آینده مراقبت های بهداشتی از راه دور و مراقبت از بیمار در متاورس

درست مانند ظهور پزشکی از راه دور و یکپارچه‌سازی دستگاه‌های تلفن همراه در گذشته، متاورس یک تغییردهنده بازی تکنولوژیک عظیم برای مراقبت‌های بهداشتی در سال 2022 خواهد بود.

از آنجایی که ترکیبی از فناوری واقعیت مجازی VR و واقعیت افزوده AR در فضاهای مجازی عمل می‌کند، پتانسیل متاورس خیره‌کننده است: از بهبود دقت جراحی، استفاده‌های درمانی، تسهیلات فاصله‌گذاری اجتماعی و موارد دیگر، همه نشانه‌ها به پذیرش گسترده اشاره می‌کنند. متاورس به عنوان یک تحول شگرف در مراقبت های بهداشتی.

با این وجود، با این پیشرفت‌ها، چالش‌های متمایزی نیز وجود دارد که مراقبت‌های بهداشتی مدرن را آنطور که می‌شناسیم بازتعریف می‌کند. از دستیابی به یکپارچگی یکپارچه در زیرساخت‌های پزشکی موجود، جبران هزینه‌های راه‌اندازی، و مسائل امنیتی و حریم خصوصی داده‌ها، متاورس نشان‌دهنده یک تغییر پارادایم در مراقبت‌های بهداشتی است که ذینفعان باید از آن آگاه باشند.

 

متاورس چیست؟

متاورس که سال‌ها توسط صنعت بازی و سازمان‌هایی مانند فیس‌بوک (اکنون متا) توسعه داده شده است، یک رابط AR/VR است که در آن کاربران در حسگرهای بصری، شنوایی و لمسی غوطه‌ور می‌شوند تا با سایر کاربران در دنیای مجازی تقویت‌شده ملاقات کنند. متاورس را می توان با استانداردهای وب 3 مانند بلاک چین برای تسهیل مالکیت، پرداخت های آنلاین، قابلیت ردیابی و موارد دیگر تقویت کرد.

کاربران فعالیت‌های مجازی را در فراجهان انجام می‌دهند که تجربیات و نتایج واقعی را در دنیای واقعی ارائه می‌کنند، که منجر به تعدادی برنامه می‌شود که نحوه برقراری ارتباط ما را بازتعریف می‌کنند (به همان شیوه‌ای که اینترنت و تلفن‌های هوشمند دارند).

در نگاه اول، به نظر می رسد ایده متا از متاورس، یک فناوری است که به سمت بازی و سرگرمی هدایت می شود . با این حال، پذیرش گسترده فناوری AR/VR در صنایعی مانند معماری، تولید و ابر رایانه ثابت کرده است که آن یک فناوری قابل دوام برای خواسته های بهداشت و درمان

همانطور که متاورس به تکامل خود ادامه می دهد و به طور گسترده در تنظیمات مراقبت های بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد، انتظار داشته باشید که این فناوری جهت های جدیدی را برای مراقبت های بهداشتی ارائه دهد که شامل موارد زیر است:

هوش مصنوعی AI

واقعیت مجازیVR

واقعیت افزوده AR

واقعیت توسعه یافته XR

اینترنت تجهیزات پزشکی

وب 3.0

ابر هوشمند

محاسبات لبه

رباتیک

و بیشتر

 

مزایای Metaverse در مراقبت های بهداشتی و مراقبت از بیمار

نقش رو به رشد واقعیت مجازی در آموزش پزشکی

جنبه های غوطه وری کاربر Metaverse وسیله ای عالی برای آموزش کارکنان پزشکی است. در اینجا چند جهت است که Metaverse به سمت آموزش پزشکی می رود:

آموزش شبیه سازی، مانند دریافت دید نزدیک از عمل جراح توسط کارآموزان با کنترل های لمسی

