth)، که شامل مراقبت‌های بهداشتی و آموزشی است که توسط دستگاه‌های تلفن همراه مانند تبلت‌ها و تلفن‌های همراه پشتیبانی می‌شود.

اگرچه موانعی برای اجرای موفقیت آمیز سلامت از راه دور وجود دارد، اما به طور کلی به عنوان یک راه مناسب و مقرون به صرفه برای ارائه مراقبت های بهداشتی فوق تخصصی در نظر گرفته می شود که به صورت محلی در دسترس نیست. این در زنان و زایمان صادق است. در مامایی هم برای بارداری های کم خطر و هم برای حاملگی های پرخطر و در زنان و زایمان هم برای معاینات معمولی و هم برای معاینات تخصصی از راه دور استفاده می شود.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مزایا و ملاحظات بهداشت از راه دور

مراقبت های بهداشتی در آمریکا برای شرکت ها، افراد و مالیات دهندگان بسیار گران می شود. فناوری پتانسیل ارائه دسترسی بیشتر به مراقبت را با ارزش بهتر ارائه می دهد. در استفاده از سلامت از راه دور، سیستم مراقبت های بهداشتی کلی از هزینه های کمتر، سفر کمتر، بهبود نتایج سلامت و کاهش استفاده از اتاق اورژانس سود می برد.

 

سلامت از راه دور برای رشته زنان و زایمان کم خطر

اگرچه این تعریف متفاوت است، اما به طور کلی حاملگی های کم خطر به عنوان حاملگی هایی تعریف می شوند که می توان انتظار داشت بدون عوارض عمده ادامه یابد. زنان باردار کم خطر می توانند از طریق قرار ملاقات های معمول در خانه با ارائه دهندگان دوران بارداری خود از سلامت از راه دور بهره مند شوند. به طور سنتی، حتی بیماران باردار کم خطر برای ویزیت های حضوری متعدد زنان و زایمان برای نظارت بر پیشرفت، دیده می شوند. با این حال، برخی از کلینیک‌ها مدل‌های یکپارچه مراقبتی را برای این زنان ارائه می‌کنند تا قرار ملاقات‌های حضوری را برای موقعیت‌هایی که واقعاً این نوع ویزیت را تضمین می‌کنند، ذخیره کنند، مانند سونوگرافی آناتومی جنین. به زنان شرکت کننده در این ویزیت های آنلاین  لوازمی داده می شود تا در خانه از آنها استفاده کنند و در مورد نحوه استفاده از این لوازم آموزش می بینند. یک ویزیت آنلاین معمولی شامل استفاده زن باردار از لوازم مانیتورینگ در منزل برای ردیابی معیارهایی مانند ضربان قلب جنین، فشار خون مادر، و قد پایه است. ثابت شده است که نتایج بارداری بین زنانی که مراقبت‌های پیش از زایمان سنتی دارند و زنانی که پیش از تولد از راه دور پزشکی دارند مشابه است. علاوه بر این، این ویزیت های آنلاین  با صرفه جویی در زمان و هزینه های کمتر مرتبط با ویزیت برای بیماران همراه است، چیزی که به ویژه برای بیماران روستایی که در غیر این صورت اغلب باید مسافت های طولانی را برای قرار ملاقات های زایمانی طی کنند، مفید است.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