امتحانات را می توان از طریق ضبط ویدیویی مراحل تمرین، تأیید کرد

ماژول های آموزشی تعاملی که یادگیری مفاهیم کلیدی را بهبود می بخشد، به عنوان مثال، VR می تواند یک یادگیرنده را در بدن انسان ببرد و می تواند یک نمای 360 درجه از بیماری بیمار ارائه دهد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

کاربردهای دیجیتال درمانی Metaverse

Metaverse در حال حاضر نشانه هایی از فرصت های جدید در کاربردهای درمانی را نشان می دهد. درمان‌های دیجیتالی شاهد پذیرش سریع این شکل از درمان هستند، جایی که فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در ماورای جهان، کاربردهایی مانند درمان شناختی، گروه‌های حمایتی، ارزیابی‌های روانپزشکی، توانبخشی و  با پشتیبانی حسگرهای لمسی  حتی فیزیوتراپی را ممکن می‌سازد.

با تسریع در همه گیری COVID-19، انتظار درمان دیجیتالی را داشته باشید که فاصله بین فیزیکی و دیجیتال را با نتایج دنیای واقعی پر کند. به عنوان مثال، پرستاران می توانند با کمک نظارت از راه دور با بیماران در Metaverse ملاقات کنند تا به انجام معاینات و بحث های روزانه کمک کنند.

<

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

واقعیت افزوده در روش های جراحی

با توجه به روش‌های جراحی که در حال حاضر از فناوری پیشرفته مانند روباتیک استفاده می‌کنند، انتظار می‌رود Metaverse ابزار مؤثری برای کمک به انجام روش‌های جراحی پیچیده و افزایش مراقبت از بیمار باشد.تقریباً در تمام جنبه‌های جراحی، Metaverse قبلاً تبلیغات و پیش‌بینی‌های زیادی در مورد قابلیت‌های خود ایجاد کرده است:

جراحان در یک سالن عمل مجازی ملاقات خواهند کرد تا با کمک سایر مشاوران و متخصصان در جراحی با یکدیگر همکاری کنند.

جراحان علائم حیاتی بدن بیمار، تصاویر، تاریخچه پزشکی و سایر انواع داده های مربوط به بیمار را نمایش خواهند داد.

فناوری یکپارچه جدید با Metaverse می تواند نتایج آزمایش سریع را در زمان واقعی برای نتایج بهتر بیمار ارائه دهد.

و بیشتر

بدیهی است که پذیرش در ابتدا کند خواهد بود، زیرا آزمایشات بالینی باید انجام شود تا در نهایت Metaverse به عنوان بخشی عملی از جراحی ارزیابی شود. همانطور که در مورد جراحی به کمک ربات یکپارچه می شود، انتظار داشته باشید که Metaverse با افزایش استفاده از آن، روز به روز برتر و برتر شود.

 

چگونه رادیولوژی می تواند از متاورس سود ببرد

تصویربرداری رادیولوژی یکی از بخش‌های مراقبت‌های بهداشتی است که آشکارا از قابلیت‌های بصری فراگیر متاورس سود می‌برد و قابلیت‌های جدیدی را در رادیولوژی آزاد می‌کند، از جمله:

تجسم و دستکاری تصویر بیشتر

برای تشخیص بهتر بیماری/آسیب، تصاویر پویا را با جزئیات بیشتر مشاهده کنید

همکاری نزدیک بین پزشکان بر روی تصاویر پزشکی در قالب سه بعدی را تسهیل می کند

 

استفاده از پوشیدنی های پزشکی در Metaverse

Metaverse استفاده از پوشیدنی های پزشکی را برای بیماران و پزشکان توانمند می کند. دستگاه‌هایی مانند مانیتورهای COPD، می‌توانند به کارکنان اورژانس و مراقبان هشدار دهند که برای مثال، اگر بیمار دچار تشدید COPD شده است، چک‌های سلامتی را انجام دهند.همچنین پیش‌بینی می‌شود که ابزارهای پوشیدنی پزشکان را با داده‌های بهتر تجهیز کنند و ملاقات‌های مجازی در Metaverse را با داده‌های زمان واقعی و جمع‌آوری‌شده افزایش دهند.

 

چالش های Metaverse در مراقبت های بهداشتی و مراقبت از بیمار

جذب مخاطب برای متاورس:متا و سایر شرکت های فناوری چگونه مردم را به متاورس جذب می کنند؟ برای هر فناوری جدید، جلب توجه بازار به کاربران آن بستگی دارد که سؤالات زیادی را در مورد اعتماد و قابلیت استفاده متاورس ایجاد می کند. به عنوان مثال، آیا افراد مسن و با دانش کمتر فناوری وارد متاورس می شوند و بهترین مراقبت را دریافت می کنند؟ یا، آیا قرار ملاقات های متاورز به اندازه ملاقات های حضوری ارزشمند تلقی می شود؟

دستورالعمل های جدید HIPAA:یکی از موانع برای پذیرش متاورس، اطمینان از ایمن و ایمن بودن اطلاعات محرمانه بیماران از جمله PHI/ePHI خواهد بود. دستورالعمل‌های HIPAA با گسترش ادغام بهداشت از راه دور و دستگاه‌های تلفن همراه تکامل یافته‌اند، بنابراین قانون‌گذاران باید دستورالعمل‌هایی را به‌روزرسانی کنند که انبوهی از اطلاعاتی را که متاورس ارائه می‌دهد را در خود جای دهد.

حفظ حریم خصوصی و امنیت در متاورس:چالش دیگر امنیت داده های بیمار در متاورس است. مراقبت های بهداشتی اغلب توسط مجرمان سایبری به عنوان یک هدف با ارزش و حساس مورد هدف قرار می گیرد، بنابراین گنجاندن متاورس در مراقبت های بهداشتی حوزه جدیدی از مسائل را معرفی می کند که باید با آنها برخورد کرد.علاوه بر این، حفظ حریم خصوصی همیشه با مقادیر بیشتر داده های بیمار یک نگرانی است. اینکه آیا بیماران برای برقراری ارتباط و تعامل با متاورس احساس راحتی می کنند یا خیر، باید در مقیاس انبوه دیده شود. با این حال، نتایج اولیه امیدوارکننده است

مسائل قابلیت همکاری:قابلیت همکاری یک جزء کلیدی از پارادایم مراقبت های بهداشتی امروزی است  و یکی از چالش برانگیزترین ها در مورد فناوری های نوظهور است. افزودن عنصر دیگری مانند متاورس می‌تواند اثرات شدید و غیرقابل پیش‌بینی داشته باشد که بر روی آن دستگاه‌ها به راحتی بین پلتفرم‌ها و شبکه‌های مختلف پورت می‌شوند. مگر اینکه کل صنعت مراقبت های بهداشتی به سرعت استانداردهای داده ها و ارتباطات را توسعه دهد، پذیرش متاورس کند خواهد بود و حتی ممکن است منجر به نتایج منفی شود.

هزینه بالای فناوری:برای فعال کردن پتانسیل کامل متاورس در مراقبت های بهداشتی، به زیرساخت های عظیم برای عملکرد نیاز دارد. از 5G بدون وقفه گرفته تا سخت‌افزار با فناوری پیشرفته (مانند عینک، حسگرها و سایر ابزارهای پوشیدنی)، این راه‌اندازی ممکن است برای بسیاری از پزشکان و بیمارستان‌ها دور از دسترس باشد که همچنین بر بیماران منعکس می‌شود، که ممکن است برای پایبندی به درمان‌های تجویز شده و نظارت نیاز به تجهیزات داشته باشند. آیا بیمه‌گران مایلند برای دستگاه‌هایی برای دسترسی به متاورس پول بپردازند ، یا بیماران این هزینه را متحمل خواهند شد؟

 

منبع: accelerationeconomy

 

همچنین بخوانید:

سلامت الکترونیک و پرونده الکترونیک سلامت

پنج پیش بینی برای مراقبت های بهداشتی در سال 2022

مراقبت از راه دور در سال 2022: روندها، مزایا و چالش های جدید سلامت از راه دور

بالا