سلامت از راه دور در مامایی پرخطر

یک بیمار باردار در معرض خطر بالا دارای شرایط فعلی یا قبلی مانند فشار خون بالا، ترومبوآمبولی وریدی، اختلال روانپزشکی، سوء مصرف مواد، یا سابقه خانوادگی اختلال ژنتیکی  که ممکن است سلامت یا زندگی مادر یا نوزاد را تهدید کند. سلامت از راه دور کمک کرده است تا نتایج بهتری را برای مامایی های پرخطر به ارمغان بیاورد، و راه حلی مقرون به صرفه برای درمان بیمارانی ارائه می دهد که حمل و نقل آنها دشوار است یا امکان دسترسی به حمل و نقل قابل اطمینان وجود ندارد، مانعی که بسیاری از بیماران روستایی با آن روبرو هستند. در مدل پزشکی از راه دور، پزشکان روستایی بر مراقبت از بیماران مامایی پرخطر نظارت خواهند کرد در حالی که از طریق ویزیت پزشکی از راه دور از متخصص راهنمایی دریافت می کنند. ویزیت های پرخطر قبل از تولد از طریق ویدئو کنفرانس بین پزشک روستایی، بیمار و متخصص، با متخصص در محل هاب (دور) و بیمار و پزشک روستایی در محل اسپیک (منبع) انجام می شود. متخصصان می توانند سونوگرافی ها و سایر معاینات را از طریق فناوری موجود، اغلب در زمان واقعی، مشاهده کنند. نظارت در خانه همچنین برای برخی از شرایط پرخطر امکان پذیر است، به کاهش سفرهای بالقوه خطرناک، شناسایی مسائل قبل از اینکه سلامت بارداری را تهدید کند و در صورت لزوم کاهش پذیرش در بیمارستان را ممکن می کند.

 

سلامت از راه دور برای بیماران در حوزه زنان

بیماران ممکن است از ویزیت های بهداشتی از راه دور برای پیگیری معاینات حضوری زنان سود ببرند. این ویزیت های آنلاین  به متخصصین زنان و زایمان اجازه می دهد تا در مورد نتایج آزمایشگاهی و تغییرات مورد نیاز در شیوه زندگی بیمار بحث کنند. علاوه بر این، برنامه‌ریزی خانواده و مراقبت‌های قبل از بارداری می‌تواند از طریق بهداشت از راه دور برای راحتی بیمار ارائه شود. کولپوسکوپی یک معاینه تخصصی است که از طریق برخی برنامه‌های پزشکی از راه دور به بیمارانی ارائه می‌شود که پس از آزمایش پاپ اسمیر غیرطبیعی به آزمایش‌های بیشتر نیاز دارند. به طور متوسط، مناطق روستایی نسبت به مناطق شهری پزشکان کمتری دارند که در کولپوسکوپی تخصص دارند، و به طور کلی پزشکان کمتری دارند، بنابراین این خدمات بهداشتی از راه دور به ویژه به نفع ساکنان روستایی است. نتایج تشخیصی برای تله کولپوسکوپی در مقایسه با معاینات حضوری مشابه بود.

 

موانع رایج برای سلامت از راه دور

در حالی که سلامت از راه دور روشی مؤثر برای افزایش دسترسی به مراقبت‌های تخصصی است، مسائل قانونی و مقرراتی بی‌شماری وجود دارد که گسترش آن را پیچیده می‌کند. اینها مسائلی هستند که بر هر کاربرد بالینی پزشکی از راه دور، از جمله مامایی و زنان تأثیر می‌گذارند.

 

نتیجه

علیرغم موانع بهداشت از راه دور، این یک راه حل مراقبت بهداشتی موثر برای بسیاری از بیماران، به ویژه افرادی است که روستایی هستند. برنامه‌های بهداشت از راه دور ابزاری مقرون‌به‌صرفه و راحت برای رسیدگی به نگرانی‌های سلامت زنان و زایمان ارائه می‌کنند که منجر به پیشرفت‌هایی مانند دسترسی بیشتر به مراقبت و بهبود نتایج بالینی مانند کاهش عوارض و مرگ‌ومیر نوزادان و مادران می‌شود. با استفاده از بهترین شیوه ها و به کارگیری درس های آموخته شده از برنامه های پزشکی از راه دور مانند برنامه های MUSC و UAMS، سایر موسسات پزشکی می توانند برنامه های پزشکی از راه دور زنان و زایمان موفق را در سراسر کشور و جهان اجرا کنند.

 

منبع: contemporaryobgyn

 

همچنین بخوانید:

تله مدیسین و درمان درد مزمن

پزشکی از راه دور،ما مشتاقانه منتظر درمان آنلاین شما هستیم!

بهداشت از راه دور و مراقبت های آنلاین

بالا